Blog

Kształty geometryczne lejów zdjęcie nr 2
24.04.2020

Cechy podpór z pali betonowych

W artykule znajdziesz:

Cechy podpór z pali betonowych

Kształty geometryczne lejów zdjęcie nr 3
Cechy podpór z pali betonowych

Należy odróżniać podpory z pali betonowych od podpór ustawianych na palach betonowych. W tych ostatnich pale służą do przenoszenia sił z podstawy podpory na podłoże. W podporach wykonanych z pali betonowych - pale służą do przenoszenia sił bezpośrednio z przęseł mostu lub z ław łożyskowych na podłoże, a oprócz tego spełniają inne zadania podpór mostowych: umożliwiają opływ wody lub ruch pod mostem, przejmują uderzenia, a niekiedy pełnią funkcję łożysk umożliwiających wydłużenia i wygięcia przęseł (program uprawnienia budowlane na komputer).

Podpory, których pale nie wystarczają do spełniania tych zadań, wymagają dodatkowych części: obudowy, przegubów, łożysk. Obudowa pali może mieć też na celu ochronę przed składnikami agresywnymi powietrza, wody i podłoża. Wykonywanie podpór z pali betonowych, stanowiących części nośne podpór, daje większe oszczędności od budowy podpór na palach (program uprawnienia budowlane na ANDROID).
Do budowy podpór z pali są stosowane pale o małej lub dużej sztywności.

Do pali o małych sztywnościach zaliczamy pale o grubościach do 0,4 m. Mogą to być pale prefabrykowane i wbijane lub pale betonowane w ziemi. W obu przypadkach są to pale uzbrojone ze względu na zginania, którym podlegają (uprawnienia budowlane).
Do pali o dużych sztywnościach przyjęto zaliczać pale o średnicach większych od 0,8 m, betonowane w ziemi w otworach wierconych, otoczonych powłokami z prefabrykatów betonowych lub blachy, albo też niechronionych takimi powłokami, jeżeli uwarstwienie podłoża na to pozwala. Pale o dużych sztywnościach umożliwiają budowę podpór dwu- lub jednosłupowych. Są one wykonywane za pomocą aparatów Benoto, Salzgitter, HW, Sihl lub urządzeń wibracyjnych (program egzamin ustny).

Pale Franki

Pale Franki o średnicach rur wiertniczych 0.4 i 0,5 m zajmują miejsce pośrednie między palami małych i dużych sztywności. Mogą one być stosowane do budowy podpór z pali w tych przypadkach, w których pale nie spełniają funkcyj łożysk umożliwiających odkształcenia przęseł (opinie o programie).
Pale o małej sztywności wymagają zazwyczaj zabezpieczenia od uszkodzeń i od zniszczenia przez działanie wody, kry, zmian temperatury i składników chemicznych. Dlatego pale podpór ustawionych w wodzie ochraniamy otoczkami prefabrykowanymi albo betonowanymi na miejscu. Otoczki te powinny być zagłębione na głębokość rozmycia dna.

Pale podpór wpuszczonb w nasypy nie wymagają dodatkowego zabezpieczenia. Dla umożliwienia swobodnego występowania przesunięć poziomych pali należy je zasypywać żwirem na głębokość przemarzania lub otaczać kręgami studziennymi.
Konstrukcja podpór mostów z pali betonowych zależy od kształtu przeszkody. Jeżeli różnica poziomu jezdni i poziomu dna nie przekracza paru metrów, to zarówno przyczółki jak też i filary mostu ustawione na palach betonowych sprowadzają się do wyższych poprzecznie usztywniających most (segregator aktów prawnych). Poprzecznice te w filarach wchodzą w dno i obejmując pale ochraniają je od zniszczenia przez wodę i krę. W rozwiązaniu przyczółków można odróżniać cztery odmiany, zależnie od zakończenia skarpy nasypu i od kierunku skrzydełek. Skarpa nasypu może bowiem przechodzić za ścianę przyczółka, dając rzece koryto o przekroju trapezowym, lub też skarpa ta może kończyć się u ściany przyczółka, dając koryto o przekroju prostokątnym; skrzydełka zaś mogą być skierowane równolegle lub w poprzek do osi mostu.

Daje to łącznie cztery rodzaje rozwiązań (rys. 1-60). W drugim i w czwartym przypadku skrzydła przyczółka nie stanowią odrębnej części konstrukcji; są one utworzone przez wystające końce podłużnie lub poprzecznie i nie wymagają dodatkowego uzbrojenia; natomiast w pierwszym i trzecim przypadku skrzydła przyczółka są większe i wymagają odpowiedniego uzbrojenia. Jeżeli różnica poziomu jezdni i dna wynosi kilka metrów, to zarówno przyczółki, jak i filary należy kształtować inaczej (promocja 3 w 1).

Najnowsze wpisy

06.08.2025
Kształty geometryczne lejów zdjęcie nr 4
Jak sztuczna inteligencja wspiera projektowanie i nadzór budowalny?

W ostatnich latach rozwój sztucznej inteligencji (SI) gwałtownie przyspieszył, wkraczając niemal w każdą dziedzinę naszej codzienności. Nie inaczej jest w…

06.08.2025
Kształty geometryczne lejów zdjęcie nr 5
Druk 3D w budownictwie – czy to realna alternatywa dla tradycyjnych metod?

Rosnąca potrzeba przyspieszenia procesów budowlanych, ograniczenia kosztów i minimalizacji negatywnego wpływu branży na środowisko sprawia, że innowacyjne technologie przyciągają coraz…

Kształty geometryczne lejów zdjęcie nr 8 Kształty geometryczne lejów zdjęcie nr 9 Kształty geometryczne lejów zdjęcie nr 10
Kształty geometryczne lejów zdjęcie nr 11
Kształty geometryczne lejów zdjęcie nr 12 Kształty geometryczne lejów zdjęcie nr 13 Kształty geometryczne lejów zdjęcie nr 14
Kształty geometryczne lejów zdjęcie nr 15

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
Kształty geometryczne lejów zdjęcie nr 16

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
Kształty geometryczne lejów zdjęcie nr 17

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
certyfikat na uprawnienia budowlane 2024
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
użytkownik

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
OK

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
zegar

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami