Blog

08.12.2020

Belki podsuwnicowe

W artykule znajdziesz:

Belki podsuwnicowe

Belki podsuwnicowe

Do obliczenia ciągłych belek podsuwnicowych wieloprzęslowych o jednakowych rozpiętościach przęseł l oraz do sporządzania wykresów obwiedni maksymalnych momentów zginających i sil poprzecznych (program uprawnienia budowlane na komputer). Tablice te opracowano w zasadzie dla belek 5-przęsłowych, ale podane w nich wartości współczynników mogą być wykorzystane do obliczenia belek o większej liczbie przęseł, jeśli do przęseł pośrednich (oprócz skrajnych) przedskrajnych weźmie się wartości współczynników podane dla przęsła środkowego belki 5-przęsłowej.

Również można posłużyć się tymi tablicami przy obliczaniu belek podsuwnicowych 4-przęsłowych; należy wówczas pominąć wartości współczynników odnoszące się do przęsła środkowego belki 5-przęsłowej (program uprawnienia budowlane na ANDROID).
Tablice 8-2 do 8-6 wykorzystuje się przy obliczaniu belek podsuwmicowych obciążonych stałym, ciągłym obciążeniem g oraz jedną lub dwiema jednakowymi siłami skupionymi P (o rozstawie a), pochodzącymi od jednej suwnicy, przy czym dla pionowych obciążeń belki wartości sil P należy określić z uwzględnieniem współczynnika dynamicznego ą>.

Wymienione tablice opracowano dla stosunku y- zmieniającego się od 0 do 1,0 co 0,1, przy czym dla wartości pośrednich można stosować interpolację liniową, albo też przyjmować do obliczeń mniej korzystne wartości spośród dwóch sąsiednich współczynników (uprawnienia budowlane).
W tablicach podano współczynniki tylko dla połowy długości belki, tj. dla 25 przekrojów, co, na zasadzie symetrii względem środka długości belki, umożliwia sporządzenie wykresów obwiedni maksymalnych momentów zginających i sił poprzecznych w całej belce.

Występujące w niektórych miejscach tablic (dla określonych przekrojów) dwie wartości współczynników pozwalają uwzględnić w obliczeniach 2 przypadki obciążeń belki suwnicą. Górna wartość odnosi się do przypadku, gdy nie ma możliwości zjeżdżania suwnicy poza skrajną podporę, co ma miejsce np. w belkach podsuwnicowych ciągłych bez dylatacji. Dolna wartość współczynników dotyczy przypadku, gdy zjazd suwnicy poza skrajną podporę belki podsuwnicowej jest możliwy, a więc gdy belki podsuwnicowe mają dylatacje lub gdy przewiduje się w przyszłości przedłużenie toru suwnicy (program egzamin ustny).

Mocowanie szyn

Szyny zastępcze są nieekonomiczne z uwagi na małą ich sztywność. Również dobre zespawanie twardej stali szyny z miękką stalą stopki może napotykać na trudności, w związku z czym stosowanie szyn zastępczych jest raczej niewskazane (opinie o programie).

Szyny kolejowe normalnotorowe, a także wąskotorowe i tramwajowe bez rowka odznaczają się większą sztywnością niż szyny specjalne i zastępcze, ale wobec znacznej wysokości w stosunku do szerokości stopki mają gorszą stateczność. Powoduje to niekorzystny rozkład naprężeń od docisku szyn na podłoże. W związku z tym szyny kolejowe można raczej układać na stalowych belkach podsuwnicowych, na belkach zaś żelbetowych nie należy ich stosować (segregator aktów prawnych).
Mocowanie szyn do żelbetowych belek podsuwnicowych. Przy eksploatacji torów suwnic, szczególnie o większym udźwigu (Q > 15 T), często występują uszkodzenia wymagające okresowych napraw lub nawet poważniejszych remontów.

Przyczynami tych zjawisk mogą być: niewłaściwe oparcie belek podsuwnicowych i ich nieodpowiednia wytrzymałość, zniekształcenia szyn, wpływy termiczne, przeciążenie torów, wadliwa praca suwnicy i in. W większości jednak przypadków istotne znaczenie ma przede wszystkim nieprawidłowe zamocowanie szyn do żelbetowego podłoża toru suwnicy.

Warunki należytego mocowania szyn wymagają, aby:
b) pionowe i poziome siły działające na szynę zostały przekazane na belkę żelbetową, przy zachowaniu dopuszczalnych naprężeń dla betonu,
c) szyna miała odpowiednio miękkie ułożenie, tłumiące uderzenia suwnicy przekazywane na beton podłoża,
d) umocowanie szyny umożliwiło swobodę jej podłużnych ruchów termicznych,
e) szyna nic miała z belką sztywnego połączenia, przy którym elementy mocujące doznają rozluźnienia pod wpływem dynamicznych obciążeń cyklicznych, mogących spowodować przekroczenie wytrzymałości zmęczeniowej betonu (promocja 3 w 1).

Najnowsze wpisy

25.03.2024
Egzaminy dla osób ukaranych

Osoby ukarane z tytułu odpowiedzialności zawodowej zgodnie z artykułem 96 Ustawy Prawo Budowlane, które zostały zobowiązane do ponownego zdania egzaminu,…

22.03.2024
Wniosek o ponowny egzamin na uprawnienia budowlane

Wniosek o ponowne wyznaczenie terminu egzaminu na uprawnienia budowlane należy złożyć w przypadkach, kiedy nie możesz uczestniczyć w wyznaczonym terminie…

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami