Blog

27.09.2021

Wycofane z obiegu

W artykule znajdziesz:

Wycofane z obiegu

Wycofane z obiegu

Część masywną stanowią tu dwa stare statki, wycofane z obiegu, które zatopiono wzdłuż linii projektowanej budowli oraz wypełniono i obsypano od strony morza kamieniem (program uprawnienia budowlane na komputer).
Falochron ten o wyjątkowym rozwiązaniu znajduje się w porcie Wiszachapatnam (na wschodnim wybrzeżu Indii). Jest to falochron wyspowy o długości około 300 m, posadowiony na głębokości 5-6 m, a zadaniem jego jest osłona wejścia do portu przed zapiaszczaniem. Wysokość najwyższej fali wynosi tam około 6 m.

Falochron ten zbudowany w 1933 r. uległ poważnym uszkodzeniom i w ostatnich latach naprawiono go i przebudowano, uzupełniając narzut na podstawie badań modelowych, przy czym kamień ułożono w kilku warstwach jak na rysunku. Narzut zaprojektowano tak, aby całość tworzyła coś w rodzaju układu falochronów podwójnych z wąskim basenem ekspansji między odmorskim wałem usypanym z głazów 5-tonowych a skarpą właściwego falochronu.
Ciężar głazów lub bloków warstwy ochronnej oblicza się za pomocą wzorów półempirycznych podanych w rozdziale 3, albo wyznacza się za pomocą badań modelowych, które poza tym przynoszą jeszcze wiele innych informacji (program uprawnienia budowlane na ANDROID).

Studium falochronu narzutowego na modelach w kanałach oszklonych pozwala mianowicie:
- wyznaczyć wymiary i rzędne korpusu falochronu, oraz potrzebne ciężary bloków na części nadwodnej skarp zarówno w ciągu falochronu jak i u jego końców - na głowicy i u nasady;
- wyznaczyć wymiary skarp podwodnych z obu stron falochronu z uwzględnieniem potrzebnych ławek zapobiegających obsuwaniu się bloków ku podnóżu skarpy;
- dokonać wyboru kształtu bloków ochronnych (prostopadłościenne czy kształtowe, a jeżeli kształtowe, to jakie) (uprawnienia budowlane);
- dokonać wyboru pomiędzy różnymi sposobami ułożenia bloków;
- dokonać wyboru pomiędzy różnymi możliwymi kombinacjami pochylenia skarpy i ciężaru bloków lub kamieni;
- sprawdzić w każdym konkretnym wypadku słuszność zastosowania tych czy innych zaleceń lub wzorów o znaczeniu ogólnym;
- sprawdzić, jak budowla się zachowa w czasie burz mogących zajść podczas wykonywania robót, gdy jeszcze nie całą konstrukcję doprowadzono do ostatecznego poziomu; pozwala to także na odpowiednie zaplanowanie robót, w taki sposób, aby na każdym etapie wykonawstwa budowla była zabezpieczona przed uszkodzeniami, przez zastosowanie odpowiedniej wielkości kamieni, bloków lub tp. (program egzamin ustny).
- sprawdzić, jakie skutki mogą mieć lokalne awarie, jak np. wybicie jednego z bloków, ześliznięcie się jego do podnóża skarpy lub w ogóle usunięcie go przez falę;
- wyznaczyć stan w jakim uszkodzona lub częściowo zniszczona budowla odzyska równowagę w określonych warunkach, np. na jakim poziomie zakończy się niszczenie falochronu, którego nadbudowa uległa zrzuceniu do wody lub tp.;
- sprawdzić czy i jakie jest potrzebne wzmocnienie projektowanej budowli, aby mogła przenosić również i silne ataki fal nadchodzących z ukosa;
- wyznaczyć najsłabsze, najwrażliwsze lub najbardziej eksponowane na fale odcinki lub miejsca budowli, w celu zaprojektowania potrzebnych środków ochronnych (opinie o programie).

Falochrony ziemne

Do wykonania falochronów może być również stosowany materiał ziemny, np. piasek, glina lub tp. Musi to być materiał o stosunkowo małej •ściśliwości i trwały, nie można więc stosować torfu, namułów ani plastycznych iłów.
Często spotykaną budowlą, którą można zaliczyć do omawianych falochronów, są falochrony faszynowo-ziemne, zbudowane z kilku warstw materaców faszynowych, poprzedzielanych materiałem ziemnym lub kamieniem (segregator aktów prawnych).

Falochrony ziemne stosuje się w warunkach spokojniejszych, czynione jednak są obecnie próby wyzyskania ich także i na otwartym .morzu, w tym ostatnim jednak wypadku ich odmorska skarpa musi być utrwalona narzutem z głazów lub bloków. Falochrony takie wykonuje się raczej jako narzutowo-ziemne, w których część od strony morza wykonana jest z kamienia lub bloków, z odpowiednio wzmocnioną skarpą zewnętrzną, część zaś od strony portu usypana jest z piasku, i ma utrwalone powierzchnie przeciw działaniom czynników atmosferycznych i przelewają cych się części fal. Pomiędzy obie części usypuje się kamienny filtr grubości do 1 m, zapobiegający ucieczce piasku przez narzut (promocja 3 w 1)..

Najnowsze wpisy

25.03.2024
Egzaminy dla osób ukaranych

Osoby ukarane z tytułu odpowiedzialności zawodowej zgodnie z artykułem 96 Ustawy Prawo Budowlane, które zostały zobowiązane do ponownego zdania egzaminu,…

22.03.2024
Wniosek o ponowny egzamin na uprawnienia budowlane

Wniosek o ponowne wyznaczenie terminu egzaminu na uprawnienia budowlane należy złożyć w przypadkach, kiedy nie możesz uczestniczyć w wyznaczonym terminie…

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami