Blog
Deskowania w czasie
W artykule znajdziesz:
Deskowania w czasie
Deskowania w czasie prowadzenia robót powinny być oczyszczone i smarowane najlepiej roztworem szarego mydła (program uprawnienia budowlane na komputer).
Dla wykonania tuneli o przekroju kołowym stosowane są deskowania i rusztowania przesuwne stalowe, zmontowane na wózkach na torze, o prześwicie 600 mm, o tarczach montowanych za pomocą dźwigników pneumatycznych lub hydraulicznych i ściągów z nakrętkami rzymskimi.
Jak widać, zasada konstrukcyjna deskowania i rusztowania jest tu podobna do omówionej w poprzednim punkcie. W konstrukcji rusztowania tego typu stosowane jest pięć typów tarcz - górna i dwie boczne oraz dwie boczne dolne pomocnicze. Dolna część deskowania stanowi konstrukcję stężającą, na której zmontowany jest tor wózków ustawiony na uprzednio wykonanym podłożu.
Poszczególne tarcze składają się z segmentów wykonanych z blachy grubości 4 mm, odpowiednio użebrowanych i łączonych między sobą na stałe. Natomiast same tarcze łączone są ze sobą przegubowo, z jednoczesnym unieruchomieniem przegubów za pomocą klinów (program uprawnienia budowlane na ANDROID).
W wydrążony kanał, odeskowany prowizorycznie za pomocą krążyn i zakładanych za nie desek, wmontowuje się zbrojenie obudowy, a następnie po wykonaniu podłoża wprowadza się tor z konstrukcją dolną odcinków pierścienia. Na tę dolną część przesuwa się na wózku rusztowanie z deskowaniem. Całość deskowań ustawia się za pomocą dźwigników zamykając nimi obwód tunelu. Należy pamiętać o wykonaniu deskowania czoła pierścienia tunelu.
Przez otwory w tarczach deskowania wprowadza się beton, dostarczony rurociągiem za pomocą sprężarki. W deskowaniu znajdują się zasadniczo trzy otwory, jeden na jednej trzeciej wysokości, drugi na dwie trzecie wysokości i trzeci od góry.
W trakcie betonowania traci się deskowanie zwykłe, podtrzymując ziemię wydrążonego tunelu. Deskowanie takie może być niestosowane w ogóle w gruntach zwartych i skalistych. Po zabetonowaniu pierścienia tunelu i stwardnieniu betonu w takim stopniu, że można przystąpić do demontażu, należy odciągnąć dwie boczne dolne tarcze, następnie opuścić górną z jednoczesnym odciągnięciem’ bocznych tarcz.
Deskowanie i rusztowanie
Deskowanie i rusztowanie w ten sposób przygotowane może być przesunięte na następny odcinek tunelu (uprawnienia budowlane). Układ tego rodzaju rusztowania może być stosowany do tuneli o średnicach od 3 do 4 m, a niekiedy i więcej. Długość tunelu może być dowolna.
Grubości pierścienia tunelu wynoszą od 20 do 40 cm. Grubości te zwiększają się znacznie przy rozpiętościach sięgających niekiedy do 7 m (przy dwóch pasmach ruchu, np. w tunelach kolejowych lub drogowych), lecz wtedy kształt tunelu zbliża się do prostokąta.
Konstrukcję obudowy tunelu w niektórych przypadkach, szczególnie przy znacznych rozpiętościach, wykonuje się przy pomocy tubingów stanowiących jak gdyby prefabrykowane żelbetowe odeskowanie wydrążonego otworu. Do drążenia otworu stosuje się specjalną tarczę czołową wyposażoną w nóż (program egzamin ustny). Taki układ tarcz pozwala wykonywać tunel w sposób podobny do budowy studni, kesonów itp., lecz z tą różnicą, że postęp robót przebiega w kierunku poziomym, a nie pionowym. Metodę taką, zwaną metodą tarczy i płaszcza, zastosowano po raz pierwszy przy budowie tunelu pod Hudsonem w Nowym Jorku.
Metoda ta polega na wtłaczaniu w grunt dźwignikami hydraulicznymi (u nas typu „Perpetum” o nośności 100 T) tarczy czołowej zaopatrzonej w tylnej części w urządzenia do przedłużania płaszcza (opinie o programie).
Pierścień tarczy tunelu składa się z segmentów żeliwnych lub żelbetowych (tzw. tubingów), skręcanych między sobą śrubami przy jednoczesnym stosowaniu uszczelek lub uszczelniaczy z szybkowiążącym cementem.
Dźwigniki hydrauliczne opierają się swoją podstawą o gotowy ostatni pierścień tunelu (segregator aktów prawnych).
Po wykonaniu szeregu skoków dźwignikami przy jednoczesnym stosowaniu każdorazowo dodatkowych podkładek następuje wtłoczenie tarczy czołowej w przód. Głębokość wtłoczenia tarczy czołowej musi być taka, aby można było między ostatnim pierścieniem a tarczą czołową wmontować nowy pierścień z tubingów. W miejsce pozostawione poza pierścieniami tarcz tunelu przez tubingi tarczy czołowej wstrzykuje się przez otwory zaprawę uszczelniającą (promocja 3 w 1).
Najnowsze wpisy
Określenie granic działki geodezyjnie to staranny proces identyfikacji oraz zaznaczenia kluczowych punktów granicznych danego terenu. To stanowi istotny element w…
Obiekt małej architektury to niewielki element architektoniczny, który pełni funkcję praktyczną, estetyczną lub symboliczną w przestrzeni publicznej lub prywatnej. Mała…
53 465
98%
32