Blog
Dane wyjściowe
W artykule znajdziesz:
Dla zaprojektowania węzła o ruchu skanalizowanym potrzebne są następujące dane wyjściowe:
- prognoza ruchu w celu wyboru rodzaju skrzyżowania skanalizowanego na podstawie wykresów;
- kąt podejścia drogi bocznej do skrzyżowania;
- wykres relacji ruchu na skrzyżowaniu dla wyboru kształtu wysepki kierującej („kropli”);
- promienie łuków krawędzi jezdni na skrzyżowaniu, które przyjmujemy (program uprawnienia budowlane na komputer);
- szerokość jednokierunkowych jezdni skanalizowanych na skrzyżowaniu; przy przeciętnym natężeniu ruchu wystarczają zazwyczaj jezdnie jednopasowe; szerokość jednego pasa ruchu zależy od promienia wewnętrznej krawędzi jezdni.
Ważnym elementem skrzyżowania jest również połączenie jezdni skanalizowanych z dalszym prostym odcinkiem drogi. Zazwyczaj są w tym celu stosowane zbyt małe promienie wyokrąglenia krawędzi jezdni, co wywołuje niemiłe optycznie wrażenie załamania trasy. Przepisy nie normują wielkości promienia R, jednak wobec małej wartości kąta a0 zaleca się stosowanie promieni dużych rzędu około 1000 m. W warunkach wyjątkowych można stosować wielkości dla łuków odwrotnych przy wysepkach rozdzielających (program uprawnienia budowlane na ANDROID).
Wymiarowanie elementów węzła (wysepek itp.) w projekcie techniczno-roboczym może być wykonane metodą analityczną lub wykreślną. Metoda analityczna wymaga żmudnych obliczeń, a z praktyki wynika, że dla węzłów nieskomplikowanych wykreślne wyznaczenie elementów węzła w skali 1:100 daje wystarczająco dokładne rezultaty. Celowe jest stosowanie metody mieszanej, przy której obliczamy współrzędne ważniejszych punktów, wyznaczając rysunkowo pozostałe elementy (uprawnienia budowlane).
Tyczenie węzła
Tyczenie węzła polega na wyznaczeniu w terenie ważniejszych punktów, a następnie wytyczeniu krzywizn metodą współrzędnych za pomocą tablic. Dla promieni mniejszych (R = 20 m) można również wyznaczyć w terenie środek okręgu i odmierzyć od niego taśmą punkty położone na łuku (program egzamin ustny).
Znacznie większą różnorodność rozwiązań spotykamy na skrzyżowaniach czterowlotowych. W zależności od natężenia ruchu projektujemy:
- skrzyżowanie z kanalizacją tylko wlotów bocznych (drogi drugorzędnej) (opinie o programie),
- skrzyżowanie z kanalizacją ruchu na wszystkich wlotach bez zatok dla lewoskrętów i z zatokami na drodze głównej.
Na skrzyżowaniu dróg równorzędnych węzeł skanalizowany przybiera postać. Przez poszerzenie jezdni wlotowych oraz zaprojektowanie na obu krzyżujących się kierunkach wysepek rozdzielczych z zatokami możemy uzyskać pełną segregację ruchu na wlotach. Sprawne działanie takiego węzła wymaga jednak zainstalowania sygnalizacji świetlnej, co pozwoli uzyskać duże przepustowości (segregator aktów prawnych).
Zastosowanie kanalizowania ruchu na wlotach skrzyżowania ukośnego. Analogicznie, jak przy rozwiązaniu układ i kształt wysepek uniemożliwiają skręcanie pojazdów w lewo ze zbyt dużą szybkością.
W warunkach miejskich przy dużym natężeniu ruchu lokalizujemy skrzyżowanie ukośne w obrębie placu o wydłużonym kształcie, na którym można wygodnie rozmieścić zarówno skanalizowane jezdnie uliczne, jak i torowisko komunikacji tramwajowej. Rozwiązanie według jest zalecane m. in. przez normatyw MGK. Punkty kolizji ruchu zastąpiono na nim częściowo odcinkami przeplatania (promocja 3 w 1).
Wpływ potoków ruchu na wymiarowanie węzła wynika. Przy jednakowym kącie skrzyżowania na wszystkich trzech. Skanalizowane węzły wielowlotowe (o liczbie wlotów n > 4) są bardzo rzadko stosowane ze względu na trudności konstrukcyjne oraz małą przepustowość.
Najnowsze wpisy
Określenie granic działki geodezyjnie to staranny proces identyfikacji oraz zaznaczenia kluczowych punktów granicznych danego terenu. To stanowi istotny element w…
Obiekt małej architektury to niewielki element architektoniczny, który pełni funkcję praktyczną, estetyczną lub symboliczną w przestrzeni publicznej lub prywatnej. Mała…
53 465
98%
32