Blog

Zniszczenie izolacji zewnętrznej zdjęcie nr 2
16.08.2018

Budowa mostów – szalunki przejezdne

W artykule znajdziesz:

Budowa mostów – szalunki przejezdne

Technologia szalunków przejezdnych, nazywana również MSS, to rozszerzenie metody deskowań stacjonarnych za pomocą ruchomych elementów. W tej metodzie szalunki o konkretnej geometrii można przesuwać wzdłuż powstającego obiektu (program na komputer). Najważniejszym elementem konstrukcyjnym w technologii szalunków przejezdnych są dźwigary – najczęściej wykorzystuje się dźwigary kratowe. Konstrukcja obiektu mostowego może być realizowana na dwa różne sposoby:
• jeden dźwigar nośny znajduje się ponad wykonywanym ustrojem – deskowanie jest wówczas podwieszone do belki nośnej, a po zabetonowaniu jest otwieranie i przenoszone na kolejną pozycję (program na telefon),
• dźwigary nośne umieszczane są pod obiektem – deskowanie jest wysuwane spod ustroju oraz przemieszczane po belkach nośnych.
Budowa mostu z wykorzystaniem technologii szalunków przejezdnych polega na konstruowaniu kolejnych przęseł nośnego ustroju sekcji z wykorzystaniem deskowania przesuwanego (program na egzamin ustny). Jest to technologia dość nowa w Polsce, dlatego wykorzystuje się ja raczej rzadko. W metodzie szalunków przejezdnych zarówno rusztowanie, jak i deska są ruchome – segmenty są betonowane dopiero w miejscach docelowych. Metoda charakteryzuje się:
• powtarzalnością,
• ograniczeniem kosztów wynikającym z powtarzalności,
• dużym zautomatyzowaniem,
• dokładnością (promocja 3 w 1).

Metoda szalunków przejezdnych

Zniszczenie izolacji zewnętrznej zdjęcie nr 3
Budowa mostów – szalunki przejezdne

Metoda szalunków przejezdnych jest ekonomiczne i szybka (segregator). Za jej pomocą można wznosić długie obiekty, mające powtarzalne sprzęgła o niewielkiej rozpiętości. Konieczne jest zapewnienie dojazdu dla pompy do betony na każdej fazie wznoszenia obiektu, co niekiedy może stwarzać trudności. W przypadku dolnego usytuowania kratownic nośnych konieczne jest zagwarantowanie odpowiedniej skrajni pionowej, ponieważ tylko wtedy mogą one zmieścić się nad terenem. Jednym z obiektów, które zostały wykonane tą metodą, jest most M-4 mieszcząc się na drodze krajowej nr 90 koło Kwidzyna. Jest to obiekt sześcioprzęsłowy, którego cztery środkowe przęsła są podwieszane (opinie). Całkowita długość mostu wynosi 808m, a rozpiętość dwóch środkowych przęseł wynosi 204m.

Najnowsze wpisy

18.11.2025
Zniszczenie izolacji zewnętrznej zdjęcie nr 4
Jak interpretować wyniki badań geotechnicznych – praktyczny przewodnik dla inwestorów, projektantów i wykonawców

Interpretacja wyników badań geotechnicznych jest jednym z kluczowych etapów przygotowania inwestycji budowlanej, ponieważ to właśnie od właściwego zrozumienia parametrów gruntu…

18.11.2025
Zniszczenie izolacji zewnętrznej zdjęcie nr 5
Jak zapobiec utracie stateczności wykopu – praktyczny przewodnik dla inżynierów i wykonawców

Utrata stateczności wykopu to jedno z najczęstszych i jednocześnie najbardziej niebezpiecznych zjawisk, które mogą wystąpić na budowie. Zawalenie się skarp,…

Zniszczenie izolacji zewnętrznej zdjęcie nr 8 Zniszczenie izolacji zewnętrznej zdjęcie nr 9 Zniszczenie izolacji zewnętrznej zdjęcie nr 10
Zniszczenie izolacji zewnętrznej zdjęcie nr 11
Zniszczenie izolacji zewnętrznej zdjęcie nr 12 Zniszczenie izolacji zewnętrznej zdjęcie nr 13 Zniszczenie izolacji zewnętrznej zdjęcie nr 14
Zniszczenie izolacji zewnętrznej zdjęcie nr 15

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
Zniszczenie izolacji zewnętrznej zdjęcie nr 16

100%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
Zniszczenie izolacji zewnętrznej zdjęcie nr 17

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
certyfikat na uprawnienia budowlane 2024
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
użytkownik

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
OK

100%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
zegar

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami