Blog
Wnętrze każdego filara
W artykule znajdziesz:
Wnętrze każdego filara
Każdy filar rozwiązano jako konstrukcję masywną grawitacyjną zamocowaną sprężyście w podłożu o wymiarach w rzucie: 8,0X14,0 m. Filar miał składać się z części podwodnej, wykonanej ze stalowej ścianki szczelnej typu Larssen III n, tworzącej dwie zamknięte komory wypełnione następnie betonem o Rw = 50 at. Nadbudowa żelbetowa wysokości 2,0 m miała być wykonana z betonu marki 170 (program uprawnienia budowlane na komputer).
Z tych też względów zastosowano filary ze skrzyń żelbetowych prefabrykowanych i składanych.
Osiowy odstęp filarów przyjęto- równy 34,50 m. Podstawy filarów zaprojektowano jako ośmioboczne płyty żebrowane o wymiarach ogólnych 21,50X25,00 m i grubości 35 cm - z przyporami i belką okalającą. Trzony filarów o wysokości całkowitej 16 m miały wymiary poziome 11,85 m (wzdłuż osi pomostu)x 15,35 m. Górną część każdej skrzyni stanowiła płyta nakrywająca grubości 20 cm również ze wspornikami, lecz tylko w kierunku poprzecznym do osi pomostu (program uprawnienia budowlane na ANDROID).
Wnętrze każdego filara podzielono na 6 komór o ścianach zewnętrznych o grubości 85 cm i działowych o grubości 20 cm ze skosami 20×20 cm w węzłach
i połączeniach z płytą dolną. Skrzynie filarów skrajnych różniły się w pewnych szczegółach od skrzyń filarów pośrednich.
Ze względu na brak doków suchych lub miejsca na nieobudowanym brzegu konieczne było posługiwanie się przy ustawieniu skrzyń dźwignicami, przy czym udźwig najpotężniejszej z tych, które były do dyspozycji, wynosił 200 tys. kG (uprawnienia budowlane). Ciężar płyty dennej ze wspornikami wynosił 480 tys. kG, konieczne było skonstruowanie każdej z kilku elementów. Montaż tych elementów następował na specjalnej platformie drewnianej o wierzchu na rzędnej niskiej wody odpływowej, przez zespawanie zbrojenia i zabetonowanie pozostawionych między elementami szczelin. Na tej platformie też nadbudowano skrzynię na wysokość 6,35 m i opuszczono ją na wodę w czasie przypływu. Dalsza nadbudowa nastąpiła już bez trudu w stanie pływania dolnej części skrzyni zakotwiczonej w innym punkcie basenu.
Po ustawieniu skrzyń filarów w miejscach ich przeznaczenia kładziono na nich nadbudowę (program egzamin ustny).
Skrzynia każdego filara
Stanowi ją podest żelbetowy szerokości 19 m, złożony z 5 elementów o długości 34,50 m każdy, wolno podpartych na filarach. W każdym elemencie występują dwie główne belki nośne o rozstawie 15 m (równym rozstawowi szyn toru poddźwignicowego, a także ścian zewnętrznych skrzyni), połączone poprzecznie żebrami przechodzącymi we wsporniki, a u góry płytą z małymi beleczkami podłużnymi w bliskości osi pomostu (opinie o programie).
Skrzynię każdego filara nadbudowywano belkami pustakowymi o szerokości 22 m, nadwieszonymi obustronnie nad skrzynią z wykonstruowanymi komorami i przyporami dla dwu równoległych ścian odbojowych o wysokości 9 m, na których założono pachoły i zawieszono gumowe odbojnice. Bloki te stanowiły gniazda podporowe dla elementów podestu.
Każdy keson posadowiono na rzędnej -13 m w rowie wybagrowanym do rzędnej -13,50 m i wypełnionym w dolnej części podsypką „makadamizowaną” (smołowaną) przez nurków.
Trzy pomosty tego rodzaju wybudowano w latach 1966-1967 w porcie Władysławowo (segregator aktów prawnych).
Projekt przewidywał wykonanie pomostów w całości z prefabrykatów. Filary pomostów, rozstawiane osiowo co 15,0 m, zaprojektowano jako złożone z prefabrykowanych żelbetowych bloków, posadowionych na dwuwarstwowej podsypce kamiennej o grubości zmiennej od 50 do 80 cm. Każdy filar składa się z tzw. podstawy i trzech bloków górnych.
Podstawę stanowi żelbetowa płyta o wymiarach w rzucie 5,0×8,0 m i grubości maksymalnej 0,5 m. Płyta na powierzchni górnej ma czop centrujący w postaci ośmiobocznego ostrosłupa ściętego oraz wypuszczone zbrojenie do połączenia z blokami górnymi (promocja 3 w 1).
Najnowsze wpisy
Określenie granic działki geodezyjnie to staranny proces identyfikacji oraz zaznaczenia kluczowych punktów granicznych danego terenu. To stanowi istotny element w…
Obiekt małej architektury to niewielki element architektoniczny, który pełni funkcję praktyczną, estetyczną lub symboliczną w przestrzeni publicznej lub prywatnej. Mała…
53 465
98%
32