Blog

16.09.2022

Długość cykli procesów technologicznych

W artykule znajdziesz:

Długość cykli procesów technologicznych

W obecnych warunkach wymagania w zakresie przystosowania rozwiązań budowlanych i konstrukcyjnych do krótkich cykli robót są bezsporne i nie wymagają uzasadnienia. Długości cykli robót są co prawda zależne nie tylko od rozwiązań projektowych, lecz właśnie te rozwiązania mogą ułatwić lub utrudnić wykonanie poszczególnych zadań, zwykle mają one duży wpływ na tempo i efektywność robót (program uprawnienia budowlane na komputer).

Długość cykli procesów technologicznych a robót zależy od wielu czynników. Lista ich jest obszerna i prawie identyczna z listą czynników mających wpływ na nakłady robocizny. Z reguły bowiem operacje i procesy wymagające dużych nakładów robocizny wymagają również dłuższych cykli ich realizacji (program uprawnienia budowlane na ANDROID).

W przygotowaniu dokumentacji projektowej konieczne jest analizowanie wszystkich czynników wpływających na długość trwania poszczególnych operacji i procesów technologicznych. Wymagania w omawianym zakresie będą w przyszłości mieć znaczenie o wiele większe niż dotychczas (uprawnienia budowlane).

Na bezpieczeństwo pracy przy robotach montażowych oraz przy załadunku i wyładunku prefabrykatów w transporcie mają duży wpływ rozwiązania projektowe. W wielu przypadkach niebezpieczne warunki pracy powstają już na desce projektanta, gdy zabraknie mu dobrej znajomości procesów budowlanych i warunków produkcyjnych (program egzamin ustny).

Kształty elementów

Z analizy przyczyn wypadków przy pracy wynika, że największą liczbę wypadków powoduje brak lub nieprzestrzeganie odpowiednich instrukcji oraz błędne rozwiązania projektowe, które stwarzają warunki zagrożenia przy wykonywaniu danej operacji roboczej (opinie o programie). Do przyczyn wypadków, wynikających z rozwiązań projektowych można zaliczyć:

  1. skomplikowane kształty elementów,
  2. brak wyważenia prefabrykatów w trakcie ich przenoszenia przy użyciu zawiesi,
  3. źle osadzone uchwyty transportowe powodujące okaleczenie rąk przy zaczepianiu i odczepianiu haków zawiesi transportowych lub montażowych,
  4. zbyt małe ucha i uchwyty transportowa, co stwarza trudności we wprowadzeniu haka zawiesia,
  5. pękanie lub wyrywanie uchwytów transportowych z prefabrykatu w trakcie jego podnoszenia, ustawiania w miejscu montażu, na środkach transportowych lub składowiskach, wystające z prefabrykatów różne pręty zbrojeniowe i akcesoria, co uniemożliwia robotnikom bezpieczne naprowadzanie elementów na miejsce składowania lub osadzenia w budynku,
  6. nieprawidłowo skonstruowane urządzenia montażu wymuszonego powodujące konieczność pracochłonnych czynności lub konieczność kontroli naprowadzenia elementu na trzpienie rektyfikacyjne za pomocą ręki, co prowadzi niejednokrotnie do jej przygniecenia elementem (brak okienek w bocznej płaszczyźnie elementu do kontroli osadzania tulei na trzpieniu),
  7. niepewne lub nieprawidłowe zaczepy do mocowania stężeń montażowych, co zmusza robotników do rozwiązań zastępczych również niepewnych, a niekiedy bardzo niebezpiecznych (segregator aktów prawnych),
  8. brak projektów i instrukcji mocowania niezbędnych urządzeń stężających, co powoduje z kolei brak zabezpieczenia elementów na czas ich montażu,
  9. zbyt małe oparcia rygli, stropów, spoczników, a zwłaszcza biegów klatek schodowych,
  10. brak trwałych i pewnych połączeń elementów zabezpieczających konstrukcję w czasie wznoszenia budynku,
  11. konieczność wychylania się monterów lub spawacza poza obręb stropów i ścian zewnętrznych w celu wykonania różnych operacji i czynności związanych z montażem,
  12. wystające z górnej płaszczyzny elementów stropowych pręty i u- chwyty, co powoduje potknięcia robotników,
  13. brak urządzeń lub otworów technologicznych do mocowania barier ochronnych zabezpieczających robotników przed upadkiem z wysokości,
  14. brak odpowiedniej konstrukcji i zaczepów do zawieszania rusztowań przesuwnych,
  15. brak niezbędnych usztywnień konstrukcyjnych na czas montażu w niektórych rozwiązaniach budynków użyteczności publicznej,
  16. brak odpowiedniego zamocowania w konstrukcji wielkowymiarowych ścianek działowych,
  17. brak możliwości łatwego instalowania barier ochronnych na klatkach schodowych,
  18. połączenia elementów sprawiające szczególne utrudnienia i niebezpieczne warunki pracy w wykonywaniu na przykład spawów w licu zewnętrznym budynku (promocja 3 w 1).

Najnowsze wpisy

30.04.2024
Porady przed egzaminem ustnym na uprawnienia budowlane

Przygotowanie się do egzaminu ustnego na uprawnienia budowlane wymaga - poza koniecznością gruntownego przejrzenia wiadomości i ich przyswojenia - nabycia…

25.03.2024
Egzaminy dla osób ukaranych

Osoby ukarane z tytułu odpowiedzialności zawodowej zgodnie z artykułem 96 Ustawy Prawo Budowlane, które zostały zobowiązane do ponownego zdania egzaminu,…

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami