Blog

Złącza metalowe zdjęcie nr 10
16.08.2018

Budowa mostów – szalunki przejezdne

W artykule znajdziesz:

Budowa mostów – szalunki przejezdne

Technologia szalunków przejezdnych, nazywana również MSS, to rozszerzenie metody deskowań stacjonarnych za pomocą ruchomych elementów. W tej metodzie szalunki o konkretnej geometrii można przesuwać wzdłuż powstającego obiektu (program na komputer). Najważniejszym elementem konstrukcyjnym w technologii szalunków przejezdnych są dźwigary – najczęściej wykorzystuje się dźwigary kratowe. Konstrukcja obiektu mostowego może być realizowana na dwa różne sposoby:
• jeden dźwigar nośny znajduje się ponad wykonywanym ustrojem – deskowanie jest wówczas podwieszone do belki nośnej, a po zabetonowaniu jest otwieranie i przenoszone na kolejną pozycję (program na telefon),
• dźwigary nośne umieszczane są pod obiektem – deskowanie jest wysuwane spod ustroju oraz przemieszczane po belkach nośnych.
Budowa mostu z wykorzystaniem technologii szalunków przejezdnych polega na konstruowaniu kolejnych przęseł nośnego ustroju sekcji z wykorzystaniem deskowania przesuwanego (program na egzamin ustny). Jest to technologia dość nowa w Polsce, dlatego wykorzystuje się ja raczej rzadko. W metodzie szalunków przejezdnych zarówno rusztowanie, jak i deska są ruchome – segmenty są betonowane dopiero w miejscach docelowych. Metoda charakteryzuje się:
• powtarzalnością,
• ograniczeniem kosztów wynikającym z powtarzalności,
• dużym zautomatyzowaniem,
• dokładnością (promocja 3 w 1).

Metoda szalunków przejezdnych

Złącza metalowe zdjęcie nr 11
Budowa mostów – szalunki przejezdne

Metoda szalunków przejezdnych jest ekonomiczne i szybka (segregator). Za jej pomocą można wznosić długie obiekty, mające powtarzalne sprzęgła o niewielkiej rozpiętości. Konieczne jest zapewnienie dojazdu dla pompy do betony na każdej fazie wznoszenia obiektu, co niekiedy może stwarzać trudności. W przypadku dolnego usytuowania kratownic nośnych konieczne jest zagwarantowanie odpowiedniej skrajni pionowej, ponieważ tylko wtedy mogą one zmieścić się nad terenem. Jednym z obiektów, które zostały wykonane tą metodą, jest most M-4 mieszcząc się na drodze krajowej nr 90 koło Kwidzyna. Jest to obiekt sześcioprzęsłowy, którego cztery środkowe przęsła są podwieszane (opinie). Całkowita długość mostu wynosi 808m, a rozpiętość dwóch środkowych przęseł wynosi 204m.

Najnowsze wpisy

12.07.2024
Złącza metalowe zdjęcie nr 12
Jak zdobyć uprawnienia budowlane konserwatorskie?

Uprawnienia budowlane konserwatorskie mają fundamentalne znaczenie w zakresie ochrony dziedzictwa kulturowego. Ich posiadanie umożliwia nadzór oraz prowadzenie prac budowlanych przy…

12.07.2024
Złącza metalowe zdjęcie nr 13
Czy warto zrobić kurs na uprawnienia budowlane?

Wielu przyszłych inżynierów i architektów zastanawia się, czy warto zainwestować czas i pieniądze w kurs przygotowujący do egzaminu na uprawnienia…

Złącza metalowe zdjęcie nr 16 Złącza metalowe zdjęcie nr 17 Złącza metalowe zdjęcie nr 18
Złącza metalowe zdjęcie nr 19
Złącza metalowe zdjęcie nr 20 Złącza metalowe zdjęcie nr 21 Złącza metalowe zdjęcie nr 22
Złącza metalowe zdjęcie nr 23

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
Złącza metalowe zdjęcie nr 24

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
Złącza metalowe zdjęcie nr 25

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami
Złącza metalowe zdjęcie nr 32 Złącza metalowe zdjęcie nr 33 Złącza metalowe zdjęcie nr 34
Złącza metalowe zdjęcie nr 35
Złącza metalowe zdjęcie nr 36 Złącza metalowe zdjęcie nr 37 Złącza metalowe zdjęcie nr 38
Złącza metalowe zdjęcie nr 39

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
Złącza metalowe zdjęcie nr 40

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
Złącza metalowe zdjęcie nr 41

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami