Blog
Cementowozy drogowe
W artykule znajdziesz:
Cementowozy drogowe budowane są najczęściej bądź w postaci naczep ciągników, bądź przyczep do ciągników wreszcie w postaci samodzielnych jednostek samochodowych (program uprawnienia budowlane na komputer).
Przykładem ccmcntowozu w postaci naczepy ciągnika siodłowego, stosowanego na początku wprowadzania transportu cementu luzem, może być ccmentowóz firmy Blumhardt zaopatrzony w trzy pojemniki stojące, każdy o pojemności 5,5 m3 (18-F20 t cementu).
Przeładowywanie cementu z pojemników 2 na nim zainstalowanych do zasobników lub silosów na placach budowy odbywa się pneumatycznie nadciśnieniem powietrza wytwarzanym przez sprężarkę turbinową napędzaną silnikiem spalinowym o mocy 25 KM (ciśnienie robocze 2 atm; wydajność sprężarki 320 mr>/godz). Ilość przeważonego jednorazowo cementu wynosi 18-20 ton (program uprawnienia budowlane na ANDROID).
Począwszy od roku 1959 buduje się w znacznej liczbie cementowozy produkcji własnej. Niektóre z nich podaje się poniżej:
- naczepy typu CNŻ-11 w postaci pojemnika walcowego samonośnego o ładowności 11 000 kG, na ciągniku siodłowym „Żubr” opróżnianym pneumatycznie,
- naczepy typu CN-61 (rys. 5-160) z pojemnikiem walcowym samonośnym o ładowności 6000 kG, na ciągniku siodłowym typu Star-C 25S opróżnianym pneumatycznie w ciągu 12 minut na odległość 20 m, przy wysokości do 15 m (uprawnienia budowlane).
Cementowóz budowany w NRF przez firmę Haller z jednym dużym pochyłym pojemnikiem na cement. Zbiornik cementowozu zaopatrzony jest w porowate płytki wbudowane nieco powyżej jego dna. Sprężone powietrze przepływając przez nie licznymi drobnymi strumieniami rozluźnia masę cementu i wprawia ją w ruch w kierunku wylotu i rurociągu łączącego pojemnik cementowozu z zasobnikiem na placu budowy (program egzamin ustny).
Metoda transportu pneumatycznego
Metoda transportu pneumatycznego, będąc dla materiałów sypkich przy większych i średnich instalacjach (cementownie) metodą często niezastąpioną, może być zbyt kosztowna w eksploatacji przy małych instalacjach (opinie o programie).
Dlatego też przy przeładunkach luźnego cementu z cementowozu do niewielkich zbiorników na placach budowy konstruktorzy poszukują tańszych w eksploatacji rozwiązań mechanicznych, zamiast pneumatycznych. Ostatnio za granicą1) ukazały się cementowozy wyposażone w przenośniki ślimakowe i wielonaczyniowe, przy czym wyładowywanie cementu z cementowozu odbywa się za pomocą poziomego przenośnika ślimakowego, a podnoszenie za pomocą przenośnika kubełkowego do wysokości ok. 8,0 m, a więc wystarczającej do załadowywania małych silosów o pojemności 204-25 ton.
Przewozy kolejowe cementu luzem odbywają się za pomocą specjalnych wagonów zaopatrzonych w pojemniki do cementu, których budowa w zasadzie nie różni się od cementowozów typu drogowego. W ostatnich latach produkuje się te wozy typu CWL-24 w kraju na podwoziu wagonu towarowego typu 9W/5 lub 9W/6 z ilością 3 pojemników po 6,3 m3 zawierających 17,54-25,5 T cementu (segregator aktów prawnych). Przewóz i składowanie cementu luzem, zamiast w workach papierowych, spowodowało zasadniczą zmianę sposobów przeładunkowych cementu, a mianowicie z ręcznych i mechanicznych na pneumatyczne pod ciśnieniem.
Pneumatyczny transport cementu polega na wykorzystaniu siły nośnej strumienia powietrznego znajdującego się pod ciśnieniem i płynącego z taką prędkością, która zabezpiecza przemieszczanie się cząstek cementu w postaci zawiesiny. W wyniku przepływu cementu przez rurociągi stalowe i węże (przebieg zamknięty) następuje bardzo znaczne ograniczenie strat i rozkurzu w porównaniu z otwartymi przeładunkami ręcznymi oraz mechanicznymi (promocja 3 w 1). Jednakże te znaczne korzyści odbywają się częściowo kosztem zwiększenia zużycia energii, jakiej wymaga przemieszczanie cementu w postaci zawiesiny w strumieniu powietrza w rurociągach, w porównaniu z energią zużywaną przy transporcie mechanicznym. Zużycie to jest mianowicie 8 do 14 razy większe, a sprawność całej instalacji transportu pneumatycznego łącznie ze sprężarką waha się w granicach od 0,25 do 0,20.
Najnowsze wpisy
Określenie granic działki geodezyjnie to staranny proces identyfikacji oraz zaznaczenia kluczowych punktów granicznych danego terenu. To stanowi istotny element w…
Obiekt małej architektury to niewielki element architektoniczny, który pełni funkcję praktyczną, estetyczną lub symboliczną w przestrzeni publicznej lub prywatnej. Mała…
53 465
98%
32