Blog
Cechy odróżniające w klasyfikacji mostów
W artykule znajdziesz:
Cechy odróżniające w klasyfikacji mostów
Mosty płytowe i belkowe przyjęto odróżniać według następujących cech:
1) rodzaju oparcia przęseł na podporach,
2) liczby przęseł,
3) rodzaju przęseł,
4) rodzaju podpór,
5) przekrojów poprzecznych przęseł,
6) uzbrojenia i sprężenia przęseł,
7) sposobu budowy przęseł (program uprawnienia budowlane na komputer).
Pierwszych pięć cech klasyfikacyjnych służy do odróżniania mostów według kształtów przęseł i podpór oraz według rodzaju ich połączenia.
Według rodzaju oparcia przęseł na podporach odróżniamy na przykład mosty o przęsłach wolnopodpartych i mosty ramownicowe o przęsłach połączonych z podporami tak, że wygięcia przęseł wywołują wygięcia podpór.
Według liczby przęseł odróżniamy mosty jednoprzęsłowe i wieloprzęsłowe (program uprawnienia budowlane na ANDROID).
W budowie przęseł mostów betonowych wystąpiły po 1945 roku zmiany wpływające w sposób bardzo istotny na traktowanie ich konstrukcyjnie. Zmiany te doprowadziły:
- po pierwsze - do zatarcia różnic między mostami płytowymi i belkowymi,
- po drugie - do osłabienia rozdziału konstrukcji mostu na przęsła i na podpory.
Stąd w omawianiu ustrojów mostów betonowych traci swe znaczenie podział na tematykę dotyczącą przęseł i podpór oraz podział na mosty płytowe i mosty belkowe. Powoduje to w następstwie również zanikanie celowości odrębnego omawiania przęseł z płyt lub belek wolnopodpartych i z płyt i belek połączonych z podporami w ustroje ramownicowe (uprawnienia budowlane).
Systematyka mostów betonowych
Ten stan rzeczy zmienia przyjętą dotychczas systematykę mostów betonowych. Mimo to, omawiając konstrukcję przęseł, zachowamy w pewnym stopniu dawny podział. Utrzymanie dawnej systematyki jest uzasadnione następującymi argumentami (program egzamin ustny).
Po pierwsze - systematyka ta jest potrzebna do opisu wielu mostów, które dotychczas były zbudowane i w których konstrukcji podział na przęsła i podpory oraz na płyty i belki wyraźnie występował ze względu na ich oddzielne wykonanie lub montaż. Większość istniejących mostów może być w ten sposób sklasyfikowana (opinie o programie).
Po drugie - podział na przęsła i podpory ułatwia opis mostu nawet w tj przypadkach, gdy obie te części stanowią jedną całość konstrukcyjną, a odr nianie mostów płytowych od mostów belkowych jest dotychczas słuszne wówczas, gdy przekroje płyt są pełne, a belki mają przekroje otwarte, prostokątne lub teowe.
Zachowując przeto z powyższych względów dawny podział w klasyfikacje konstrukcyjnej mostów betonowych, zwracamy jednocześnie uwagę, że jest podział, który w wielu przypadkach ma na celu tylko uproszczenie rozumowe i opisów mostów, a nie istotne rozdzielenie części konstrukcyjnych lub też zachowywanie różnic konstrukcyjnych pomiędzy płytami i belkami oraz przęsła i podporami.
Przyczyny zanikania różnic między mostami płytowymi i belkowymi (segregator aktów prawnych).
Przed 1945 rokiem rozpiętości mostów płytowych z betonu uzbrojonego niewielkie. W mostach drogowych dochodziły one do 20 m, a w mostach kolejowych nie przekraczały 10 m w płytach wolnopodpartych. W płytach ciągły rozpiętości te były nieco większe i dochodziły do rozpiętości poprzednio wskazanych. Wraz z zastosowaniem sprężania rozpiętości te wzrosły znaczne prawie dwukrotnie, dochodząc w budowie mostów drogowych o płytach ciągły do 40 m, a w budowie mostów kolejowych do dwudziestu kilku metrów. T, znaczny wzrost rozpiętości mostów płytowych ujawnił wielki wpływ ciężą własnego płyt na momenty zginające.
Przy rozpiętości około 30 m grubość płyt sprężonych wynosiła w mostach drogowych do 80 cm dając ciężar własny pon; 2 T/m2. W mostach kolejowych, ze względu na większe obciążenie ruchome grubość płyt była półtorakrotnie większa, a ciężar ich wpływał jeszcze silni na momenty zginające. Tak wielkie ciężary tych ustrojów skłoniły do poszukiwania sposobów ich zmniejszenia - bądź przez wydrążenie płyt, bądź przy zastosowanie płyt ciągłych o zmiennej grubości, większej nad podporana mniejszej w przęsłach. Wydrążenie płyt zbliżało ich przekrój do przekroju belek skrzynkowych (promocja 3 w 1).
Dążenie do zmniejszenia wpływu ciężaru własnego na siły wewnętrzne zn lazło swój wyraz również w unikaniu przęseł belkowych wolnopodpartych w których największe momenty zginające występowały w połowie rozpiętość wymagając skupienia materiału właśnie tam, gdzie jego ciężar wywoływał na większe siły wewnętrzne.
Najnowsze wpisy
Określenie granic działki geodezyjnie to staranny proces identyfikacji oraz zaznaczenia kluczowych punktów granicznych danego terenu. To stanowi istotny element w…
Obiekt małej architektury to niewielki element architektoniczny, który pełni funkcję praktyczną, estetyczną lub symboliczną w przestrzeni publicznej lub prywatnej. Mała…
53 465
98%
32