Blog
Budowa mostów – szalunki przejezdne
W artykule znajdziesz:
Budowa mostów – szalunki przejezdne
Technologia szalunków przejezdnych, nazywana również MSS, to rozszerzenie metody deskowań stacjonarnych za pomocą ruchomych elementów. W tej metodzie szalunki o konkretnej geometrii można przesuwać wzdłuż powstającego obiektu (program na komputer). Najważniejszym elementem konstrukcyjnym w technologii szalunków przejezdnych są dźwigary – najczęściej wykorzystuje się dźwigary kratowe. Konstrukcja obiektu mostowego może być realizowana na dwa różne sposoby:
• jeden dźwigar nośny znajduje się ponad wykonywanym ustrojem – deskowanie jest wówczas podwieszone do belki nośnej, a po zabetonowaniu jest otwieranie i przenoszone na kolejną pozycję (program na telefon),
• dźwigary nośne umieszczane są pod obiektem – deskowanie jest wysuwane spod ustroju oraz przemieszczane po belkach nośnych.
Budowa mostu z wykorzystaniem technologii szalunków przejezdnych polega na konstruowaniu kolejnych przęseł nośnego ustroju sekcji z wykorzystaniem deskowania przesuwanego (program na egzamin ustny). Jest to technologia dość nowa w Polsce, dlatego wykorzystuje się ja raczej rzadko. W metodzie szalunków przejezdnych zarówno rusztowanie, jak i deska są ruchome – segmenty są betonowane dopiero w miejscach docelowych. Metoda charakteryzuje się:
• powtarzalnością,
• ograniczeniem kosztów wynikającym z powtarzalności,
• dużym zautomatyzowaniem,
• dokładnością (promocja 3 w 1).
Metoda szalunków przejezdnych
Metoda szalunków przejezdnych jest ekonomiczne i szybka (segregator). Za jej pomocą można wznosić długie obiekty, mające powtarzalne sprzęgła o niewielkiej rozpiętości. Konieczne jest zapewnienie dojazdu dla pompy do betony na każdej fazie wznoszenia obiektu, co niekiedy może stwarzać trudności. W przypadku dolnego usytuowania kratownic nośnych konieczne jest zagwarantowanie odpowiedniej skrajni pionowej, ponieważ tylko wtedy mogą one zmieścić się nad terenem. Jednym z obiektów, które zostały wykonane tą metodą, jest most M-4 mieszcząc się na drodze krajowej nr 90 koło Kwidzyna. Jest to obiekt sześcioprzęsłowy, którego cztery środkowe przęsła są podwieszane (opinie). Całkowita długość mostu wynosi 808m, a rozpiętość dwóch środkowych przęseł wynosi 204m.
Najnowsze wpisy
Określenie granic działki geodezyjnie to staranny proces identyfikacji oraz zaznaczenia kluczowych punktów granicznych danego terenu. To stanowi istotny element w…
Obiekt małej architektury to niewielki element architektoniczny, który pełni funkcję praktyczną, estetyczną lub symboliczną w przestrzeni publicznej lub prywatnej. Mała…
53 465
98%
32