Blog

Zadaszenie do konstrukcji zdjęcie nr 2
26.02.2022

Wskaźnik efektywności

W artykule znajdziesz:

Zadaszenie do konstrukcji zdjęcie nr 3
Wskaźnik efektywności

Pełne porównanie wariantów pod względem ekonomicznym może dać obliczenie wskaźnika efektywności ekonomicznej inwestycji. W rachunku tym uwzględniamy poza kosztami budowy i utrzymania również koszty ruchu na węźle (program uprawnienia budowlane na komputer). Zagadnienie efektywności ekonomicznej inwestycji jest omówione w rozdziale 7 podręcznika. Ze względu na usytuowanie wysokościowe jezdni drogowej w stosunku do torowiska kolejowego rozróżniamy:

  • skrzyżowania dwupoziomowe,
  • skrzyżowania jednopoziomowe.

Skrzyżowania jednopoziomowe nazywamy przejazdami, a skrzyżowania przeznaczone wyłącznie dla pieszych przejściami. Zasady projektowania i budowy skrzyżowań podaje zarządzenie Ministra Komunikacji z dnia 21.IX.1962 r. w sprawie skrzyżowania linii kolejowych z drogami publicznymi (Monitor Polski nr 76 poz. 354) (program uprawnienia budowlane na ANDROID).

Przy wyborze rodzaju skrzyżowania należy brać pod uwagę szereg czynników. Najważniejsze z nich to:

  1. wymagana przepustowość krzyżujących się linii komunikacyjnych,
  2. bezpieczeństwo ruchu drogowego i kolejowego,
  3. wskaźniki ekonomiczne (uprawnienia budowlane).

Na przejazdach (skrzyżowaniach jednopoziomowych) ruch drogowy jest podporządkowany ruchowi kolejowemu i może odbywać się tylko w przerwach między przejściem pociągów i innych jednostek kolejowych. Przy dużym natężeniu ruchu kolejowego przepustowość przejazdu może okazać się niewystarczająca, a w godzinach szczytu powstawać będą przed rogatkami zatory pojazdów samochodowych. Straty ponoszone z tego powodu przez transport samochodowy muszą być uwzględnione w rachunku ekonomicznym. Zagadnienie efektywności ekonomicznej skrzyżowań dróg z koleją jest omówione szczegółowo dalej (program egzamin ustny).

Dwupoziomowe skrzyżowanie dróg

Dwupoziomowe skrzyżowanie dróg i ulic z koleją zapewnia:

  • pełne wykorzystanie przepustowości krzyżujących się linii komunikacyjnych,
  • całkowite bezpieczeństwo ruchu.

Duży koszt budowy wiaduktów i dojazdów ziemnych lub na estakadach ogranicza jednak stosowanie skrzyżowań dwupoziomowych do zakresu (opinie o programie). W miarę wzrostu natężenia i szybkości ruchu samochodowego coraz większa liczba istniejących przejazdów będzie wymagać przebudowy na dwupoziomowe. Na terenie miast dla ciągów ulicznych o silnym ruchu pieszym, jak np. dojścia do dworców kolejowych lub dużych zakładów pracy może okazać się celowe wykonanie dwupoziomowych przejść dla pieszych. Z uwagi na mniejszą różnicę poziomów do pokonania zalecane są tu w normalnych warunkach przejścia podziemne.

Przy projektowaniu nowych dróg i linii kolejowych zaleca się takie ukształtowanie niwelety obydwu tras na dojazdach do skrzyżowania, aby w przyszłości w razie zwiększenia się natężenia ruchu budowa skrzyżowania dwupoziomowego nie nastręczała trudności technicznych (segregator aktów prawnych). Przy projektowaniu dwupoziomowego skrzyżowania drogi z koleją powinny być zachowane wszystkie przepisy dotyczące projektowania zarówno linii kolejowych, jak i dróg samochodowych i ulic.

Zmiana niwelety linii kolejowej nastręcza duże trudności ze względu na stosunkowo niewielkie dopuszczalne pochylenia podłużne, dlatego też w czasie przebudowy istniejącego przejazdu na skrzyżowanie dwupoziomowe z reguły dostosowujemy projekt przełożenia drogi lub ulicy do istniejącej trasy kolejowej, projektując przekroczenie przeszkody górą i wiadukt drogowy. Należy przy tym zachować wymiary skrajni kolejowej (rys. 5.1), której minimalna wysokość dla linii o trakcji parowej i spalinowej równa się 4850 mm.

W każdym przypadku odległość pantografu i sieci trakcyjnej, znajdującej się pod napięciem, od budowli inżynierskich nie może być mniejsza od 300 mm. Za zgodą Ministerstwa Komunikacji odległość ta w wyjątkowych przypadkach może być zmniejszona do 150 mm (promocja 3 w 1).

Wiadukty nad torami kolejowymi ułożonymi w łuku poziomym wymagają uwzględnienia poszerzenia skrajni obliczonego. Poza tym przechyłka toru kolejowego wymaga dodatkowego zwiększenia wymiarów skrajni. Dowolny punkt skrajni położony na poziomie h mierzonym od główki szyny oraz w odległości b od osi toru znajdzie się na skutek przechyłki toru w położeniu wyznaczonym przez współrzędne x i y.

Najnowsze wpisy

21.11.2024
Zadaszenie do konstrukcji zdjęcie nr 4
Na czym polega geodezyjne wyznaczenie granic działki?

Określenie granic działki geodezyjnie to staranny proces identyfikacji oraz zaznaczenia kluczowych punktów granicznych danego terenu. To stanowi istotny element w…

20.11.2024
Zadaszenie do konstrukcji zdjęcie nr 5
Co to są obiekty małej architektury?

Obiekt małej architektury to niewielki element architektoniczny, który pełni funkcję praktyczną, estetyczną lub symboliczną w przestrzeni publicznej lub prywatnej. Mała…

Zadaszenie do konstrukcji zdjęcie nr 8 Zadaszenie do konstrukcji zdjęcie nr 9 Zadaszenie do konstrukcji zdjęcie nr 10
Zadaszenie do konstrukcji zdjęcie nr 11
Zadaszenie do konstrukcji zdjęcie nr 12 Zadaszenie do konstrukcji zdjęcie nr 13 Zadaszenie do konstrukcji zdjęcie nr 14
Zadaszenie do konstrukcji zdjęcie nr 15

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
Zadaszenie do konstrukcji zdjęcie nr 16

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
Zadaszenie do konstrukcji zdjęcie nr 17

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
certyfikat na uprawnienia budowlane 2024
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
użytkownik

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
OK

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
zegar

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami