Blog

Papy smołowe i asfaltowe zdjęcie nr 2
29.07.2020

Deskowania w czasie

W artykule znajdziesz:

Deskowania w czasie

Papy smołowe i asfaltowe zdjęcie nr 3
Deskowania w czasie

Deskowania w czasie prowadzenia robót powinny być oczyszczone i smarowane najlepiej roztworem szarego mydła (program uprawnienia budowlane na komputer).
Dla wykonania tuneli o przekroju kołowym stosowane są deskowania i rusztowania przesuwne stalowe, zmontowane na wózkach na torze, o prześwicie 600 mm, o tarczach montowanych za pomocą dźwigników pneumatycznych lub hydraulicznych i ściągów z nakrętkami rzymskimi.

Jak widać, zasada konstrukcyjna deskowania i rusztowania jest tu podobna do omówionej w poprzednim punkcie. W konstrukcji rusztowania tego typu stosowane jest pięć typów tarcz - górna i dwie boczne oraz dwie boczne dolne pomocnicze. Dolna część deskowania stanowi konstrukcję stężającą, na której zmontowany jest tor wózków ustawiony na uprzednio wykonanym podłożu.
Poszczególne tarcze składają się z segmentów wykonanych z blachy grubości 4 mm, odpowiednio użebrowanych i łączonych między sobą na stałe. Natomiast same tarcze łączone są ze sobą przegubowo, z jednoczesnym unieruchomieniem przegubów za pomocą klinów (program uprawnienia budowlane na ANDROID).

W wydrążony kanał, odeskowany prowizorycznie za pomocą krążyn i zakładanych za nie desek, wmontowuje się zbrojenie obudowy, a następnie po wykonaniu podłoża wprowadza się tor z konstrukcją dolną odcinków pierścienia. Na tę dolną część przesuwa się na wózku rusztowanie z deskowaniem. Całość deskowań ustawia się za pomocą dźwigników zamykając nimi obwód tunelu. Należy pamiętać o wykonaniu deskowania czoła pierścienia tunelu.
Przez otwory w tarczach deskowania wprowadza się beton, dostarczony rurociągiem za pomocą sprężarki. W deskowaniu znajdują się zasadniczo trzy otwory, jeden na jednej trzeciej wysokości, drugi na dwie trzecie wysokości i trzeci od góry.

W trakcie betonowania traci się deskowanie zwykłe, podtrzymując ziemię wydrążonego tunelu. Deskowanie takie może być niestosowane w ogóle w gruntach zwartych i skalistych. Po zabetonowaniu pierścienia tunelu i stwardnieniu betonu w takim stopniu, że można przystąpić do demontażu, należy odciągnąć dwie boczne dolne tarcze, następnie opuścić górną z jednoczesnym odciągnięciem’ bocznych tarcz.

Deskowanie i rusztowanie

Deskowanie i rusztowanie w ten sposób przygotowane może być przesunięte na następny odcinek tunelu (uprawnienia budowlane). Układ tego rodzaju rusztowania może być stosowany do tuneli o średnicach od 3 do 4 m, a niekiedy i więcej. Długość tunelu może być dowolna.
Grubości pierścienia tunelu wynoszą od 20 do 40 cm. Grubości te zwiększają się znacznie przy rozpiętościach sięgających niekiedy do 7 m (przy dwóch pasmach ruchu, np. w tunelach kolejowych lub drogowych), lecz wtedy kształt tunelu zbliża się do prostokąta.

Konstrukcję obudowy tunelu w niektórych przypadkach, szczególnie przy znacznych rozpiętościach, wykonuje się przy pomocy tubingów stanowiących jak gdyby prefabrykowane żelbetowe odeskowanie wydrążonego otworu. Do drążenia otworu stosuje się specjalną tarczę czołową wyposażoną w nóż (program egzamin ustny). Taki układ tarcz pozwala wykonywać tunel w sposób podobny do budowy studni, kesonów itp., lecz z tą różnicą, że postęp robót przebiega w kierunku poziomym, a nie pionowym. Metodę taką, zwaną metodą tarczy i płaszcza, zastosowano po raz pierwszy przy budowie tunelu pod Hudsonem w Nowym Jorku.

Metoda ta polega na wtłaczaniu w grunt dźwignikami hydraulicznymi (u nas typu „Perpetum” o nośności 100 T) tarczy czołowej zaopatrzonej w tylnej części w urządzenia do przedłużania płaszcza (opinie o programie).
Pierścień tarczy tunelu składa się z segmentów żeliwnych lub żelbetowych (tzw. tubingów), skręcanych między sobą śrubami przy jednoczesnym stosowaniu uszczelek lub uszczelniaczy z szybkowiążącym cementem.
Dźwigniki hydrauliczne opierają się swoją podstawą o gotowy ostatni pierścień tunelu (segregator aktów prawnych).

Po wykonaniu szeregu skoków dźwignikami przy jednoczesnym stosowaniu każdorazowo dodatkowych podkładek następuje wtłoczenie tarczy czołowej w przód. Głębokość wtłoczenia tarczy czołowej musi być taka, aby można było między ostatnim pierścieniem a tarczą czołową wmontować nowy pierścień z tubingów. W miejsce pozostawione poza pierścieniami tarcz tunelu przez tubingi tarczy czołowej wstrzykuje się przez otwory zaprawę uszczelniającą (promocja 3 w 1).

Najnowsze wpisy

21.11.2024
Papy smołowe i asfaltowe zdjęcie nr 4
Na czym polega geodezyjne wyznaczenie granic działki?

Określenie granic działki geodezyjnie to staranny proces identyfikacji oraz zaznaczenia kluczowych punktów granicznych danego terenu. To stanowi istotny element w…

20.11.2024
Papy smołowe i asfaltowe zdjęcie nr 5
Co to są obiekty małej architektury?

Obiekt małej architektury to niewielki element architektoniczny, który pełni funkcję praktyczną, estetyczną lub symboliczną w przestrzeni publicznej lub prywatnej. Mała…

Papy smołowe i asfaltowe zdjęcie nr 8 Papy smołowe i asfaltowe zdjęcie nr 9 Papy smołowe i asfaltowe zdjęcie nr 10
Papy smołowe i asfaltowe zdjęcie nr 11
Papy smołowe i asfaltowe zdjęcie nr 12 Papy smołowe i asfaltowe zdjęcie nr 13 Papy smołowe i asfaltowe zdjęcie nr 14
Papy smołowe i asfaltowe zdjęcie nr 15

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
Papy smołowe i asfaltowe zdjęcie nr 16

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
Papy smołowe i asfaltowe zdjęcie nr 17

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
certyfikat na uprawnienia budowlane 2024
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
użytkownik

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
OK

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
zegar

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami