Blog

Mozaika dywanowa zdjęcie nr 2
26.04.2022

Autor teatru

W artykule znajdziesz:

Mozaika dywanowa zdjęcie nr 3
Autor teatru

Autor teatru nawiązuje zresztą nie tylko do budowli aignerowskiej. Niezwykle znamiennym faktem jest odchylenie zachodniego skrzydła teatru w porównaniu z kierunkiem istniejącego już skrzydła wschodniego; drogą tej subtelnej korekty Corazzi wplata taktownie skrzydło teatru w kierunek i zabudowę ulicy Wierzbowej, a zarazem nakierowuje oś całego kompleksu na środek przeciwległej, północnej strony placu Teatralnego. Jako wątek przewodni całości elewacji placowej przyjęty zostaje aignerowski motyw toskańskiej kolumnady, ustawionej na tle wyrastającej ponad nią ściany (program uprawnienia budowlane na komputer).

Adaptacje te są jednak tylko punktem wyjścia do zrewolucjonizowania całego układu. Jego dominanta jest dziełem nowym, przeobrażającym zespół: centralny korpus teatru z wielkim kolumnowym portykiem podporządkowuje sobie wszystkie jego istniejące elementy łącząc w jedną całość o jednorodnym 170-metrowym froncie zabudowania teatru. Dzieło Corazziego nie mogłoby powstać, gdyby jego autor kanonizował skalę architektoniczną istniejącego układu, gdyby przez nawiązanie do niego rozumiał „dyskretne“ wpisanie się w jego charakter, podporządkowanie się jego dominantom (program uprawnienia budowlane na ANDROID). I tym razem okazało się, że droga twórcza zmierzająca do rozwoju struktury planistycznej i oblicza miasta prowadziła poprzez wniesienie nowych dominant absolutnych i skalowych, wobec których elementy starego układu stały się kompozycyjną podbudową uwypuklając znaczenie akcentów naczelnych. Tak się stało z kolumnadą budynku aignerowskiego, która dawniej znamionowała na tym terenie najwyższe napięcie skali architektonicznej. Tak się stało i z wymiarami poziomymi zabudowań przyszłego placu, które zmajoryzo- wane zostały przez ogromną długość jednorodnie potraktowanej elewacji teatru. Ponad 170-mctrowa elewacja Teatru Wielkiego kształtująca oblicze placu długimi rytmami kolumnad i dynamicznie piętrzącymi się portykami jest dokumentem twórczego nowatorstwa (program uprawnienia budowlane na ANDROID).

Ograniczoność państwowości

Wydaje się, że tylko takie pojmowanie charakteru i intencji działalności Corazziego może przybliżyć nas do właściwego poglądu na współczesne losy północnej pierzei placu i kształtu placu Teatralnego w całości. Jednorodne monumentalne ujęcie południowej pierzei nie znajduje odpowiednika po stronie przeciwnej obudowanej w latach wcześniejszych drobnymi obiektami powstającymi na nieregularnym układzie starych działek (program egzamin ustny). Pamiętając o potężnym rozmachu urbanistycznym samego gmachu teatru oraz o tęsknocie jego autora do skończonych regularnych zespołów trudno przypuścić, by Corazzi uznawał to zestawienie różnorodnych w swej skali pierzei za zamierzone celowo osiągnięcie kompozycyjne. Raczej względy zewnętrzne - ograniczoność państwowości polskiej, przekreślonej zresztą całkowicie po r. 1831 - nic pozwoliły nie tylko na podjęcie, ale i na zaprojektowanie szerokiej przebudowy przeciwległej strony placu (opinie o programie).

Nowe ukształtowanie placu Teatralnego w oparciu o dominującą bryłę Teatru Wielkiego staje się zadaniem naszego pokolenia. Charakter budowli Corazziego, jak i współczesna węzłowa rola Teatru Wielkiego Opery i Baletu w życiu kulturalnym stolicy nakazuje podporządkowanie jego gmachowi architektury przeciwległej strony placu. Jednakże hołdem dla tradycji Corazziego będzie tu zapewne nie mumifikatorskie odtworzenie przypadkowego układu z czasów sprzed powstania teatru, lecz uporządkowanie pierzei północnej wedle takiej czy innej generalnej myśli kompozycyjnej, znalezienie na niej oddźwięku architektury teatru, kierunków narastania jego kompozycji (segregator aktów prawnych).

Powstanie zespołów corazziańskich - placu Bankowego i placu Teatralnego było jednym z najwybitniejszych aktów nowożytnego przeobrażenia układu śródmiejskiego Warszawy, jakże pouczającym dla naszego pokolenia (promocja 3 w 1).

Najnowsze wpisy

21.11.2024
Mozaika dywanowa zdjęcie nr 4
Na czym polega geodezyjne wyznaczenie granic działki?

Określenie granic działki geodezyjnie to staranny proces identyfikacji oraz zaznaczenia kluczowych punktów granicznych danego terenu. To stanowi istotny element w…

20.11.2024
Mozaika dywanowa zdjęcie nr 5
Co to są obiekty małej architektury?

Obiekt małej architektury to niewielki element architektoniczny, który pełni funkcję praktyczną, estetyczną lub symboliczną w przestrzeni publicznej lub prywatnej. Mała…

Mozaika dywanowa zdjęcie nr 8 Mozaika dywanowa zdjęcie nr 9 Mozaika dywanowa zdjęcie nr 10
Mozaika dywanowa zdjęcie nr 11
Mozaika dywanowa zdjęcie nr 12 Mozaika dywanowa zdjęcie nr 13 Mozaika dywanowa zdjęcie nr 14
Mozaika dywanowa zdjęcie nr 15

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
Mozaika dywanowa zdjęcie nr 16

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
Mozaika dywanowa zdjęcie nr 17

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
certyfikat na uprawnienia budowlane 2024
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
użytkownik

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
OK

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
zegar

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami