Blog
Błękit pruski
W artykule znajdziesz:
Uczciwym się nie jest - uczciwym się nieustannie staje sprawdzając siebie. Wróblewski był człowiekiem moralnym, tj. brał pełną odpowiedzialność za skutki swoich wyborów. Miał chwile depresji i euforii. W chwilach depresji czuł się kompletnie osamotniony, a wszystko wokół wydawało mu się pozbawione sensu. Jego wędrówki górskie były zarówno próbą wytchnienia, jak doświadczeniem ryzyka. Był romantykiem: samotnie dokonując wyborów we własnym przekonaniu najtrudniejszych i skrajnie ryzykownych. Stąd jego dystans do przyjmowanych poglądów i potrzeba ich nieustannej weryfikacji (program uprawnienia budowlane na komputer).
Wszystko to sprawiło, że mit Andrzeja Wróblewskiego wszedł w zakres tradycyjnego, XIX-wiecznego mitu artysty przeklętego. Elementy tego mitu to m. in.: romantyzm (indywidualizm i samotność ducha), okulary (intelektualizm jako słabość duchowa), drobna postura (choć był wysoki, lekko zgarbiony i silny - słabość fizyczna), kolor niebieski (błękit pruski - jako sentymentalny symbol śmierci), góry (ucieczka przed odpowiedzialnością moralną), wreszcie Rozstrzelania (jako świadectwo i symbol cierpień wojennych narodu) (program uprawnienia budowlane na ANDROID). Starałem się wykazać, że w projektach Wróblewskiego Rozstrzelania były czymś zupełnie innym. Były nowoczesnym myśleniem o formach propagandy wizualnej opierającej się na wykorzystywaniu wzorców kulturowych - czymś bardzo bliskim chwytom reklamowym i politycznym naszej obecnej rzeczywistości.
Treść mitu zawiera osąd moralny Wróblewskiego jako człowieka artysty. Ukazuje go jako człowieka słabego i chwiejnego, a jego wybory jako efekt słabości (uprawnienia budowlane). Tajemnicze, chronione przez rodzinę okoliczności śmierci stały się źródłem ideologicznym mitu: przez samobójstwo Wróblewski wymierzył sam sobie sprawiedliwość…
Kultura koncesjonowa
Prawdę mówiąc, mit taki był bardzo na rękę prawie wszystkim. Nawet ci, co nie umoczyli się w czasach stalinowskich, dostrzegali jego korzyści dla kultury koncesjonowanej. Mit Wróblewskiego nie usprawiedliwiał bowiem, wbrew pozorom, wyborów w czasach wykorzenienia, lecz usprawiedliwiał beztroskę w czasach pozornej swobody. Był użyteczny nie tyle dla sumień zbrudzonych. ile dla tych, które chciały być czyste (program egzamin ustny).
Powiem zatem trochę podobnie jak przeciwnicy mitu Wróblewskiego, ale w innym sensie: koniec z takim mitem! Taki mit jest nam już niepotrzebny. Co proponuję w zamian? Współczesna sztuka polska ma dwa mity: jeden nazywa się „Strzemiński", a drugi „Wróblewski". Ten pierwszy jest otoczony kultem, ma swoją świątynię, kapłanów i wyznawców. Ci, którzy go praktykują, zyskują wdzięczność i ochronę. Ten drugi jest bardziej wędrowny, rzekłbym - mądrościowy i pozbawiony zaplecza doktrynalnego. Ci, którzy go praktykują, ryzykują, że znajdą się w diasporze ze sporą dozą ksenofobii (opinie o programie).
Te dwa mity dotychczas modelowały postawy większości artystów. Ten pierwszy był bardziej ..nowoczesny" i wpływał decydująco na sztuki wizualne. Ten drugi zaznaczył się bardziej w literaturze i w przekazie ustnym. Pierwszy związany jest z etosem awangardy i wynosi ideę kulturowego wyobcowania i zwycięstwa postępu. Drugi związany był z romantycznym etosem klęski i wynosił ideę krytycznej obserwacji rzeczywistości i własnej kultury (segregator aktów prawnych). Ukazuje kryzysowość wyobcowania. Pierwszy jest idiomem „kosmopolitycznym” i zaspokaja tęsknoty do uniwersalnego języka. Drugi jest idiomem „narodowym" i zaspokaja potrzebę poczucia tożsamości.
Jeden z głównych teoretyków pierwszego mitu, Mariusz Tchorek. porównał niedawno Władysława Strzemińskiego do Boga i do Mojżesza. Jak Bóg przestrzegał przed zerwaniem owocu, tak artysta przestrzega przed przekroczeniem granic obrazu. Jak Mojżesz wyprowadził lud. tak Władysław Strzemiński wyprowadził malarstwo z baroku… Świadczy to o tym, że doktryna unizmu zaczyna nabierać cech substytutu religii (promocja 3 w 1).
Najnowsze wpisy
Określenie granic działki geodezyjnie to staranny proces identyfikacji oraz zaznaczenia kluczowych punktów granicznych danego terenu. To stanowi istotny element w…
Obiekt małej architektury to niewielki element architektoniczny, który pełni funkcję praktyczną, estetyczną lub symboliczną w przestrzeni publicznej lub prywatnej. Mała…
53 465
98%
32