Blog
Część wieżowa
W artykule znajdziesz:
Część wieżowa Pałacu Kultury i Nauki została zestawiona z poziomym układem pawilonów i skrzydeł bocznych. Kontrast poziomu i pionu potęguje pewna odrębność wątków strukturalnych użytych w obu częściach. Część wieżowa mieszcząca instytucje naukowe, a składająca się ze stosunkowo niewielkich lokali biurowo-laboratoryjnych, ujęta została w szkieletowy system tektoniczny, uwypuklający rolę kompozycyjną pionów i generalizujący wielość otworów okiennych (program uprawnienia budowlane na komputer).
Natomiast skrzydła i pawilony boczne programie widowiskowo-muzealnym mieszczą w sobie wielkie sale o znacznych wysokościach i rozpiętościach, a więc wnętrza wymagające w architekturze zewnętrznej rzadszego rytmu i znaczniejszej wielkości otworów okiennych, większej liczby reprezentacyjnych wejść itd. Dlatego też w dolnych partiach Pałacu występuje odrębny wątek tektoniczny: wątek ściany dekorowanej tu i ówdzie kolumnowymi portykami. Zestawienie tego wątku ze szkieletową kanwą części wieżowej odpowiada w pełni ustosunkowaniu kompozycyjnemu kształtu tych dwu części: pionowej i poziomej (program uprawnienia budowlane na ANDROID).
Po to, by kontrastujące te motywy doprowadzić do jedności, autorzy Pałacu wnieśli w nie elementy harmonii, współbrzmienia. Przede wszystkim więc podkreślmy bogate rozczłonkowanie plastyczne części stylobatowej, w której uwypukla się system czterech pawilonów, jak gdyby powtarzający w formie rozpłaszczonej, związanej z terenem, system czterech przypór. Szczególną troską autorów projektu było zharmonizowanie stylobatowej i wieżowej części budynku w jego sylwecie. W celu stworzenia niezbędnych przejść do przypór wieży centralnej rozbudowano środkowe ryzality części widowiskowej i pałacu młodzieży (uprawnienia budowlane).
Górna krawędź wieży
Zespoły te przekraczające wysokość bocznych pawilonów, a ustępujące wysokości przypór stały się odrębnym, samodzielnym stopniem w sylwecie PKN, stopniem pozwalającym na przejście do dramatycznych spiętrzeń części wieżowej (program egzamin ustny). Dzięki nim kontur PKN nabrał konsekwentnego charakteru piramidy; zasadniczy masyw tej piramidy sięgający górnej granicy centralnej wieży (135 m) wykazuje narastanie kolejnych jej stopni ku górze w postępie geometrycznym o wykładniku 2; tak więc ryzality boczne wznoszą się ponad wysokością głównej bryły pawilonów o 16,5 m, przypory przewyższają wysokość ryzalitów o 33 m, wreszcie bryła centralnej wieżycy wystrzela ponad przypory o 65-66 m. Górna krawędź wieży PKN jest zarazem granicą tej zasady narastania - ponad nią lekkie bryły zwieńczenia Pałacu piętrzą się już wedle odwrotnej proporcji: nad znaczniejszym stopniem dolnym wznosi się drobniejszy stopień górny. Jest to logiczne i właściwe zakończenie kompozycji po jej motywie przewodnim (opinie o programie).
Autorzy jednak nie zadowolili się tym systemem jednoczenia bryłowego całości budowli. Dążąc do harmonii części stylobatowej i wieżowej, a także mając zapewne na względzie nasycenie gmachu motywami architektury polskiej wprowadzili do wszystkich jego elementów bogate systemy zwieńczeń attykowych - umieszczonych niekiedy wbrew genetycznemu uzasadnieniu tego rodzaju elementów. Tak więc wydaje się niekorzystne wyposażenie w grzebienie attykowe wszystkich czterech pawilonów bocznych, w których motyw ten wchodzi w kolizję ze zwięzłymi portykami oraz głuchym pasem parapetu nad gzymsem (segregator aktów prawnych).
Attyki wprowadzone zostały nawet do tych elementów dolnej części budowli, dla których w początkowym projekcie przewidziane były inne formy zwieńczeń (centralny portyk), zaś na bocznych ryzalitach wejściowych (od ul. Świętokrzyskiej i Al. Jerozolimskich) otrzymały zaktywizowane plastycznie formy. Na skutek przeładowania tymi niezmiernie sugestywnymi pasami zwieńczeń dolnej połowy wieżowca aż do wysokości przypór został osłabiony walor plastyczny podstawowego wątku budowli - pełnej prostoty tkanki nieprzerwanych pionów, a sylweta - rozdrobniona i postrzępiona. Wspomniane elementy rozwiązania architektonicznego PKN nie wynikające bynajmniej z generalnej koncepcji kompozycyjnej, osłabiają wielkie walory tej koncepcji (promocja 3 w 1). Wydaje się, że stosunkowo łatwymi zabiegami eliminacyjnymi można byłoby usunąć te przeładowania z korzyścią dla całości obrazu.
Najnowsze wpisy
Określenie granic działki geodezyjnie to staranny proces identyfikacji oraz zaznaczenia kluczowych punktów granicznych danego terenu. To stanowi istotny element w…
Obiekt małej architektury to niewielki element architektoniczny, który pełni funkcję praktyczną, estetyczną lub symboliczną w przestrzeni publicznej lub prywatnej. Mała…
53 465
98%
32