Blog

14.05.2020

Przęsło mostu

W artykule znajdziesz:

Przęsło mostu

Przęsło mostu

Przęsło mostu składa się z siedmiu belek dwuteowych prefabrykowanych na placu budowy i nasuwanych na filary. Rozstaw między osiami belek 1,50 m. Przekroje górnych półek 0,18 X 1,46 m. Przekroje dolnych półek 0,40 X 0.45 m. Grubość środnika w przęśle 0,20 m na podporach 0,45 m. Półki i środniki mają skosy. Przekrój przepon podporowych 0,30 X 1,80 m. Przekrój przepon przęsłowych 0.20 X 1,25 m. Odstęp między osiami przepon 8.00 m.

Filary skrzynkowe z betonu uzbrojonego ustawione są na studniach i stężone trzema przeponami. Rozstaw osi ścian bocznych jest równy rozstawowi łożysk (1,70 m). Łożysko przegubowe nieprzesuwne wykonane ze stali, przegubowo przesuwne - wahacz betonowy wysokości 0,30 m. Długość filara wzdłuż rzeki - 12.00 m. Filary mają ściany pionowe i przekrój prostokątny zakończony dwoma trójkątami o kącie prostym w ostrzu. Ściany nośne filarów są rozdwojone dla zachowania między nimi odstępu odpowiadającego rozstawowi łożysk przęseł sprężonych. Ściany te zamknięto trójkątami dla wytworzenia kształtu opływowego (program uprawnienia budowlane na komputer).

Rozstawienia łożysk na podporach nie wykorzystano dla zmniejszenia momentów dodatnich przez zwarcie przęseł swobodnie podpartych w belkę ciągłą.
Most zbudowano w r. 1958 według projektu opracowanego przez prof. V. Franciosi przy zastosowaniu systemu sprężania R. Morandi.
Przęsła mostu stanowią belkę ciągłą ustawioną na podporach rozdwojonych, utwierdzających przęsła i umożliwiających przemieszczenia termiczne wzdłuż mostu. Beton przęseł jest skupiony nad filarami i w ich sąsiedztwie. Zmniejsza to ilość betonu i stali potrzebną do przeniesienia ciężaru przęseł (program uprawnienia budowlane na ANDROID).

Grubości płyty górnej i dolnej przęseł są zmienne wzdłuż mostu i dostospwane do zmiennności momentów zginających. Przekrój przęseł jest skrzynkowy, dwudzielny o trzech środnikach. Przęsła i podpory betonowano na miejscu. Przedział momentów dodatnich w pobliżu środka przęsła jest niewielki; przedziały momentów ujemnych rozciągają się prawie na całą rozpiętość przęsła. Przęsła na zalewach, rozpiętości 25,00 m mają po 4 belki prefabrykowane, dwuteowe, niesymetryczne, wysokości 1,60 m, półki górne grubości 0.16 m. Przepony poprzeczne - w odstępach osiowych 8,05 m (uprawnienia budowlane).
Do sprężania użyto kabli 12 0 7 naprężanych wstępnie do 120 kG/mm2, w stanie użytkowym - od 78 do 85 kG/mm2. Przewidywany spadek naprężenia w kablach - od 13 do 25 kG/mm2 zależnie od kolejności sprężania. Siły niesione przez kable w stanie użytkowym - od 36 do 39 T.

Największe naprężenie ściskające w betonie

Największe naprężenie ściskające w betonie podczas sprężania 160 kG mm2, w stanie użytkowym 130 kG/mm2. Największe naprężenie rozpierające w betonie 20 kG/mm2. Beton marki 550-600.
Wytrzymałość doraźna stali 155-M70 kG/mm2. Umowna granica sprężystości 135 kG/mm2 (program egzamin ustny).

Podpory przęseł głównych są utworzone z czterech słupów średnicy 1,50 m, zagłębionych na 34 m pod poziom normalny wody. Rozstawienie osi słupów wzdłuż mostu wynosi 7,00 m, a w poprzek 6,84 m. Słupy te są połączone płytą grubości 0,60 m na wysokości 2 m nad poziomem normalnej wody. Płyta ta stanowiła podstawę inwentarzowych rusztowań stalowych belek wspornikowych, uniezależniając ich wykonanie od przyborów i powodzi (opinie o programie).
Belki prefabrykowane zawieszone na wspornikach wykonano na lewym brzegu rzeki i nasuwano wzdłuż mostu za pomocą dzioba stalowego i rusztowania ustawionego na pontonie. Belki przęseł na zalewie wykonano na prawym brzegu i nasuwano wzdłuż mostu po rusztowaniach stalowych przenośnych.

Po wykonaniu betonowania uzupełniającego, prefabrykaty sprężano w poprzek mostu.
Most zaprojektowano na najcięższe obciążenia sprzętem wojskowym, uwzględniając mimośrodowe ich ustawienie na jezdni (segregator aktów prawnych).
Jest to jeden z pierwszych mostów, w którym ciężar własny przęseł jest skupiony nad podporami a nie w przęsłach i w którym wykorzystano rozdwojenie podpór dla utwierdzenia wsporników i zmniejszenia momentów podporowych.

Takiemu ustrojowi odpowiada układ sił wewnętrznych, zasadniczo różny od układu w belkach swobodnie podpartych. Siły od ciężaru własnego skupione są w pobliżu podpór. W przęsłach występują tylko nieznaczne momenty dodatnie. To samo dotyczy sił wywołanych obciążeniami ruchomymi. Wprowadzenie przegubów czyni ustrój niewrażliwym na zmiany termiczne, skurcze, osiadanie podpór (promocja 3 w 1).

Najnowsze wpisy

25.03.2024
Egzaminy dla osób ukaranych

Osoby ukarane z tytułu odpowiedzialności zawodowej zgodnie z artykułem 96 Ustawy Prawo Budowlane, które zostały zobowiązane do ponownego zdania egzaminu,…

22.03.2024
Wniosek o ponowny egzamin na uprawnienia budowlane

Wniosek o ponowne wyznaczenie terminu egzaminu na uprawnienia budowlane należy złożyć w przypadkach, kiedy nie możesz uczestniczyć w wyznaczonym terminie…

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami