Blog

Szczeliny dylatacyjne zdjęcie nr 2
17.09.2021

Wodowanie wzdłużne

W artykule znajdziesz:

Wodowanie wzdłużne

Szczeliny dylatacyjne zdjęcie nr 3
Wodowanie wzdłużne

Znane są także i inne sposoby hamowania. W ostatnich czasach np. coraz częściej znajduje zastosowanie metoda sztucznego powiększania oporu wody w czasie wodowania. Polega ona na umocowywaniu przy kadłubie tarcz oporowych o powierzchniach prostopadłych do kierunku ruchu kadłuba.
Wodowanie wzdłużne na pochylni związane jest zawsze z pewnym ryzykiem, mogą bowiem zajść przy nim różne nieprzewidziane wypadki (program uprawnienia budowlane na komputer).

Kadłub może w ogóle nie ruszyć z miejsca albo ruszyć przedwcześnie, łub po ruszeniu utknąć w drodze. Z różnych względów może ugiąć się pod nim pochylnia lub mogą ulec uszkodzeniu sanie. Może zawieść urządzenie hamujące, a kadłub statku wskutek tego może wpaść na przeciwległy brzeg, wreszcie statek może ulec uszkodzeniu wskutek nieprzewidzianych naprężeń w jego konstrukcji. Wszystkie takie wypadki zdarzały się nieraz i dlatego wodowanie jest zawsze najbardziej niepewnym momentem w procesie budowy statku na pochylni, zwłaszcza że z chwilą zwolnienia przytrzymywaczy organizatorzy wodowania tracą już wpływ na dalszy jego przebieg, przy którym wyzwalają się ogromne ilości energii i olbrzymie siły.
Na szczęście nie było jeszcze wypadku, aby z jakiegokolwiek ze wspomnianych powodów zmontowany kadłub miał być całkowicie stracony.

Zwykle kończyło się na szkodach stosunkowo nietrudnych do naprawienia. Kłopoty jednak i koszty związane z dokończeniem samoczynnie przerwanego wodowania bywają zwykle bardzo poważne. Z tych względów stocznie często posługują się innymi urządzeniami, które jakkolwiek droższe w budowie i eksploatacji wykluczają opisany moment ryzyka.
1 Wiele szczegółów praktycznych dotyczących przygotowania pochylni do wodowania i samego wodowania zawierają prace (program uprawnienia budowlane na ANDROID).
Wodowanie poprzeczne jest najstarszą formą spuszczania statków na wodę. Statek montowany jest na pochylni równolegle do brzegu i przy poziomym ustawieniu stępki. Montaż odbywa się również na podporach stępkowych i obłowych, które mają jednak inny kształt niż przy statkach wodowanych wzdłużnie.

Podpory stałe na pochylni poprzecznej. Podpory stępkowe mają dolne elementy klinowe ze ścięciem dostosowanym do dość dużego spadku pochylni i umieszczane są w gniazdach wykształconych w jej powierzchni. Ponieważ poprzecznie wodowane bywają zazwyczaj statki mniejsze, wystarczają na ogół podpory boczne w postaci zastrzałów słupowych, opierających się dolnymi końcami w zagłębieniach wyrobionych w pochylni (uprawnienia budowlane).
Wodowanie poprzeczne wymaga znaczniejszej liczby torów spustowych, zależnej od długości statku. Umieszcza się je co 2,20 do 2,50 m, tak że ogólna ich liczba dochodzi do kilkudziesięciu i więcej.

Tory spustowa

Tory spustowa konstruowane są tak jak do wodowania wzdłużnego, podobnie też są smarowane, natomiast zupełnie inaczej przedstawiają się sanie, które składają się z szeregu krótkich płóz, nadbudowanych belkowaniem. Liczba płóz równa jest liczbie torów (program egzamin ustny). W saniach widoczne są liczne belki poprzeczne, przechodzące przez całą długość statku. Zadaniem ich jest należyte stężenie sani, konieczne dla zapobieżenia zaklinowaniu się ich w czasie wodowania, gdy prędkość płóz na przykład w części dziobowej statku jest z jakichś względów inna niż prędkość płóz części rufowej (opinie o programie).

Przenoszenie ciężaru statku z jednego systemu podpór na drugi podobne jest jak przed wodowaniem wzdłużnym, takie same są również urządzenia do podtrzymywania płóz i do ewentualnego ich popychania. Ważne jest, aby przytrzymywacze były zwalniane równocześnie z jakiegoś centralnego stanowiska sterującego, gdyż w przeciwnym wypadku nietrudno o zaklinowanie sań (segregator aktów prawnych).

Pochylnie poprzeczne mogą być dwojakiego rodzaju:
- mogą sięgać pod wodą na taką głębokość, że wodowany na niej statek uzyskuje pełną pływalność przed dojściem do progu pochylni podobnie jak to się dzieje zwykle na pochylniach podłużnych;
- mogą sięgać płycej, np. tylko do powierzchni wody w sąsiedztwie akwenu, lub nawet kończyć się nad wodą (promocja 3 w 1). Są to tzw. pochylnie zrzutowe, na których wodowanie odbywa się z zeskokiem, w czasie którego statek obraca się wokół progu pochylni, uzyskuje znaczny przechyl na odwodną burtę i ześlizguje się do wody, budząc w akwatorium przed pochylnią znaczną falę. Wywołane w ten sposób opory wody są tak duże, że kadłub zatrzymuje się bez żadnych środków pomocniczych tuż za progiem pochylni.

Najnowsze wpisy

02.10.2025
Szczeliny dylatacyjne zdjęcie nr 4
Projektowanie budynków wysokich – wyzwania konstrukcyjne i architektoniczne

Projektowanie budynków wysokich od wielu dekad stanowi jedno z największych wyzwań zarówno dla architektów, jak i konstruktorów, inżynierów instalacji, urbanistów…

02.10.2025
Szczeliny dylatacyjne zdjęcie nr 5
Akustyka w projektach architektonicznych – jak zaplanować komfort akustyczny budynku

Akustyka w architekturze jest zagadnieniem, które przez wiele lat traktowane było marginalnie w procesie projektowym, ustępując miejsca kwestiom konstrukcyjnym, energetycznym…

Szczeliny dylatacyjne zdjęcie nr 8 Szczeliny dylatacyjne zdjęcie nr 9 Szczeliny dylatacyjne zdjęcie nr 10
Szczeliny dylatacyjne zdjęcie nr 11
Szczeliny dylatacyjne zdjęcie nr 12 Szczeliny dylatacyjne zdjęcie nr 13 Szczeliny dylatacyjne zdjęcie nr 14
Szczeliny dylatacyjne zdjęcie nr 15

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
Szczeliny dylatacyjne zdjęcie nr 16

100%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
Szczeliny dylatacyjne zdjęcie nr 17

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
certyfikat na uprawnienia budowlane 2024
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
użytkownik

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
OK

100%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
zegar

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami