Blog

24.04.2020

Cechy podpór z pali betonowych

W artykule znajdziesz:

Cechy podpór z pali betonowych

Cechy podpór z pali betonowych

Należy odróżniać podpory z pali betonowych od podpór ustawianych na palach betonowych. W tych ostatnich pale służą do przenoszenia sił z podstawy podpory na podłoże. W podporach wykonanych z pali betonowych - pale służą do przenoszenia sił bezpośrednio z przęseł mostu lub z ław łożyskowych na podłoże, a oprócz tego spełniają inne zadania podpór mostowych: umożliwiają opływ wody lub ruch pod mostem, przejmują uderzenia, a niekiedy pełnią funkcję łożysk umożliwiających wydłużenia i wygięcia przęseł (program uprawnienia budowlane na komputer).

Podpory, których pale nie wystarczają do spełniania tych zadań, wymagają dodatkowych części: obudowy, przegubów, łożysk. Obudowa pali może mieć też na celu ochronę przed składnikami agresywnymi powietrza, wody i podłoża. Wykonywanie podpór z pali betonowych, stanowiących części nośne podpór, daje większe oszczędności od budowy podpór na palach (program uprawnienia budowlane na ANDROID).
Do budowy podpór z pali są stosowane pale o małej lub dużej sztywności.

Do pali o małych sztywnościach zaliczamy pale o grubościach do 0,4 m. Mogą to być pale prefabrykowane i wbijane lub pale betonowane w ziemi. W obu przypadkach są to pale uzbrojone ze względu na zginania, którym podlegają (uprawnienia budowlane).
Do pali o dużych sztywnościach przyjęto zaliczać pale o średnicach większych od 0,8 m, betonowane w ziemi w otworach wierconych, otoczonych powłokami z prefabrykatów betonowych lub blachy, albo też niechronionych takimi powłokami, jeżeli uwarstwienie podłoża na to pozwala. Pale o dużych sztywnościach umożliwiają budowę podpór dwu- lub jednosłupowych. Są one wykonywane za pomocą aparatów Benoto, Salzgitter, HW, Sihl lub urządzeń wibracyjnych (program egzamin ustny).

Pale Franki

Pale Franki o średnicach rur wiertniczych 0.4 i 0,5 m zajmują miejsce pośrednie między palami małych i dużych sztywności. Mogą one być stosowane do budowy podpór z pali w tych przypadkach, w których pale nie spełniają funkcyj łożysk umożliwiających odkształcenia przęseł (opinie o programie).
Pale o małej sztywności wymagają zazwyczaj zabezpieczenia od uszkodzeń i od zniszczenia przez działanie wody, kry, zmian temperatury i składników chemicznych. Dlatego pale podpór ustawionych w wodzie ochraniamy otoczkami prefabrykowanymi albo betonowanymi na miejscu. Otoczki te powinny być zagłębione na głębokość rozmycia dna.

Pale podpór wpuszczonb w nasypy nie wymagają dodatkowego zabezpieczenia. Dla umożliwienia swobodnego występowania przesunięć poziomych pali należy je zasypywać żwirem na głębokość przemarzania lub otaczać kręgami studziennymi.
Konstrukcja podpór mostów z pali betonowych zależy od kształtu przeszkody. Jeżeli różnica poziomu jezdni i poziomu dna nie przekracza paru metrów, to zarówno przyczółki jak też i filary mostu ustawione na palach betonowych sprowadzają się do wyższych poprzecznie usztywniających most (segregator aktów prawnych). Poprzecznice te w filarach wchodzą w dno i obejmując pale ochraniają je od zniszczenia przez wodę i krę. W rozwiązaniu przyczółków można odróżniać cztery odmiany, zależnie od zakończenia skarpy nasypu i od kierunku skrzydełek. Skarpa nasypu może bowiem przechodzić za ścianę przyczółka, dając rzece koryto o przekroju trapezowym, lub też skarpa ta może kończyć się u ściany przyczółka, dając koryto o przekroju prostokątnym; skrzydełka zaś mogą być skierowane równolegle lub w poprzek do osi mostu.

Daje to łącznie cztery rodzaje rozwiązań (rys. 1-60). W drugim i w czwartym przypadku skrzydła przyczółka nie stanowią odrębnej części konstrukcji; są one utworzone przez wystające końce podłużnie lub poprzecznie i nie wymagają dodatkowego uzbrojenia; natomiast w pierwszym i trzecim przypadku skrzydła przyczółka są większe i wymagają odpowiedniego uzbrojenia. Jeżeli różnica poziomu jezdni i dna wynosi kilka metrów, to zarówno przyczółki, jak i filary należy kształtować inaczej (promocja 3 w 1).

Najnowsze wpisy

25.03.2024
Egzaminy dla osób ukaranych

Osoby ukarane z tytułu odpowiedzialności zawodowej zgodnie z artykułem 96 Ustawy Prawo Budowlane, które zostały zobowiązane do ponownego zdania egzaminu,…

22.03.2024
Wniosek o ponowny egzamin na uprawnienia budowlane

Wniosek o ponowne wyznaczenie terminu egzaminu na uprawnienia budowlane należy złożyć w przypadkach, kiedy nie możesz uczestniczyć w wyznaczonym terminie…

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami