Blog

17.09.2021

Ciężar spustowy

W artykule znajdziesz:

Ciężar spustowy

Ciężar spustowy

Należy wykreślić obwiednię dla statku największego, a otrzymane maksimum przedłużyć o długość (0,16L,. -0,2d) w górę pochylni poza pion przechodzący przez PZ, po czym na odcinku 0,2L^ (mierząc od PZ), przejść prostą do obwiedni statku największego.
Przy pochylniach dopuszczających wodowanie z zeskokiem należy przewidzieć dodatkowe obliczenie progu na działanie siły skupionej W(„ mogącej nad nim wystąpić zgodnie z tym, co powiedziano poprzednio (program uprawnienia budowlane na komputer).

W przybliżeniu siłę tę można przyjmować jako 0,25 do 0,33 ciężaru spustowego albo 0,10 do 0,12 wyporności statku. Dokładna jej wartość wynika z wykresu dla statku największego.
Niektórzy autorzy zalecają, dla uproszczenia rachunku, przyjmowanie ogólnej obwiedni jako wykresu obciążenia rozłożonego i występującego jednocześnie na całej długości pochylni. Nie jest to zgodne z rzeczywistym przebiegiem zjawisk i prowadzi do przewymiarowywania pochylni. Dlatego też, mimo że uproszczenie takie jest wygodne, należy raczej posłużyć się metodą żmudniejszą, lecz dokładniejszą i rozpatrzyć charakterystyczne wypadki obciążeń według tego, co podano poprzednio (program uprawnienia budowlane na ANDROID).

Jeśli nie ma kompletnych danych i trzeba posługiwać się przybliżoną obwiednią wyznaczoną sposobem, pochylnię należy obliczyć zasadniczo na wypadki obciążenia występujące przy wodowaniu statku największego, z tym że dodatkowo sprawdza się przekroje na odcinku maksimum obwiedni ogólnej na obciążenie ruchome równe temu maksimum, ale obciążające pochylnię tylko na długości ilt. Dodatkowe to obciążenie w różnych punktach pochylni na rozpatrywanym odcinku pokazane jest schematycznie na rysunku 1.64b. Długość Irf można przyjmować równą 5 m, zależy ona jednak od wielkości statku i zwyczajów danej stoczni.
Odnośnie do rozkładu obciążeń na szerokość pochylni obowiązywać będą zasady podane w ustępie dotyczącym obciążeń statycznych pochylni (uprawnienia budowlane).

Należy przewidywać, że wyliczone wyżej obciążenia, pochodzące od torów spustowych największego statku, mogą wystąpić w pasie od Bf8 do B/4, mierząc od osi pochylni, bliżej zaś osi mogą działać naciski torów spustowych statków mniejszych. Wartość tych nacisków można w przybliżeniu wyznaczyć, podobnie jak poprzednio, kreśląc prostoliniowy ich przebieg do zera w osi pochylni, jak na rysunku 1.51 b. Gdy na pochylni przewidywany jest jednocześnie montaż dwóch statków (program egzamin ustny).

Pochylnia robocza

, Także i podczas wodowania występują siły równolegle do powierzchni pochylni i to zarówno podłużne, wywołane tarciem, jak i poprzeczne, pochodzące od wiatru i różnych trudnych do uchwycenia chwilowych bocznych impulsów, którym pędząca masa statku może podlegać wskutek
drobnych nawet nierówności torów czy pochylni itp. Siły te na ogół są mniejsze od występujących w czasie postoju kadłuba na pochylni roboczej, można więc uwzględnić ich wpływ, stosując zabezpieczenia takie same jak na pochylni roboczej (opinie o programie).

Na zakończenie należałoby podać jeszcze następujące uwagi:
- Wszystkie powyższe rozważania dotyczące wyznaczania wartości sił działających na pochylnię podczas wodowania odnoszą się do tego chwilowego stanu wody, przy którym odbywa się wodowanie. Chcąc, aby wodowanie na pochylni mogło się odbywać nawet w najniekorzystniejszych warunkach, należy obliczenia pochylni odnieść do najniższego stanu wody (NW) (segregator aktów prawnych).
- Niekiedy wymaga się, zwłaszcza gdy chodzi o pochylnie płytowe, aby projektowana pochylnia umożliwiała wodowanie nie tylko na dwu torach spustowych, ale także i na większej ich liczbie; w takim wypadku przyjmuje się, że cały ciężar spustowy powinny przenosić: podczas wodowania na trzech torach - główny tor środkowy, podczas wodowania zaś na czterech torach - dwa tory środkowe.

Jest to zgodne z rzeczywistością tylko w fazie VI wodowania, gdyż poduszki dziobowe umieszcza się tylko na torach środkowych. W fazach wcześniejszych część ciężaru przenoszą również tory boczne. Można przyjąć, że przypada na nie sił występujących pod torami środkowymi, które mimo to uważa się za obciążone tak, jak by torów bocznych nie było (promocja 3 w 1).

Najnowsze wpisy

07.05.2024
Praktyki budowlane. Wszytko, co musisz o nich wiedzieć

Znaczenie praktyki zawodowej w zdobywaniu uprawnień budowlanych Praktyka zawodowa odgrywa kluczową rolę w zdobywaniu uprawnień budowlanych dla architektów oraz innych…

03.05.2024
Kierownik robót budowlanych

Kierownik robót budowlanych to zawód, który często mylony jest z podobnym stanowiskiem, mianowicie z kierownikiem budowy. W związku z tym,…

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami