Blog

24.04.2020

Wprowadzanie łożysk przegubowych

W artykule znajdziesz:

Wprowadzanie łożysk przegubowych

Wprowadzanie łożysk przegubowych

Wprowadzanie łożysk przegubowych i przesuwnych między slupy i fundamenty lub między słupy i przęśl Istotnym przeto zagadnieniem jest znalezienie takich ferm słupów, które t w sposób skuteczny przenosiły z przęseł na fundamenty siły pionowe i poziom oraz momenty zginające i skręcające przy możliwie jak najmniejszej sztywności umożliwiającej swobodne występowanie poziomych przemieszczeń przęseł względem fundamentów w określonych kierunkach (program uprawnienia budowlane na komputer).

Cel ten może być osiągnięty przez rozdwojenie filarów wzdłuż i w poprzek mostu i zastąpienie sztywnych przekrojów jednospójnych przez gibkie przekroje dwuspójne ścian lub słupów. Przykładami tego rodzaju rozwiązań są filary mostów przez Biadano w Italii i przez Pad w Casalmaggiore zbudowanego w roku 1958.
Innym rozwiązaniem jest sprężenie właściwego słupa betonowego cięgnami leżącymi na zewnątrz tego słupa i zakotwionymi górą w przęśle a dołem w fundamentach. Słup właściwy jest położony wewnątrz rdzenia przekroju utworzonego z tego słupa i z cięgien. Cięgna te mają takie przekroje i tak są naprężone, aby były rozciągane przy wszelkich obciążeniach i przemieszczeniach przęseł (program uprawnienia budowlane na ANDROID). Sztywność właściwego słupa na zginanie może być obrana tak mała, aby wprowadzenie przegubów było niepotrzebne.

Jednym z najprostszych rozwiązań jest układ składający się z właściwego słupa betonowego o osi pionowej i z dwóch cięgien sprężających o jednakowych przekrojach, położonych symetrycznie względem osi słupa w płaszczyźnie prostopadłej do osi drogi na moście (uprawnienia budowlane). W tym przypadku cięgna sprężające przenoszą momenty zginające wywołane niesymetrycznym ustawieniem obciążenia w poprzek jezdni.
Innym rozwiązaniem tego rodzaju słupów jest układ, w którym obok właściwego słupa występują cztery cięgna rozstawione symetrycznie w dwóch płaszczyznach pionowych wzajemnie prostopadłych i przechodzących przez oś słupa. Słup taki może przenosić z przęseł na fundament momenty zginające przęsła wzdłużnie i momenty skręcające. Daje on więc utwierdzenie przęseł w filarze podobnie jak w filarach rozdwojonych (program egzamin ustny).

Pochylenie cięgien

Przez pochylenie cięgien względem pionu można wytwarzać ze słupa betonowego i z cięgien układy trójkątne uniemożliwiające lub ograniczające występowanie przemieszczeń lub pochyleń przęseł względem fundamentów.
Projekt podpór wiaduktu i mostu przez dolinę rzeki Schelde na drodze samochodowej Wevelgem-Molembaix w Belgii projektowanego przez A. Bagona i W. Dzieniszewskiego w 1965 r. W tym rozwiązaniu zastosowano kable pionowe systemu BBRV (opinie o programie).

Podpory z pali betonowych należą do najtańszych i zmniejszają koszt budowy mostów z następujących przyczyn:
- wskutek zmniejszenia objętości betonu w podporach i zmniejszenia ciężaru podpór;
- wskutek umożliwienia zastosowania belek ciągłych, zmniejszenia rozpiętości przęseł, a więc i wysokości konstrukcyjnej, obniżenia poziomu drogi, zmniejszenia nasypów, skrócenia długości przebudowanych nawierzchni;
- uprzemysłowienia budowy podpór: prostoty, łatwości i szybkości budowy wskutek nierozdzielania podpór na większą liczbę części wymagających różnych sposobów wykonania, jak np. płyt fundamentowych, słupów i ścian, braku wykopów, wykonywania robót bez odpompowywania wody i bez ścianek szczelnych (segregator aktów prawnych).

Przyczyny wymienione w punkcie pierwszym mają następujące uzasadnienie. W najczęściej w Polsce spotykanym przypadku płaskiego koryta i nisko położonej jezdni, mosty ustawione na palach nie wymagają ani przyczółków, ani filarów, gdyż ściany podporowe mogą być uważane za poprzecznice, stanowiące część konstrukcji przęsła (promocja 3 w 1). Przy takim podziale części konstrukcyjnych mostu objętość betonu sprowadza się do zera. Jest to zaleta fundamentowania mostów na palach, która najwydatniej obniża kosztorysy budowy tych mostów w porównaniu z mostami, ustawionymi na jakichkolwiek innych fundamentach. Usunięcie przyczółków i filarów daje w budowie oszczędność, która wynosi ok. 1/4 ogólnego kosztorysu budowy.

Najnowsze wpisy

25.03.2024
Egzaminy dla osób ukaranych

Osoby ukarane z tytułu odpowiedzialności zawodowej zgodnie z artykułem 96 Ustawy Prawo Budowlane, które zostały zobowiązane do ponownego zdania egzaminu,…

22.03.2024
Wniosek o ponowny egzamin na uprawnienia budowlane

Wniosek o ponowne wyznaczenie terminu egzaminu na uprawnienia budowlane należy złożyć w przypadkach, kiedy nie możesz uczestniczyć w wyznaczonym terminie…

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami