Blog

Warstwa górna uprawnienia budowlane zdjęcie nr 2
27.10.2021

Ciężar własny

W artykule znajdziesz:

Ciężar własny

Warstwa górna uprawnienia budowlane zdjęcie nr 3
Ciężar własny

W fazie pierwszej bezpośrednio poza wzniesioną budowlą sypie się kamień tak, aby układając się pod kątem tarcia wewnętrznego (tu ok. 45°) zasłonił ścianę budowli na całą wysokość i wypełnił równocześnie dolny „ząb”. Powierzchnię dolnej części narzutu pokrywa się filtrem odwrotnym. W fazie drugiej należy z grubsza wyrównać narzut, częściowo zarefulować lub zasypać gruntem na wysokość odpowiadającą dolnej powierzchni górnego „zęba”, po czym w fazie trzeciej sypie się znów kamień za budowlą, postępując z tym w głąb lądu na projektowaną szerokość i tworząc w ten sposób ząb górny. Po wyrównaniu narzutu sypie się nań od tyłu i od góry również filtr odwrotny, który stanowi tu zwykle warstwa drobniejszego kamienia. Na koniec nabrzeże zarefulowuje się na pełną wysokość (program uprawnienia budowlane na komputer).

Jeżeli zasyp projektuje się z większą liczbą zębów niż dwa, to fazę pierwszą, powyżej opisaną, powtarza się odpowiednią liczbę razy. Obliczenia nabrzeży i pomostów powinny składać się z następujących grup:
- wyznaczanie wartości i położenia sił działających na budowle,
- obliczenia hydrologiczne,
- obliczenia stateczności budowli i otaczającego ją gruntu,
- obliczenia statyczno-wytrzymałościowe poszczególnych elementów budowli.
Grupy te są przedmiotem dalszego omówienia.

Prócz ciężaru własnego budowli na nabrzeże mogą działać następujące siły, które należy uwzględniać w obliczeniach:
- napór i ciągnienie statku,
- napór gruntu i wody gruntowej oraz wody basenu,
- napór i uderzenie lodu,
- wypór wody,
- napór i uderzenie fal, gdy budowla znajduje się w miejscu od nich nie zasłoniętym (program uprawnienia budowlane na ANDROID),
- obciążenia użytkowe wierzchu budowli i naziomu pochodzące od:
- pojazdów (tabor kolejowy wypełniony ładunkiem, samochody ciężarowe jw.),
- tłumu ludzi (w miejscach niedostępnych dla pojazdów),
- urządzeń przeładunkowych, poruszających się po szynach (dźwignice), poruszających się swobodnie po pasach przeznaczonych dla pojazdów (wózkosztaplerki, przenośniki ruchome, żurawie przejezdne, jezdniowe, samojezdne itp.) lub nieruchomych (dźwignice stałe, tj. na stałych fundamentach),
- towarów składanych na nabrzeżu, na placach składowych przy nabrzeżach albo w magazynach,
- budowli nadbrzeżnych (uprawnienia budowlane).

Pomosty narażone

Pomosty narażone są na te same siły, z wyjątkiem wymienionych w punkcie b), tj. naporu gruntu i wody gruntowej.
Siły te zarówno co do wartości, jak i co do kierunku oraz punktu zaczepienia wyznacza się zgodnie z zasadami, a także w normie PN-66/B-02015. Mosty, wiadukty i przepusty. Obciążenia i oddziaływania, obowiązującej od 1 1 1968 r (program egzamin ustny).

Siły nie występujące stale mogą być oczywiście uwzględniane jedynie wtedy, gdy wpływ ich jest niekorzystny lub gdy są nieodłączne od równocześnie działających sił, mających wpływ niekorzystny (opinie o programie).
Gdy na nabrzeżu lub pomoście wzniesiona jest budowla, nie należy zapominać o konieczności uwzględnienia działającego na nią parcia wiatru.
Przeprowadzenie ich w sposób jest konieczne wtedy, gdy budowla narażona jest na bezpośrednie działanie fal, które mogą spowodować prędkości denne, niebezpieczne dla równowagi budowli (segregator aktów prawnych).
Ponadto nabrzeża i pomosty wykonane na rzece mogą spowodować zaburzenia w przepływie wody i wzmóc jej działalność erozyjną. Należy więc w takich wypadkach zbadać, o ile nabrzeże wpłynie na zmniejszenie powierzchni przepływu wody w rzece i tym samym na zwiększenie jego prędkości, rozpatrzyć, czy nie istnieje możliwość spiętrzenia wody i cofki, która mogłaby spowodować zalanie wyżej przy rzece położonych terenów (promocja 3 w 1)..

W zasadzie obliczenia takie powinny wchodzić w skład projektu portu, niekiedy jednak, zwłaszcza przy projektowaniu nabrzeży w już istniejących portach, przeprowadzenie ich może być konieczne także i w projekcie danego obiektu. Obliczenia te należy przeprowadzać zgodnie z zasadami hydrauliki, których omawianie przekroczyłoby ramy podręcznika.

Najnowsze wpisy

14.11.2025
Warstwa górna uprawnienia budowlane zdjęcie nr 4
Jak prawidłowo wykonać kotwy chemiczne w betonie – pełny poradnik wykonawczy i zasady trwałego mocowania

Kotwy chemiczne w betonie są jednym z najbardziej efektywnych sposobów mocowania elementów konstrukcyjnych, instalacyjnych i wykończeniowych, szczególnie tam, gdzie wymagane…

14.11.2025
Warstwa górna uprawnienia budowlane zdjęcie nr 5
Konsekwencje braku wieńców w konstrukcji murowanej – dlaczego to jeden z najpoważniejszych błędów wykonawczych

Wieniec żelbetowy w budynkach murowanych jest jednym z tych elementów, które przez inwestorów bywają traktowane jako drobiazg lub zbędny koszt,…

Warstwa górna uprawnienia budowlane zdjęcie nr 8 Warstwa górna uprawnienia budowlane zdjęcie nr 9 Warstwa górna uprawnienia budowlane zdjęcie nr 10
Warstwa górna uprawnienia budowlane zdjęcie nr 11
Warstwa górna uprawnienia budowlane zdjęcie nr 12 Warstwa górna uprawnienia budowlane zdjęcie nr 13 Warstwa górna uprawnienia budowlane zdjęcie nr 14
Warstwa górna uprawnienia budowlane zdjęcie nr 15

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
Warstwa górna uprawnienia budowlane zdjęcie nr 16

100%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
Warstwa górna uprawnienia budowlane zdjęcie nr 17

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
certyfikat na uprawnienia budowlane 2024
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
użytkownik

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
OK

100%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
zegar

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami