Blog
Zbiorcze zestawienie kosztów
W artykule znajdziesz:
Zbiorcze zestawienie kosztów (zzk). Zestawienie to określa nieprzekraczalny koszt przedsięwzięcia inwestycyjnego, skalkulowany dla wybranego wariantu rozwiązania inwestycji. W uzasadnieniu wyboru wariantu rozwiązania należy podać różnice kosztów charakteryzujące to rozwiązanie w porównaniu z innymi wariantami rozważanymi i przedstawianymi do wyboru. Jeżeli występuje podział przedsięwzięcia na zadania, koszt ten stanowi sumę nieprzekraczalnych zestawień kosztów zadań inwestycyjnych (zkz) (program uprawnienia budowlane na komputer). Określenie w założeniach wysokości kosztu inwestycji powinno być oparte na:
- cenach katalogowych obiektów, segmentów i urządzeń typowych oraz elementów zunifikowanych,
- wycenie na podstawie katalogów wskaźników kosztów elementów i obiektów lub na wskaźnikach jednostkowych nakładów inwestycyjnych uzyskanych z praktyki inwestycyjnej,
- obowiązujących cennikach maszyn i urządzeń typówych, cenach ofertowych (wiążących) lub umowach wstępnych o dostawę maszyn i urządzeń nietypowych bądź informacjach central handlu zagranicznego (z uwzględnieniem prognoz),
- kalkulacji indywidualnej (wyjątkowo) (program uprawnienia budowlane na ANDROID).
Zestawienie kosztów zadania (zkz) ujmuje koszt obiektów i robót występujących poza obiektami oraz inne konieczne nakłady. Koszt zasadniczego obiektu wolno stojącego lub zespolonego oraz koszt zasadniczych robót wykonywanych poza obiektami powinny być ujmowane w osobnej pozycji zestawienia kosztów zadania (zkz) bądź zbiorczego zestawienia kosztów przedsięwzięcia jednozadaniowego (uprawnienia budowlane).
Koszty robót budowlanych
Koszty robót budowlanych (z instalacjami) oraz montażu maszyn i urządzeń, obliczone na podstawie zasad podanych wyżej, powinny obejmować również wartość zarzutów uzupełniających. Koszty zakupu maszyn i urządzeń, narzędzi i inwentarza, określone według preliminarza, powinny ujmować koszty transportu oraz zaopatrzenia i składowania maszyn i urządzeń. W przypadku zastosowania maszyn i urządzeń nietypowych w ich koszcie powinien być ujęty również koszt sporządzenia dla nich dokumentacji konstrukcyjnej (jeżeli nie został pokryty z kredytów na postęp techniczny). W preliminarzach należy wykazywać pochodzenie maszyn i urządzeń (krajowe, importowane) oraz obszary płatnicze, z jakich są one importowane (program egzamin ustny).
Wskaźniki techniczno-ekonomiczne dla zestawienia kosztów zadania (zkz) należy obliczać w poszczególnych pozycjach na jednostkę charakteryzującą obiekt, a dla poszczególnych rozdziałów i części na jednostkę charakteryzującą zdolność produkcyjną lub usługową danego zadania inwestycyjnego.
Rezerwę na nieprzewidziane roboty i wydatki należy przyjmować w poszczególnych zestawieniach kosztów zadań inwestycyjnych w wysokości 5 do 10% w zależności od czasu trwania inwestycji, liczby źródeł zakupu wyposażenia technicznego (zwłaszcza z importu) oraz stopnia dokładności wyceny poszczególnych elementów zestawienia kosztów zadania (zkz). Wyższa od 10% rezerwa może być ustalona wyjątkowo, na podstawie specjalnej decyzji jednostki zatwierdzającej założenia. Taka rezerwa dotyczyć może inwestycji szczególnie skomplikowanej i nowatorskiej, przy znacznym stopniu niepewności wyceny (roboty poszukiwawcze górnicze, specyficzne stosunki gruntowo-wodne terenu inwestycji itp.) (segregator aktów prawnych).
Dla inwestycji opartych na projektach typowych lub powtarzalnych, np. dla budownictwa mieszkaniowego, rezerwa może być ustalona poniżej 5%. Narzut z tytułu ryzyka stosowania ryczałtu jest pokrywany z rezerwy na nieprzewidziane roboty i wydatki. Karta inwestycyjna. Sporządzający założenia obowiązany jest opracować kartę inwestycyjną, zawierającą charakterystyczne dane, wielkości podstawowe i wskaźniki właściwe dla danego rodzaju inwestycji, wyrażane w jednostkach naturalnych i wartościowych (promocja 3 w 1).
Opiniowanie założeń przez realizatora inwestycji. Inwestor powinien przekazać założenia przed ich zatwierdzeniem do zaopiniowania przyszłemu realizatorowi inwestycji (generalnemu dostawcy), który może zaproponować wprowadzenie do nich zmian i uzupełnień. Realizator inwestycji obowiązany jest przekazać inwestorowi opinię w terminie nie dłuższym niż 14 dni. Niewyrażenie opinii w tym terminie oznacza przyjęcie proponowanych rozwiązań.
Najnowsze wpisy
Określenie granic działki geodezyjnie to staranny proces identyfikacji oraz zaznaczenia kluczowych punktów granicznych danego terenu. To stanowi istotny element w…
Obiekt małej architektury to niewielki element architektoniczny, który pełni funkcję praktyczną, estetyczną lub symboliczną w przestrzeni publicznej lub prywatnej. Mała…
53 465
98%
32