Żuraw budowlany zasada działania oraz podstawowe typy konstrukcji

 

Zewnętrzne warunki klimatyczne

Konstrukcja główna żurawia budowlanego to przede wszystkim kabina, stanowiąca podstawowe stanowisko pracy operatora maszyny, wieża stanowiąca konstrukcję przenoszącą naprężenia na fundament oraz najbardziej charakterystyczny element konstrukcji jakim jest ramię żurawia (program na komputer). Wyróżnia się dwa rodzaje konstrukcji żurawia wieżowego, pierwszy rodzaj posiada kabinę stale połączona z konstrukcją żurawia a drugi kabinę zawieszoną na jego konstrukcji. Kabina zintegrowana korzysta z nośnej konstrukcji żurawia. Oblachowanie kabiny jest przyspawane na stałe do słupów. Podczas pracy żurawia z kabiną zintegrowaną, jego konstrukcja nośna obciążana jest zmiennie zależnie od przenoszonych naprężeń oraz wystawiona jest na znaczne odkształcenia. Odkształcenia przenoszone są na blachy kabiny, co może prowadzić do uszkodzeń (program na telefon). Na współczesnych placach budowy najczęściej można spotkać się z drugim rodzajem konstrukcji żurawia wieżowego. Kabiny zawieszone na konstrukcji to, umocowane do podstaw połączonych z konstrukcją żurawia, konstrukcje samonośne. Kabiny tego rodzaju należy demontować do transportu, co stanowi pewną niedogodność podczas przenoszenia konstrukcji w inne miejsce placu budowy (program egzamin ustny).

Zewnętrzne warunki klimatyczne mają znaczenie zarówno dla operatora żurawia jak i jego konstrukcji

Konstrukcja żurawia ewoluowała na przestrzeni lat i obecnie śmiało można twierdzić, iż im nowocześniejszy dźwig tym dogodniejsze warunki panują w jego wnętrzu. Komfort i wygodę wnętrza kabiny doceni operator żurawia, od którego samopoczucia zależy bezpieczeństwo na placu budowy (opinie o programie). Warunki operowania w kabinach dźwigowych, wraz z postępem techniki, zmieniają się na lepsze. Jeszcze nie tak dawno, kilkanaście lat temu wyposażenie wnętrza kabiny można nazwać było jedynie prymitywnym, nieogrzewanym miejscem nierzadko wystawionym na działanie żywiołów. Za wysoki standard wnętrza uznawano wyposażenia stanowiące najprostszy grzejnik, który zapewniał znośne warunki pracy (segregator aktów prawnych). Dzisiaj poziom wyposażenia wnętrza oferowany przez producentów kabin jest bardzo wyrównany i zbliżony do kabin produkowanych dla ciężarówek. Przede wszystkim zmianie uległy ławki, które zamieniono na amortyzowane zaawansowane technologiczne fotele, tłumiące drgania przenoszone przez konstrukcję żurawia. Dodatkowo kabina, połączona z klimatyzacją, korzystająca z dobrodziejstw szklanych konstrukcji próżniowych, dużo lepiej izoluje operatora od zewnętrznych warunków pogodowych (promocja 3  w 1).

Dodaj wpis: