Blog

Ocena stanu technicznego nawierzchni autostrady płatnej zdjęcie nr 2
11.05.2022

Barwa piaskowców dolnośląskich

W artykule znajdziesz:

Ocena stanu technicznego nawierzchni autostrady płatnej zdjęcie nr 3
Barwa piaskowców dolnośląskich

Barwa piaskowców dolnośląskich jest przeważnie biaława, z odcieniem żółtawym lub szarawym. Ziarno średnie do grubego - lokalnie przechodzi w żwirowe; spoiwo zwykle skąpe, ilaste, często w mniejszym lub większym stopniu krzemieniste; znaczna część porów pozostaje niewypełniona. Rozmieszczenie spoiwa jest często niejednostajne w niektórych partiach skały, niekiedy tak luźne, że przy wietrzeniu wykrusza się piasek, pozostawiając w skale okrągławe dziury, średnicy od kilku centymetrów do 1 metra. Okoliczność ta wymaga wielkiej ostrożności przy stosowaniu skały w budownictwie (program uprawnienia budowlane na komputer).

Omawiane piaskowce są łatwe w obróbce; ujawniają doskonały cios, co przy znacznej grubości ławic pozwala na dostarczanie wielkich bloków budowlanych; odmiany drobno- i równoziarniste nadają się z powodzeniem na materiał rzeźbiarski i ozdoby architektoniczne. Mimo niewielkiej na ogół wytrzymałości na ściskanie i dość znacznej porowatości, wykazują najczęściej (choć nie zawsze) zadowalającą wytrzymałość na mróz i odporność na wietrzenie (program uprawnienia budowlane na ANDROID).

Eksploatowane w okolicy Kudowy piaskowce górnego piętra Gór Stołowych okazały się najbardziej zwięzłe i najmocniejsze dzięki obfitszemu i bogatszemu w krzemionkę spoiwu, co jednak z drugiej silony zmniejsza łatwość obróbki kamieniarskiej. Wymienione zalety piaskowców bryłowych postawiły je w rzędzie bardzo cennych materiałów t budowlanych; od dawna stosowano je w budownictwie niemieckim nie tylko Śląska, ale całych niemal Niemiec. W obrębie północnej niecki największe kamieniołomy znajdują się w okolicy Warty i Bolesławca, Lwówka, Złotoryi itd.; w centralnej niecce - koło Kudowy i Radkowa (uprawnienia budowlane).

Piaskowce dolnego permu

Piaskowce dolnego permu mimo wysokiej swej jakości są mniej rozpowszechnione w budownictwie. Są to skały charakterystyczne, brunatnawoczerwone, o spoiwie niekiedy silnie krzemionkowym; partie gruboławicowe nadają się na kamień ciosowy. Ziarno jest drobne do średniego, miejscami wkładki zlepieńcowate. Por! względem mocy i zwięzłości przewyższają bryłowe piaskowce kredowe; eksploatowane są zwłaszcza w okręgu Nowej Rudy oraz w kilku punktach biegnącego stąd w kierunku NW pasma Gór Wałbrzyskich. Stosowane były przy licznych budowlach w bliskiej okolicy przy wielu mostach. W rejonie Gór Kocabskich, eksploatowane były podobne skały, np. koło Świerzawy (Szunowa), skąd brano przed 500 laty materiał do budowy kościoła w tym mieście (program egzamin ustny).

Piaskowce górnokarbońskie z Wałbrzyskiego Zagłębia Węglowego miały szerokie zastosowanie w budownictwie miejscowym przed kilku dziesiątkami lat; używane były głównie do budowy mostów i przepustów kolejowych w tej okolicy oraz na linii Wałbrzych - Kłodzko także do niektórych budowli miejscowych, np. wieża parkowa w Szczaw- nie-Zdroju. Piaskowce te są szare lub żółtawoszare, o ziarnie nierównym, zwykle obfitującym w okruchy skalenia i zanieczyszczone miałem węglowym (opinie o programie).

Wapienie i dolomity stanowią obok piaskowców drugą grupę skał osadowych, niezmiernie ważną ze względu na powierzchnię ich występowania. Z punktu widzenia przydatności do budowy dróg stanowią materiał o różnorodnych własnościach, w wielu przypadkach nieprzydatny, wykazujący dużą nasiąkliwość, podatność do rozmarzania i nadmierną ścieralność. Istnieją jednak odmiany o własnościach mechanicznych i fizycznych kwalifikujących je całkowicie nie tylko jako materiał miejscowy, lecz również jako materiał o szerokim ogólnokrajowym zastosowaniu (segregator aktów prawnych).

Dotyczy to zwłaszcza dolomitów, z których np. dolomity z Szarleja znajdują powszechne zastosowanie do dolnych warstw nawierzchni bitumicznych, a próby ze zbitymi odmianami wapieni kieleckich zarówno starszych, jak i młodszych wykazały ich całkowitą przydatność do budowy nowoczesnych nawierzchni drogowych przy użyciu lepiszcz hilumicznych. Ze względu na potrzebę włączenia wapieni w szerszym niż dotychczas zakresie jako materiału drogowego - przytaczamy charakterystykę według prof. K. Smulikowskiego w celu lepszego zorientowania specjalistów drogowych co do ich występowania i własności (promocja 3 w 1).

Najnowsze wpisy

21.11.2024
Ocena stanu technicznego nawierzchni autostrady płatnej zdjęcie nr 4
Na czym polega geodezyjne wyznaczenie granic działki?

Określenie granic działki geodezyjnie to staranny proces identyfikacji oraz zaznaczenia kluczowych punktów granicznych danego terenu. To stanowi istotny element w…

20.11.2024
Ocena stanu technicznego nawierzchni autostrady płatnej zdjęcie nr 5
Co to są obiekty małej architektury?

Obiekt małej architektury to niewielki element architektoniczny, który pełni funkcję praktyczną, estetyczną lub symboliczną w przestrzeni publicznej lub prywatnej. Mała…

Ocena stanu technicznego nawierzchni autostrady płatnej zdjęcie nr 8 Ocena stanu technicznego nawierzchni autostrady płatnej zdjęcie nr 9 Ocena stanu technicznego nawierzchni autostrady płatnej zdjęcie nr 10
Ocena stanu technicznego nawierzchni autostrady płatnej zdjęcie nr 11
Ocena stanu technicznego nawierzchni autostrady płatnej zdjęcie nr 12 Ocena stanu technicznego nawierzchni autostrady płatnej zdjęcie nr 13 Ocena stanu technicznego nawierzchni autostrady płatnej zdjęcie nr 14
Ocena stanu technicznego nawierzchni autostrady płatnej zdjęcie nr 15

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
Ocena stanu technicznego nawierzchni autostrady płatnej zdjęcie nr 16

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
Ocena stanu technicznego nawierzchni autostrady płatnej zdjęcie nr 17

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
certyfikat na uprawnienia budowlane 2024
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
użytkownik

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
OK

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
zegar

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami