Blog

06.03.2021

Ciśnienie wysokie

W artykule znajdziesz:

Ciśnienie wysokie

Ciśnienie wysokie

Tylko środkowy przedział przodku posiada ciśnienie wysokie, gdzie pracuje pod sprężonym powietrzem tylko kilku pracowników obsługujących urządzenia do transportu urobku przez śluzę. Obudowę tuneli wykonywanych metodą tarczową stanowią bloki betonowe lub tubingi żelbetowe (program uprawnienia budowlane na komputer).

Bloki betonowe można stosować tylko w tunelu o średnicy nie przekraczającej 3,5-4,0 m; używane są one przeważnie do budowy kanałów miejskich tam, gdzie stosuje się w tym celu tarczę. W tunelach komunikacyjnych stosowane są prawie wyłącznie tubingi żelbetowe. Odcinek obudowy tunelu stanowi pierścień, zmontowany z segmentów żelbetowych (program uprawnienia budowlane na ANDROID).

Pierścień obudowy składa się z pewnej liczby tubingów, zależnej od średnicy tunelu; wskazówką do jej wyboru jest ciężar jednego tubingu. Nie może on być za duży, gdyż powstają wtedy trudności przy montażu pierścienia, nawet przy stosowaniu urządzeń mechanicznych (podajnika). Najczęściej stosowane są tubingi o ciężarze 600-800 kG, maksymalny ciężar nie powinien przekroczyć 1000 kG. Szerokość pierścienia tubingowego, odpowiadająca długości obudowy tunelu montowanej w czasie jednego ruchu tarczy do przodu, musi być równa skokowi tłoków głównych lewarów hydraulicznych tarczy (uprawnienia budowlane).

Wynosi ona najczęściej 1,0 m; przy tarczach o małej średnicy, gdzie obudowę stanowią bloki betonowe, szerokość pierścienia jest mniejsza (zwykle ok. 5,0 m), gdyż wymagają tego odmienne warunki montażu bloków. Pierścień obudowy składa się z tubingów trzech typów: określonej ilości tubingów tzw. normalnych, dwóch tubingów zwanych przekluczowymi i jednego kluczowego. Stosowanie wymienionych rodzajów tubingów jest konieczne, aby umożliwić montaż całego pierścienia, łącznie z jego zamknięciem od wewnątrz obudowy. Taki montaż nie byłby możliwy, gdyby wszystkie tubingi były jednakowe (program egzamin ustny).

Tubingi

Tubingi stanowiące pierścienie są zwykle łączone ze sobą za pomocą śrub. Dokładność wymiarów tubingów musi być taka, aby otwory na śruby dobrze pasowały do siebie. Przy prefabrykacji tubingów musi być dokładnie sprawdzone, czy odchylenia wymiarów nie przekraczają granic tolerancji. Sprawdzenie wykonuje się zwykle przez montaż każdego pierścienia w wytwórni na stole montażowym. Dopasowane pierścienie powinny być znakowane i dopiero takie mogą być użyte do montażu.

Ze względu na konieczność uzyskania szczelności obudowy do prefabrykacji tubingów stosuje się keton o specjalnie starannie dobranej recepturze, zagęszczony przez wibrowanie. Stosuje się cementy wysokiej wytrzymałości. Na odcinku próbnym budowy metra w Warszawie stosowano betony o wytrzymałości Ru, = 500 kG/cm2. W Paryżu przy wyrobie tubingów stawiano warunek, aby Rw ^ 430 kG/cm2, a w Budapeszcie żądano wytrzymałości do 600 kG/cm2 (opinie o programie).

Aby uzyskać wymienioną wyżej dokładność wymiarów tubingów, muszą one być formowane w sztywnych formach metalowych. Ponadto przy pre- fabrykacji tubingów należy chronić je przed uszkodzeniami, np. od upadku i od powstania rys, nawet włoskowatych. Muszą również być chronione podczas transportu krawędzie tubingów; obtłuczone bowiem krawędzie nie zezwalają na należyte uszczelnienie złączy. W celu uzyskania większej wytrzymałości tubingi podlegają naparzaniu w autoklawach parą niskoprężną lub parą wysokoprężną (segregator aktów prawnych).

Rodzaj zastosowanej pary - jak to wykazały doświadczenia w Wytwórni Prefabrykatów we Wrocławiu, gdzie były wykonywane tubingi żelbetowe dla odcinka próbnego metra w Warszawie - nie wykazał większego wpływu na wytrzymałość tubingów. Jeden z takich tubingów a pierścień utworzony z tych tubingów montowany próbnie na powierzchni terenu.

Pierścień o średnicy zewnętrznej 6,00 m składał się z 10 tubingów: 7 normalnych, 2 przkluczowych i 1 kluczowego. Wysokość żebra tubingu, odpowiadająca grubości obudowy tunelu, wynosiła 28 cm, średnica wewnętrzna tunelu w świetle - 5,44 m. Szerokość pierścienia 1,0 m odpowiadała skokowi lewarów w stosowanej do tunelowania tarczy tunelowej typu moskiewskiego (promocja 3 w 1).

Najnowsze wpisy

25.03.2024
Egzaminy dla osób ukaranych

Osoby ukarane z tytułu odpowiedzialności zawodowej zgodnie z artykułem 96 Ustawy Prawo Budowlane, które zostały zobowiązane do ponownego zdania egzaminu,…

22.03.2024
Wniosek o ponowny egzamin na uprawnienia budowlane

Wniosek o ponowne wyznaczenie terminu egzaminu na uprawnienia budowlane należy złożyć w przypadkach, kiedy nie możesz uczestniczyć w wyznaczonym terminie…

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami