Blog
Czy rozdzielenie specjalności kolejowej jest zgodne z konstytucją?
W artykule znajdziesz:
Czy rozdzielenie specjalności kolejowej jest zgodne z konstytucją?
Wszystkie specjalności, w jakich można uzyskać uprawnienia budowlane, reguluje art. 14 ustawy Prawo budowlane (program na komputer). Wśród tych specjalności znajduje się również specjalność inżynieryjna kolejowa. Zgodnie z redakcją art. 14 ust. 1 prawa budowlanego wszystkie określone w przepisach specjalności stanowią katalog zamknięty, przy czym ramach każdego specjalności można jeszcze starać się o specjalizacje techniczno-budowlane (program na telefon). Wprowadzają rozdział specjalności kolejowej na sterowanie ruchem kolejowymi i kolejowe obiekty budowlane ustawodawca wprowadził więc zupełnie nowe i niewystępujące w ustawie specjalności – jest to orzeczenie Trybunału Konstytucyjnego (program na egzamin ustny).
Określenie pokrewnych kierunków studiów
Efektem wprowadzona wymienionych specjalności była więc konieczność określenie w wykazu odpowiednich i pokrewnych kierunków studiów dla tych specjalności, a także wykazu zawodów związanych z budownictwem, związanych z danymi specjalnościami (promocja 3 w 1). Według Trybunału Konstytucyjnego przepis ten jest sprzeczny z art. 14 ust. 1 pkt 3 lit. C ustawy Prawo budowlane. Zgodnie z oceną trybunału zarówno charakter wykonawczy wspomnianych rozporządzeń, jak i ich ścisły związek z prawem budowlanym sprawia, że niemożliwe jest ich samoistne regulowanie w ramach podstawowej materii, która nie jest unormowana ustawą. Z wyroku wynika, iż rozporządzenie samodzielnie kreujące przedmiot regulacji, nie może być związane z ustawą (segregator).
Zgodnie z powyższym rozporządzenie nie może stanowić aktu wykonawczego do ustawy, lecz stanowi akt o charakterze samoistnym. Wynika to z faktu, że nie jest ono przeznaczone do wykonania ustawy, ale reguluje samodzielne te materia, do których nie ma dyrektyw w obowiązującej ustawie. Z tego właśnie względu Trybunał Konstytucyjny zasądził, iż rozporządzenie w badanym zakresie, czyli dotyczące uprawnień kolejowych, wydano z przekroczeniem posiadanych kompetencji. W wyroku stwierdzono, iż zaskarżone przepisy są niezgodne z art. 14 ust. 1 pkt 3 lit. C i oraz z artykułem 16 ustawy Prawo budowlane (opinie).
Najnowsze wpisy
Określenie granic działki geodezyjnie to staranny proces identyfikacji oraz zaznaczenia kluczowych punktów granicznych danego terenu. To stanowi istotny element w…
Obiekt małej architektury to niewielki element architektoniczny, który pełni funkcję praktyczną, estetyczną lub symboliczną w przestrzeni publicznej lub prywatnej. Mała…
53 465
98%
32