Blog

Próbki walcowe zdjęcie nr 2
24.04.2020

Wprowadzanie łożysk przegubowych

W artykule znajdziesz:

Wprowadzanie łożysk przegubowych

Próbki walcowe zdjęcie nr 3
Wprowadzanie łożysk przegubowych

Wprowadzanie łożysk przegubowych i przesuwnych między slupy i fundamenty lub między słupy i przęśl Istotnym przeto zagadnieniem jest znalezienie takich ferm słupów, które t w sposób skuteczny przenosiły z przęseł na fundamenty siły pionowe i poziom oraz momenty zginające i skręcające przy możliwie jak najmniejszej sztywności umożliwiającej swobodne występowanie poziomych przemieszczeń przęseł względem fundamentów w określonych kierunkach (program uprawnienia budowlane na komputer).

Cel ten może być osiągnięty przez rozdwojenie filarów wzdłuż i w poprzek mostu i zastąpienie sztywnych przekrojów jednospójnych przez gibkie przekroje dwuspójne ścian lub słupów. Przykładami tego rodzaju rozwiązań są filary mostów przez Biadano w Italii i przez Pad w Casalmaggiore zbudowanego w roku 1958.
Innym rozwiązaniem jest sprężenie właściwego słupa betonowego cięgnami leżącymi na zewnątrz tego słupa i zakotwionymi górą w przęśle a dołem w fundamentach. Słup właściwy jest położony wewnątrz rdzenia przekroju utworzonego z tego słupa i z cięgien. Cięgna te mają takie przekroje i tak są naprężone, aby były rozciągane przy wszelkich obciążeniach i przemieszczeniach przęseł (program uprawnienia budowlane na ANDROID). Sztywność właściwego słupa na zginanie może być obrana tak mała, aby wprowadzenie przegubów było niepotrzebne.

Jednym z najprostszych rozwiązań jest układ składający się z właściwego słupa betonowego o osi pionowej i z dwóch cięgien sprężających o jednakowych przekrojach, położonych symetrycznie względem osi słupa w płaszczyźnie prostopadłej do osi drogi na moście (uprawnienia budowlane). W tym przypadku cięgna sprężające przenoszą momenty zginające wywołane niesymetrycznym ustawieniem obciążenia w poprzek jezdni.
Innym rozwiązaniem tego rodzaju słupów jest układ, w którym obok właściwego słupa występują cztery cięgna rozstawione symetrycznie w dwóch płaszczyznach pionowych wzajemnie prostopadłych i przechodzących przez oś słupa. Słup taki może przenosić z przęseł na fundament momenty zginające przęsła wzdłużnie i momenty skręcające. Daje on więc utwierdzenie przęseł w filarze podobnie jak w filarach rozdwojonych (program egzamin ustny).

Pochylenie cięgien

Przez pochylenie cięgien względem pionu można wytwarzać ze słupa betonowego i z cięgien układy trójkątne uniemożliwiające lub ograniczające występowanie przemieszczeń lub pochyleń przęseł względem fundamentów.
Projekt podpór wiaduktu i mostu przez dolinę rzeki Schelde na drodze samochodowej Wevelgem-Molembaix w Belgii projektowanego przez A. Bagona i W. Dzieniszewskiego w 1965 r. W tym rozwiązaniu zastosowano kable pionowe systemu BBRV (opinie o programie).

Podpory z pali betonowych należą do najtańszych i zmniejszają koszt budowy mostów z następujących przyczyn:
- wskutek zmniejszenia objętości betonu w podporach i zmniejszenia ciężaru podpór;
- wskutek umożliwienia zastosowania belek ciągłych, zmniejszenia rozpiętości przęseł, a więc i wysokości konstrukcyjnej, obniżenia poziomu drogi, zmniejszenia nasypów, skrócenia długości przebudowanych nawierzchni;
- uprzemysłowienia budowy podpór: prostoty, łatwości i szybkości budowy wskutek nierozdzielania podpór na większą liczbę części wymagających różnych sposobów wykonania, jak np. płyt fundamentowych, słupów i ścian, braku wykopów, wykonywania robót bez odpompowywania wody i bez ścianek szczelnych (segregator aktów prawnych).

Przyczyny wymienione w punkcie pierwszym mają następujące uzasadnienie. W najczęściej w Polsce spotykanym przypadku płaskiego koryta i nisko położonej jezdni, mosty ustawione na palach nie wymagają ani przyczółków, ani filarów, gdyż ściany podporowe mogą być uważane za poprzecznice, stanowiące część konstrukcji przęsła (promocja 3 w 1). Przy takim podziale części konstrukcyjnych mostu objętość betonu sprowadza się do zera. Jest to zaleta fundamentowania mostów na palach, która najwydatniej obniża kosztorysy budowy tych mostów w porównaniu z mostami, ustawionymi na jakichkolwiek innych fundamentach. Usunięcie przyczółków i filarów daje w budowie oszczędność, która wynosi ok. 1/4 ogólnego kosztorysu budowy.

Najnowsze wpisy

31.03.2025
Próbki walcowe zdjęcie nr 4
Co to jest deskowanie i jakie są jego rodzaje?

Deskowanie inaczej szalowanie, to tymczasowa konstrukcja stosowana w budownictwie, która służy do nadawania kształtu mieszance betonowej podczas jej wylewania oraz…

21.03.2025
Próbki walcowe zdjęcie nr 5
Co to jest instalacja wodociągowa?

Instalacja wodociągowa to system rur, armatury i urządzeń służących do doprowadzania wody do budynków oraz jej rozprowadzania do poszczególnych punktów…

Próbki walcowe zdjęcie nr 8 Próbki walcowe zdjęcie nr 9 Próbki walcowe zdjęcie nr 10
Próbki walcowe zdjęcie nr 11
Próbki walcowe zdjęcie nr 12 Próbki walcowe zdjęcie nr 13 Próbki walcowe zdjęcie nr 14
Próbki walcowe zdjęcie nr 15

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
Próbki walcowe zdjęcie nr 16

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
Próbki walcowe zdjęcie nr 17

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
certyfikat na uprawnienia budowlane 2024
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
użytkownik

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
OK

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
zegar

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami