Blog
Budowa dróg z płyt drogowych
W artykule znajdziesz:
Budowa dróg z płyt drogowych
Budowa drogi z płyt drogowych to konstrukcja z pozoru nieskomplikowana. Jednak pod wpływem pewnych czynników może okazać się niemożliwa do prawidłowej realizacji. Płyty betonowe to jednej z najpopularniejszych materiałów wykorzystywanych do utwardzania placów oraz budowy tymczasowych dróg. Są powszechnie spotykane na placach budów oraz w gospodarstwach rolniczych czy zakładach przemysłowych. Wykorzystuje się je również do budowy dróg dojazdowych do osiedli domków jednorodzinnych, ogrodów działkowych czy różnego rodzaju zakładów komunalnych. Bardzo często stosowane są także jako powierzchnie parkingów, zwłaszcza tych, które przeznaczone są na ciężki sprzęt. Płyty drogowe dostępne są w różnych rodzajach, ale zdecydowanie najpopularniejsze są płyty:
• betonowe sześciokątne, tzw. trylinka,
• betonowe ażurowe,
• żelbetowe prostokątne.
Najbardziej trwałe drogi dojazdowe konstruowane są z płyt prostokątnych żelbetowych, które mogą być uzupełniane za pomocą płyt ażurowych układanych na środku traktu lub po bokach. Najpopularniejszy rozmiar płyt prostokątnych żelbetowych to 3,0×1,5×0,15m. Dzięki powszechnemu zastosowaniu płyt wykonywane z nich nawierzchnie można projektować w sposób uproszczony. Projektant najczęściej przyjmuje daną płytę bez dodatkowych obliczeń, ponieważ może oprzeć się na nośności deklarowanej przez producenta, podawanej w kN na oś.
Wymagania co do podłoża znajdują się w instrukcji montażu płyty. Najczęściej sprowadzają się one do opisu zalecającego wyrównanie i odpowiednie zagęszczenie podłoża oraz usunięcie z niego kamieni. W przypadku, gdy drogi z płyt mają pełnić rolę konstrukcji tymczasowej, np., na placu parkingowym dla ciężkiego sprzętu czy na placu budowy, użytkownicy powinni liczyć się z możliwością uszkodzenia płyt. Najczęstsze uszkodzenia do złamania i zarysowania. Jednak nawet pomimo pęknięć płyty zachowują swoją integralność, co jest efektem zbrojenia. Nieco inna sytuacja jest wtedy, gdy płyty mają stanowić warstwę wierzchnią w trwałych konstrukcjach.
Najnowsze wpisy
Wał przeciwpowodziowy to konstrukcja inżynieryjna, której głównym celem jest ochrona terenów przed zalaniem w wyniku powodzi. Wały przeciwpowodziowe są budowane…
Wiadukty to konstrukcje inżynieryjne, które umożliwiają prowadzenie drogi, linii kolejowej lub innego szlaku komunikacyjnego ponad przeszkodą, taką jak inna droga,…
53 465
98%
32