Blog
Zdobywanie doświadczeń społecznych
W artykule znajdziesz:
Dzieci muszą bowiem w swoim otoczeniu znaleźć bodźce i zachętę do różnorodnych działań, takich jak: konstruowanie, budowanie, przetwarzanie, majsterkowanie itp., czyli warunki do zabaw wzbogacających wynalazczość, fantazję i dających przeżycia emocjonalne. Jednocześnie musi to być teren i urządzenia zapewniające dużą porcję wysiłku fizycznego poprzez zetknięcie się z trudnymi przyrządami i przeszkodami. Projektujący muszą sobie zdawać sprawę, że już 6-letni chłopiec osiąga w rzucie piłeczką palantową odległość ponad 20 m i może wielokrotnie przebiegać 40-50 m (program uprawnienia budowlane na komputer).
Dziecko w tym wieku zadaje ponadto sobie i innym mnóstwo pytań, stara się zrozumieć (i sądzi, że rozumie) reguły świata starszych. Zabawy opierają się wprawdzie na pewnych regułach, lecz najczęściej niewłaściwie zrozumianych i niezbieżnych z regułami stosowanymi przez rówieśników. Faza ta jest jakby przejściem ze świata fantazji do świata realności, ze świata intuicji do świata logicznych systemów oraz ze świata działań indywidualnych do świata społecznej wspólnoty (współdziałania) (program uprawnienia budowlane na ANDROID).
W fazie konkretnych działań, czyli w młodszym wieku szkolnym, następuje rozwój działań zbiorowych, zdobywanie doświadczeń społecznych, zainteresowanie grami z regułami itp. Okres ten (7 do 11-12 lat) nazwany jest przez wychowawców wiekiem dzieciństwa doskonałego ze względu na harmonię rozwoju, ujawnianie się uzdolnień ruchowych, wielką podatność wychowawczą i duże możliwości adaptacyjne organizmu. W grach tworzy się hierarchia, w zabawach grupowych uwidacznia się współdziałanie oraz rozwija się zainteresowanie światem konkretnym w aspekcie ,,jak to działa" (uprawnienia budowlane).
Bardziej interesujące stają się szczegółowe zasady funkcjonowania rzeczy i przyrody niż ogólne prawa tym rządzące. Dziecko pragnie dotykać, wąchać i odbierać bezpośrednie doznania zmysłowe. Te ostatnie były już wprawdzie nasilone we wcześniejszych fazach entegenezy, lecz w tym wieku są to już doświadczenia badawcze, samodzielnie stwierdzające, jak dana rzecz jest zbudowana i jak funkcjonuje. Poza tym w tej fazie rozwoju dzieci są „majstrami-popsujami” (program egzamin ustny).
Umiejętność obserwowania
W tym czasie zachodzą też dalsze zmiany rozwojowe zarówno pod względem fizycznym, jak i psychicznym. Wzrasta więc siła mięśni i ogólna sprawność ruchowa. Dziecko zyskuje poczucie zwiększonych możliwości w tym zakresie, co przejawia się u chłopców w próbach wyczynów i wzajemnym mocowaniu się. Organizm dzieci rozwija się harmonijnie i wykazuje zwiększoną odporność. W tym wieku dzieci uczą się obserwować i zdobywają umiejętność obserwowania, która wiąże się z przechodzeniem od spostrzegania ogólnikowego, synkretycznego do spostrzegania analityczno-syntetycznego. Ogólne warunki życia dziecka w młodszym wieku szkolnym, a szczególnie nauka szkolna, sprzyjają rozwojowi uwagi dowolnej, spostrzegawczości i umiejętności obserwowania (opinie o programie). Obserwuje się też postęp w rozwoju rozumowania i wzrost zdolności do ujmowania istotnego znaczenia pewnych stanów rzeczy jako przesłanek wnioskowania, a także pojawiają się bardziej dojrzałe formy rozumowania, przybierającego postać indukcji lub dedukcji.
Warto też podkreślić niezwykle rozwiniętą spostrzegawczość, umiejętność chwytania wielu aktualnie zachodzących zjawisk oraz pasję śledzenia (dziecko znakomity wywiadowca), penetrowanie terenu w zasięgu nawet kilku kilometrów, szukanie przeżyć niezwykłych i burzliwych przygód, jeśli nie naprawdę to choćby na niby, we własnej wyobraźni, marzenie, by dorównać w sprawności Indianom, piratom, bohaterom i wybitnym sportowcom. To są ideały tego wieku (segregator aktów prawnych).
Czasem sprowadzają się one także do spraw bardziej powszednich, lecz nie mniej imponujących, jak siadanie za kierownicą, poprowadzenie motocykla, zetknięcie się z osobą bardzo popularną (promocja 3 w 1). Dla tej grupy od powiędnie są takie urządzenia, jak: przeplotnie-drabinki o większym stopniu trudności (z linami do wspinania się i huśtania), siatka przestrzenna, słup z bocianim gniazdem z wejściem po linie lub po drabince sznurowej, pnie i konary drzew (okorowane) do wspinania się, stoliki do gier itp.
Najnowsze wpisy
Określenie granic działki geodezyjnie to staranny proces identyfikacji oraz zaznaczenia kluczowych punktów granicznych danego terenu. To stanowi istotny element w…
Obiekt małej architektury to niewielki element architektoniczny, który pełni funkcję praktyczną, estetyczną lub symboliczną w przestrzeni publicznej lub prywatnej. Mała…
53 465
98%
32