Blog

16.08.2018

Budowa mostów – szalunki przejezdne

W artykule znajdziesz:

Budowa mostów – szalunki przejezdne

Technologia szalunków przejezdnych, nazywana również MSS, to rozszerzenie metody deskowań stacjonarnych za pomocą ruchomych elementów. W tej metodzie szalunki o konkretnej geometrii można przesuwać wzdłuż powstającego obiektu (program na komputer). Najważniejszym elementem konstrukcyjnym w technologii szalunków przejezdnych są dźwigary – najczęściej wykorzystuje się dźwigary kratowe. Konstrukcja obiektu mostowego może być realizowana na dwa różne sposoby:
• jeden dźwigar nośny znajduje się ponad wykonywanym ustrojem – deskowanie jest wówczas podwieszone do belki nośnej, a po zabetonowaniu jest otwieranie i przenoszone na kolejną pozycję (program na telefon),
• dźwigary nośne umieszczane są pod obiektem – deskowanie jest wysuwane spod ustroju oraz przemieszczane po belkach nośnych.
Budowa mostu z wykorzystaniem technologii szalunków przejezdnych polega na konstruowaniu kolejnych przęseł nośnego ustroju sekcji z wykorzystaniem deskowania przesuwanego (program na egzamin ustny). Jest to technologia dość nowa w Polsce, dlatego wykorzystuje się ja raczej rzadko. W metodzie szalunków przejezdnych zarówno rusztowanie, jak i deska są ruchome – segmenty są betonowane dopiero w miejscach docelowych. Metoda charakteryzuje się:
• powtarzalnością,
• ograniczeniem kosztów wynikającym z powtarzalności,
• dużym zautomatyzowaniem,
• dokładnością (promocja 3 w 1).

Metoda szalunków przejezdnych

Budowa mostów – szalunki przejezdne

Metoda szalunków przejezdnych jest ekonomiczne i szybka (segregator). Za jej pomocą można wznosić długie obiekty, mające powtarzalne sprzęgła o niewielkiej rozpiętości. Konieczne jest zapewnienie dojazdu dla pompy do betony na każdej fazie wznoszenia obiektu, co niekiedy może stwarzać trudności. W przypadku dolnego usytuowania kratownic nośnych konieczne jest zagwarantowanie odpowiedniej skrajni pionowej, ponieważ tylko wtedy mogą one zmieścić się nad terenem. Jednym z obiektów, które zostały wykonane tą metodą, jest most M-4 mieszcząc się na drodze krajowej nr 90 koło Kwidzyna. Jest to obiekt sześcioprzęsłowy, którego cztery środkowe przęsła są podwieszane (opinie). Całkowita długość mostu wynosi 808m, a rozpiętość dwóch środkowych przęseł wynosi 204m.

Najnowsze wpisy

25.03.2024
Egzaminy dla osób ukaranych

Osoby ukarane z tytułu odpowiedzialności zawodowej zgodnie z artykułem 96 Ustawy Prawo Budowlane, które zostały zobowiązane do ponownego zdania egzaminu,…

22.03.2024
Wniosek o ponowny egzamin na uprawnienia budowlane

Wniosek o ponowne wyznaczenie terminu egzaminu na uprawnienia budowlane należy złożyć w przypadkach, kiedy nie możesz uczestniczyć w wyznaczonym terminie…

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami