Blog

Deskowania w czasie
W artykule znajdziesz:
Deskowania w czasie

Deskowania w czasie prowadzenia robót powinny być oczyszczone i smarowane najlepiej roztworem szarego mydła (program uprawnienia budowlane na komputer).
Dla wykonania tuneli o przekroju kołowym stosowane są deskowania i rusztowania przesuwne stalowe, zmontowane na wózkach na torze, o prześwicie 600 mm, o tarczach montowanych za pomocą dźwigników pneumatycznych lub hydraulicznych i ściągów z nakrętkami rzymskimi.
Jak widać, zasada konstrukcyjna deskowania i rusztowania jest tu podobna do omówionej w poprzednim punkcie. W konstrukcji rusztowania tego typu stosowane jest pięć typów tarcz - górna i dwie boczne oraz dwie boczne dolne pomocnicze. Dolna część deskowania stanowi konstrukcję stężającą, na której zmontowany jest tor wózków ustawiony na uprzednio wykonanym podłożu.
Poszczególne tarcze składają się z segmentów wykonanych z blachy grubości 4 mm, odpowiednio użebrowanych i łączonych między sobą na stałe. Natomiast same tarcze łączone są ze sobą przegubowo, z jednoczesnym unieruchomieniem przegubów za pomocą klinów (program uprawnienia budowlane na ANDROID).
W wydrążony kanał, odeskowany prowizorycznie za pomocą krążyn i zakładanych za nie desek, wmontowuje się zbrojenie obudowy, a następnie po wykonaniu podłoża wprowadza się tor z konstrukcją dolną odcinków pierścienia. Na tę dolną część przesuwa się na wózku rusztowanie z deskowaniem. Całość deskowań ustawia się za pomocą dźwigników zamykając nimi obwód tunelu. Należy pamiętać o wykonaniu deskowania czoła pierścienia tunelu.
Przez otwory w tarczach deskowania wprowadza się beton, dostarczony rurociągiem za pomocą sprężarki. W deskowaniu znajdują się zasadniczo trzy otwory, jeden na jednej trzeciej wysokości, drugi na dwie trzecie wysokości i trzeci od góry.
W trakcie betonowania traci się deskowanie zwykłe, podtrzymując ziemię wydrążonego tunelu. Deskowanie takie może być niestosowane w ogóle w gruntach zwartych i skalistych. Po zabetonowaniu pierścienia tunelu i stwardnieniu betonu w takim stopniu, że można przystąpić do demontażu, należy odciągnąć dwie boczne dolne tarcze, następnie opuścić górną z jednoczesnym odciągnięciem’ bocznych tarcz.
Deskowanie i rusztowanie
Deskowanie i rusztowanie w ten sposób przygotowane może być przesunięte na następny odcinek tunelu (uprawnienia budowlane). Układ tego rodzaju rusztowania może być stosowany do tuneli o średnicach od 3 do 4 m, a niekiedy i więcej. Długość tunelu może być dowolna.
Grubości pierścienia tunelu wynoszą od 20 do 40 cm. Grubości te zwiększają się znacznie przy rozpiętościach sięgających niekiedy do 7 m (przy dwóch pasmach ruchu, np. w tunelach kolejowych lub drogowych), lecz wtedy kształt tunelu zbliża się do prostokąta.
Konstrukcję obudowy tunelu w niektórych przypadkach, szczególnie przy znacznych rozpiętościach, wykonuje się przy pomocy tubingów stanowiących jak gdyby prefabrykowane żelbetowe odeskowanie wydrążonego otworu. Do drążenia otworu stosuje się specjalną tarczę czołową wyposażoną w nóż (program egzamin ustny). Taki układ tarcz pozwala wykonywać tunel w sposób podobny do budowy studni, kesonów itp., lecz z tą różnicą, że postęp robót przebiega w kierunku poziomym, a nie pionowym. Metodę taką, zwaną metodą tarczy i płaszcza, zastosowano po raz pierwszy przy budowie tunelu pod Hudsonem w Nowym Jorku.
Metoda ta polega na wtłaczaniu w grunt dźwignikami hydraulicznymi (u nas typu „Perpetum” o nośności 100 T) tarczy czołowej zaopatrzonej w tylnej części w urządzenia do przedłużania płaszcza (opinie o programie).
Pierścień tarczy tunelu składa się z segmentów żeliwnych lub żelbetowych (tzw. tubingów), skręcanych między sobą śrubami przy jednoczesnym stosowaniu uszczelek lub uszczelniaczy z szybkowiążącym cementem.
Dźwigniki hydrauliczne opierają się swoją podstawą o gotowy ostatni pierścień tunelu (segregator aktów prawnych).
Po wykonaniu szeregu skoków dźwignikami przy jednoczesnym stosowaniu każdorazowo dodatkowych podkładek następuje wtłoczenie tarczy czołowej w przód. Głębokość wtłoczenia tarczy czołowej musi być taka, aby można było między ostatnim pierścieniem a tarczą czołową wmontować nowy pierścień z tubingów. W miejsce pozostawione poza pierścieniami tarcz tunelu przez tubingi tarczy czołowej wstrzykuje się przez otwory zaprawę uszczelniającą (promocja 3 w 1).
Najnowsze wpisy
Deskowanie inaczej szalowanie, to tymczasowa konstrukcja stosowana w budownictwie, która służy do nadawania kształtu mieszance betonowej podczas jej wylewania oraz…
Instalacja wodociągowa to system rur, armatury i urządzeń służących do doprowadzania wody do budynków oraz jej rozprowadzania do poszczególnych punktów…







53 465

98%

32