Blog

Planowanie rozdziału zasobów zdjęcie nr 2
20.09.2021

Długość śluzy

W artykule znajdziesz:

Długość śluzy

Planowanie rozdziału zasobów zdjęcie nr 3
Długość śluzy

Długość śluzy powinna uwzględniać poza długością statku także i długość holownika oraz liny holowniczej. Do tych wymiarów należy dodać z każdej strony po 5 do 10 m rezerwy (program uprawnienia budowlane na komputer).
Głębokość śluzy zależy od zanurzenia największego statku, pod którego stępką należy przewidzieć rezerwę w granicach od 0,50 do 2,00 m na ewentualne przegłębienia spowodowane awarią. W celu wyznaczenia poziomu dna przyjmuje się statek w jego najniższym położeniu, a więc zwykle stosownie do poziomu wody w morzu podczas najniższego odpływu.

W niektórych portach ogranicza się ruch statków podczas trwania poziomów najniższych, ustalając pewien miarodajny najniższy poziom, podczas którego ruch ten może się odbywać. W takim wypadku do określenia wymiarów śluzy miarodajny jest ten właśnie poziom. Poziom progu śluzy przyjmuje się taki sam jak i poziom dna komory (program uprawnienia budowlane na ANDROID). Koronę murów śluzy przyjmuje się na poziomie co najmniej ok. 1 m nad bezwzględnie najwyższym poziomem wody w morzu. Do tego samego poziomu musi sięgać wierzch bramy zarówno zewnętrznej, jak i wewnętrznej.
Największe dotychczas wykonane śluzy mają komory o szerokości od 50 do 65 m, długości od 350 do 420 m i głębokości, mierzonej od średniego poziomu pływów, do 16 m.
komory i w jej otoczeniu. Czynniki te decydują o rozwiązaniu dna komory, a to z kolei ma wpływ na rozwiązanie jej ścian (uprawnienia budowlane).

Zupełna szczelność śluzy nie zawsze jest wymagana. Często pewna wymianą wody pomiędzy komorą a otaczającym ją gruntem, czy na odwrót, jest dopuszczalna, pod warunkiem, że będzie nieszkodliwa.
Gdy różnica poziomów wody, o których była mowa, jest niewielka, to często, gdy w dnie zalegają grunty sypkie nie zachodzi obawa ich upłynnienia wskutek przepływu przezeń wody, a gdy spoiste jego wyłamania wskutek naporu wody od dołu, spowodowanego tą różnicą poziomów. W takich wypadkach dno komory może pozostać wcale nie umocnione lub umocnione tylko na tyle, aby ruch wody w komorze, wywołany napełnianiem jej lub opróżnianiem, nie powodował rozmywania dna (program egzamin ustny).

Głowy śluzy

Najczęściej dno komory okłada się warstwą płyt kamiennych lub betonowych w sposób, przy czym dopuszcza się przeciekanie wody gruntowej do komory przez otwory lub szpary w okładzinie dna. Aby zapobiec wypłukiwaniu cząstek gruntu spod dna, płyty okładzinowe układa się na warstwie żwiru, która ma służyć jako filtr. Konstrukcja ścian komory w takich wypadkach rozwiązywana jest dziś zwykle w postaci nabrzeża płytowego, w razie potrzeby z podbudową.

Gdy różnica poziomów wody jest duża, a także wtedy, gdy chodzi o oszczędność wody w porcie czy w wyższych stanowiskach kanału, dno śluzy wykonuje się szczelnie i masywnie, a całą komorę projektuje jak komorę doku suchego. Ściany komory stanowią wtedy najczęściej masywne mury oporowe (opinie o programie).
Głowy śluzy w obu wypadkach wykonuje się jako masywne konstrukcje korytowe, o ścianach w postaci litych murów oporowych połączonych masywnym, grubym progiem. Fundamenty głów ujmuje się zwykle ściankami szczelnymi, utrudniającymi przepływ wody pod nimi. W ścianach głów wykształca się wnęki i komory dla zamknięć opisanych dalej.

Do zamykania śluz służą bramy, które obecnie stosuje się zwykle w jednej z dwu postaci:

a) wrót wspornych,

b) bram przesuwnych.
Inne rodzaje bram stosowanych do doków suchych, a także używane w śluzach śródlądowych zamknięcia podnoszone (typu zasuw Stoneya) (segregator aktów prawnych).
Ponieważ wrota wspome przejmują napór wody tylko z jednej strony (wypukłej), a w śluzach morskich, jak już wspomniano, wyższy poziom wody może być raz z jednej, raz z drugiej ich strony, należy stosować wrota wspome podwójne z podwójną komorą wrót, takim iż niszami i z progiem w postaci rombu.

Wrota wypukłe ku morzu noszą nazwę wrót przypływowych, gdyż zamykane są w czasie przypływu, wrota zaś wypukłe ku portowi noszą nazwę wrót odpływowych i zamykane są w czasie odpływu, gdy poziom wody w komorze śluzowej jest wyższy niż w morzu (promocja 3 w 1).

Najnowsze wpisy

13.11.2025
Planowanie rozdziału zasobów zdjęcie nr 4
Jakie błędy wykonawcze najczęściej prowadzą do uszkodzeń mostów? Analiza przyczyn i konsekwencji

Mosty należą do najbardziej obciążonych i odpowiedzialnych konstrukcji inżynierskich, a jednocześnie są jednymi z najbardziej wrażliwych na błędy projektowe i…

13.11.2025
Planowanie rozdziału zasobów zdjęcie nr 5
Mosty kompozytowe – połączenie betonu i stali w nowoczesnych konstrukcjach

Mosty kompozytowe stanowią dziś jeden z najważniejszych kierunków rozwoju infrastruktury transportowej, łącząc zalety betonu i stali w jedną, spójną konstrukcję…

Planowanie rozdziału zasobów zdjęcie nr 8 Planowanie rozdziału zasobów zdjęcie nr 9 Planowanie rozdziału zasobów zdjęcie nr 10
Planowanie rozdziału zasobów zdjęcie nr 11
Planowanie rozdziału zasobów zdjęcie nr 12 Planowanie rozdziału zasobów zdjęcie nr 13 Planowanie rozdziału zasobów zdjęcie nr 14
Planowanie rozdziału zasobów zdjęcie nr 15

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
Planowanie rozdziału zasobów zdjęcie nr 16

100%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
Planowanie rozdziału zasobów zdjęcie nr 17

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
certyfikat na uprawnienia budowlane 2024
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
użytkownik

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
OK

100%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
zegar

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami