Blog

28.09.2021

Zmiany dna akwenu

W artykule znajdziesz:

Zmiany dna akwenu

Zmiany dna akwenu

Zmiany dna akwenu mogą mieć charakter pogłębień lub spłyceń.
Pogłębienia mogą być wywołane przyczynami sztucznymi lub naturalnymi.
Do przyczyn sztucznych zamierzonych może należeć pogłębienie dna akwenu w celu dostosowania go do przyjmowania statków o większym zanurzeniu (program uprawnienia budowlane na komputer).

Projektując nabrzeża, należy zresztą zawsze liczyć się z przyszłą ich przebudową, polegającą najczęściej na pogłębieniu basenu przy nabrzeżu. Wiek użytkowy bowiem nabrzeży, przy dzisiejszym rozwoju techniki, jest zwykle znacznie krótszy niż ich wiek techniczny. Ogólnie uważa się, że okres 50-letni jest średnim wiekiem użytkowym nabrzeży przystaniowych i obrzeży, zaś 25 lat — takimż wiekiem nabrzeży przemysłowych (stoczniowych) (program uprawnienia budowlane na ANDROID). Projektując nabrzeża, należy o tym pamiętać. Na przykład, długość ścianek szczelnych i ich zakotwienie powinno się wymiarować z pewnym zapasem, umożliwiającym późniejsze pogłębienie basenu przy nabrzeżu.

Szczegóły dotyczące odpowiedniego dostosowania do tego konstrukcji nabrzeża czy pomostu omówione będą w dalszych rozdziałach (uprawnienia budowlane).
Najczęstszą niezamierzoną sztuczną przyczyną pogłębienia nabrzeża bywa uruchomienie śruby statku stojącego przy nabrzeżu, sprzeczne z przepisami obowiązującymi w większości portów, a stosowane zwykle dla wypróbowania sprawności silników napędowych. Celują w tym szyprowie małych jednostek, najczęściej rybackich, którym „nie opłaca się” oddawać jednostek do stoczni dla dokonania drobnych napraw, i którzy przeprowadzają je zwykle w czasie postoju w porcie przy nabrzeżu.

Przypadki podmycia i w konsekwencji awarii nabrzeża z omówionego powodu zdarzały się dość często, a i w naszych portach,, mimo zakazów, zdarzają się jeszcze niekiedy.
Skutki pogłębienia dna na konstrukcję nabrzeży omówione będą w dalszych rozdziałach, tu omówimy samo zjawisko i wskażemy środki zapobiegawcze (program egzamin ustny).
W warunkach, gdy pracy śrub okrętowych przy nabrzeżu nie można wyeliminować, np. w przystaniach dla małych statków pasażerskich, przystaniach promów i wreszcie na stanowiskach prób silników w stoczniach, konieczne nieraz bywa zabezpieczenie dna zagrożonego akwenu za pomocą materaców faszynowych, ław żwirowych lub kamiennych itp.

Kształt podmyć

Niekiedy wystarczy zmiana granulacji warstwy przy dennej na grubszą.
W Polsce badania w tym zakresie prowadzono tak na modelach, jak i w naturze, w Instytucie Budownictwa Wodnego PAN w Gdańsku. Na podstawie swych badań Robakiewicz przedstawił następujący opis zjawiska (opinie o programie).

Obracająca się śruba statku, stojącego na uwięzi przy nabrzeżu, nadaje masie wody przechodzącej przez jej przekrój, przyspieszenia proporcjonalne do ilości obrotów śruby oraz innych jej parametrów. W wyniku otrzymanych od śruby przyspieszeń wytworzony zostaje w środowisku wodnym potok o zwiększonej prędkości, który […] nazwano strumieniem zaśrubowym. Zjawisko strumienia zaśrubowego w ogólnych zarysach jest zbliżone do zjawiska zatopionej strugi swobodnej, chociaż wiele elementów występujących tutaj pozwala przewidywać znaczne różnice przy szczegółowej analizie […]”.

Robakiewicz próbował dokonać teoretycznej analizy zjawiska, opierając się na teorii pędnika idealnego (która pozwala na określanie prędkości początkowych wody wzbudzanych przez śrubę) i teorii zatopionych strumieni swobodnych (która określa zmiany w strumieniu w miarę oddalania się od śruby) (segregator aktów prawnych). Doszedł jednakże do wniosku, że rozważania teoretyczne nie mogą dać tu, czasem nawet i przybliżonej odpowiedzi i że zagadnienie może być rozwiązane tylko na drodze badań doświadczalnych modelowych lub w naturze.

Na położenie, głębokość i kształt podmyć (wybojów) mają tu wpływ: charakterystyka i zanurzenie śruby oraz wysokość jej położenia nad dnem, obecność steru i jego położenie, odległość śruby (i w ogóle statku) od nabrzeża i wreszcie, kierunek ruchu śruby (ku przodowi czy wstecz).
W zasadzie każdy szczególny wypadek (np. każdy typ statku, jego wielkość i położenie) wymaga przeprowadzenia osobnych badań, jednakże udało się wyprowadzić niektóre zależności ogólne (promocja 3 w 1).

Najnowsze wpisy

25.03.2024
Egzaminy dla osób ukaranych

Osoby ukarane z tytułu odpowiedzialności zawodowej zgodnie z artykułem 96 Ustawy Prawo Budowlane, które zostały zobowiązane do ponownego zdania egzaminu,…

22.03.2024
Wniosek o ponowny egzamin na uprawnienia budowlane

Wniosek o ponowne wyznaczenie terminu egzaminu na uprawnienia budowlane należy złożyć w przypadkach, kiedy nie możesz uczestniczyć w wyznaczonym terminie…

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami