Blog

Opróżnienie formy zdjęcie nr 2
27.09.2021

Wycofane z obiegu

W artykule znajdziesz:

Wycofane z obiegu

Opróżnienie formy zdjęcie nr 3
Wycofane z obiegu

Część masywną stanowią tu dwa stare statki, wycofane z obiegu, które zatopiono wzdłuż linii projektowanej budowli oraz wypełniono i obsypano od strony morza kamieniem (program uprawnienia budowlane na komputer).
Falochron ten o wyjątkowym rozwiązaniu znajduje się w porcie Wiszachapatnam (na wschodnim wybrzeżu Indii). Jest to falochron wyspowy o długości około 300 m, posadowiony na głębokości 5-6 m, a zadaniem jego jest osłona wejścia do portu przed zapiaszczaniem. Wysokość najwyższej fali wynosi tam około 6 m.

Falochron ten zbudowany w 1933 r. uległ poważnym uszkodzeniom i w ostatnich latach naprawiono go i przebudowano, uzupełniając narzut na podstawie badań modelowych, przy czym kamień ułożono w kilku warstwach jak na rysunku. Narzut zaprojektowano tak, aby całość tworzyła coś w rodzaju układu falochronów podwójnych z wąskim basenem ekspansji między odmorskim wałem usypanym z głazów 5-tonowych a skarpą właściwego falochronu.
Ciężar głazów lub bloków warstwy ochronnej oblicza się za pomocą wzorów półempirycznych podanych w rozdziale 3, albo wyznacza się za pomocą badań modelowych, które poza tym przynoszą jeszcze wiele innych informacji (program uprawnienia budowlane na ANDROID).

Studium falochronu narzutowego na modelach w kanałach oszklonych pozwala mianowicie:
- wyznaczyć wymiary i rzędne korpusu falochronu, oraz potrzebne ciężary bloków na części nadwodnej skarp zarówno w ciągu falochronu jak i u jego końców - na głowicy i u nasady;
- wyznaczyć wymiary skarp podwodnych z obu stron falochronu z uwzględnieniem potrzebnych ławek zapobiegających obsuwaniu się bloków ku podnóżu skarpy;
- dokonać wyboru kształtu bloków ochronnych (prostopadłościenne czy kształtowe, a jeżeli kształtowe, to jakie) (uprawnienia budowlane);
- dokonać wyboru pomiędzy różnymi sposobami ułożenia bloków;
- dokonać wyboru pomiędzy różnymi możliwymi kombinacjami pochylenia skarpy i ciężaru bloków lub kamieni;
- sprawdzić w każdym konkretnym wypadku słuszność zastosowania tych czy innych zaleceń lub wzorów o znaczeniu ogólnym;
- sprawdzić, jak budowla się zachowa w czasie burz mogących zajść podczas wykonywania robót, gdy jeszcze nie całą konstrukcję doprowadzono do ostatecznego poziomu; pozwala to także na odpowiednie zaplanowanie robót, w taki sposób, aby na każdym etapie wykonawstwa budowla była zabezpieczona przed uszkodzeniami, przez zastosowanie odpowiedniej wielkości kamieni, bloków lub tp. (program egzamin ustny).
- sprawdzić, jakie skutki mogą mieć lokalne awarie, jak np. wybicie jednego z bloków, ześliznięcie się jego do podnóża skarpy lub w ogóle usunięcie go przez falę;
- wyznaczyć stan w jakim uszkodzona lub częściowo zniszczona budowla odzyska równowagę w określonych warunkach, np. na jakim poziomie zakończy się niszczenie falochronu, którego nadbudowa uległa zrzuceniu do wody lub tp.;
- sprawdzić czy i jakie jest potrzebne wzmocnienie projektowanej budowli, aby mogła przenosić również i silne ataki fal nadchodzących z ukosa;
- wyznaczyć najsłabsze, najwrażliwsze lub najbardziej eksponowane na fale odcinki lub miejsca budowli, w celu zaprojektowania potrzebnych środków ochronnych (opinie o programie).

Falochrony ziemne

Do wykonania falochronów może być również stosowany materiał ziemny, np. piasek, glina lub tp. Musi to być materiał o stosunkowo małej •ściśliwości i trwały, nie można więc stosować torfu, namułów ani plastycznych iłów.
Często spotykaną budowlą, którą można zaliczyć do omawianych falochronów, są falochrony faszynowo-ziemne, zbudowane z kilku warstw materaców faszynowych, poprzedzielanych materiałem ziemnym lub kamieniem (segregator aktów prawnych).

Falochrony ziemne stosuje się w warunkach spokojniejszych, czynione jednak są obecnie próby wyzyskania ich także i na otwartym .morzu, w tym ostatnim jednak wypadku ich odmorska skarpa musi być utrwalona narzutem z głazów lub bloków. Falochrony takie wykonuje się raczej jako narzutowo-ziemne, w których część od strony morza wykonana jest z kamienia lub bloków, z odpowiednio wzmocnioną skarpą zewnętrzną, część zaś od strony portu usypana jest z piasku, i ma utrwalone powierzchnie przeciw działaniom czynników atmosferycznych i przelewają cych się części fal. Pomiędzy obie części usypuje się kamienny filtr grubości do 1 m, zapobiegający ucieczce piasku przez narzut (promocja 3 w 1)..

Najnowsze wpisy

22.09.2025
Opróżnienie formy zdjęcie nr 4
Projektowanie budynków użyteczności publicznej – przepisy i standardy

Projektowanie budynków użyteczności publicznej to zagadnienie niezwykle złożone, łączące w sobie wiedzę z zakresu prawa, inżynierii, architektury, ergonomii i psychologii…

22.09.2025
Opróżnienie formy zdjęcie nr 5
Bezpieczeństwo infrastruktury kolejowej – procedury i inspekcje

Bezpieczeństwo infrastruktury kolejowej od zawsze stanowiło fundament funkcjonowania transportu szynowego i jednocześnie jedno z największych wyzwań inżynierskich. Każdy pociąg przewożący…

Opróżnienie formy zdjęcie nr 8 Opróżnienie formy zdjęcie nr 9 Opróżnienie formy zdjęcie nr 10
Opróżnienie formy zdjęcie nr 11
Opróżnienie formy zdjęcie nr 12 Opróżnienie formy zdjęcie nr 13 Opróżnienie formy zdjęcie nr 14
Opróżnienie formy zdjęcie nr 15

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
Opróżnienie formy zdjęcie nr 16

100%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
Opróżnienie formy zdjęcie nr 17

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
certyfikat na uprawnienia budowlane 2024
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
użytkownik

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
OK

100%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
zegar

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami