Blog

12.05.2020

Dane geologiczne

W artykule znajdziesz:

Dane geologiczne

Dane geologiczne

Na dnie koryta Wisły, pod warstwami piasków drobnoziarnistych, a głębiej żwirów, zalegają iły trzeciorzędowe w stanie półzwartym, plastyczne, nieprzesiąkliwe. Wiercenia próbne wykonane do głębokości 20 m nie wskazują innych uwarstwowień (program uprawnienia budowlane na komputer).
Warunki konkursu. Żądania komunikacyjne. Szerokość jezdni 12,00 m, szerokość ścieżek rowerowych 1,30 m X 2, szerokość chodników 2,25 m X 2, całkowita szerokość pomostu między poręczami 19,10 m.
Poziomy nawierzchni na moście powinny być skoordynowane z poziomami nawierzchni na przyległych ulicach. Pochylenie niwelety nie powinno przekraczać 3,2% (program uprawnienia budowlane na ANDROID).

Skrzyżowanie dojazdu lewobrzeżnego z ulicą Zwierzyniecką powinno mieć poziom nie wyższy od 203,60 m i nie niższy od 204,10.
Żądania hydrologiczne. Całkowita szerokość koryta pod mostem nie powinna przekraczać odstępu między ścianami ochraniającymi wały przybrzeżne.
Nasyp doprowadzający ulicę Marii Konopnickiej na prawym brzegu ma być rozebrany dla ułatwienia przepływu wielkich wód.
Skrajnia żeglowna szerokości 20 m powinna mieć górną krawędź położoną nie wyżej od poziomu 204,50 m, a na pozostałej długości mostu - nie wyżej od poziomu 203,70 m.
Wysokość dolnej krawędzi łożysk nie powinna leżeć niżej od 202,30 m (uprawnienia budowlane).

Żądania dotyczące posadowienia. Naciski na grunt nie powinny przekraczać następujących wartości:
- pod istniejącymi podporami 4,5 kG/cm2,
- pod nowymi podporami 3,5 kG/cm2,
przy zagłębieniu w iłach nie mniejszym od 2 metrów (program egzamin ustny).

Żądania konstrukcyjne. Przyczółek i filar prawobrzeżny mają by rozebrane. Przyczółek i filar lewobrzeżny mogą być wykorzystane w budów., nowego mostu.
Żądania architektoniczne. W warunkach konkursu zwrócono uwagę na konieczność dostosowania architektury mostu do otoczenia, a w szczególności do widoczności wzgórza i Zamku Wawelskiego. Żądania te spełniały obydwa niżej opisane projekty (opinie o programie).

Rozpiętości przęseł

Rozpiętości przęseł: 28,00 m + 105,33 m + 28,00 m = 161,33 m. Przęsła boczne mają wsporniki o długości po 22.00 m. utrzymujące belkę rozpiętości 61,33 m.
Wysokość przekroju we wszystkich przęsłach jest jednakowa i wynosi 2,50 m. nad filarami zaś 3,00 m. Stanowi to odpowiednio 1 : 42 i 1 : 35 rozpiętości środkowego przęsła.
Przęsła podzielono wzdłuż mostu na dwie części sprężone niezależnie.

Przekrój poprzeczny każdej z tych części w przęśle środkowym i na wspornikach składa się z czterech skrzynek prostokątnych. Między obiema częściami mostu, wzdłuż jego osi, poprowadzono chodnik rewizyjny umożliwiający dojście do komór skrzynek w poprzek mostu, poprzez środniki (segregator aktów prawnych). Rozstaw środników skrzynek wynosi 2,00 m. Środniki skrzynek są stężone przeponami rozstawionymi w odstępach 5,50 m.
Przekroje poprzeczne przęseł bocznych są pełne.
W projekcie przewidziano beton o naprężeniach dozwolonych na ściskanie 160 kG/cm2 oraz naprężenia w stali sprężającej 7500 kG/cm2.
Do sprężania betonu przewidziano cięgna ze stali 40 mm łączone na nakrętki i ułożone wewnątrz skrzynek między środnikami.
Zaprojektowano nowe przyczółki i filary. Ścianom filarów dano grubość 2,5 m i ustawiono je na stopach i palach Franki.

Przęsła skrajne są zakotwione w przyczółkach.
Niweleta jezdni od ul. Zwierzynieckiej wznosi się pochyleniem 3,29/o, przechodzi łukiem o promieniu 2000 m nad środkową częścią mostu o długości 80 m i ma spadek 2,0% w stronę Dębnik.
Orzeczenie Sądu Konkursowego zawierało następującą ocenę.
„Z punktu widzenia komunikacji projekt jest dobry z uwagi na sposób założenia pochyleń niwelety na moście. Dzięki wyrównaniu nowego bulwaru most jest dobrze związany z brzegiem. Pod względem architektury i krajobrazu rozwiązanie dobrze precyzuje proporcje przęsła środkowego przekraczającego rzekę między wybrzeżami, daje dobre ukształtowanie przekroju koryta i prostą formę architektoniczną w stosunku do zabytkowego otoczenia” (promocja 3 w 1).

Uwagi do projektu były następujące:
- konstrukcja interesująca przez zastosowanie betonu sprężonego,
- zastrzeżenie budzą niektóre szczegóły konstrukcyjne,
- sprawa zakotwienia przyczółka wymaga gruntownego opracowania,

Najnowsze wpisy

25.03.2024
Egzaminy dla osób ukaranych

Osoby ukarane z tytułu odpowiedzialności zawodowej zgodnie z artykułem 96 Ustawy Prawo Budowlane, które zostały zobowiązane do ponownego zdania egzaminu,…

22.03.2024
Wniosek o ponowny egzamin na uprawnienia budowlane

Wniosek o ponowne wyznaczenie terminu egzaminu na uprawnienia budowlane należy złożyć w przypadkach, kiedy nie możesz uczestniczyć w wyznaczonym terminie…

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami