Blog
Dobór środków transportowych
W artykule znajdziesz:
Dobór środków transportowych
Kolejność postępowania podczas doboru środków transportowych jest następująca:
• Ustalenie, które z pojazdów mogą być wysyłane do poszczególnych klientów ze względu na dopuszczalną nośność dróg i mostów (program uprawnienia budowlane na komputer).
• Określenie, czy dopuszczalne tempo układania mieszanki na budowie (co wpływa na czas wyładunku) nie jest zbyt małe dla pojazdów o dużej ładowności (mogą one być wykluczone ze względu na ograniczenia technologiczne związane z rdop). Z badań przeprowadzonych przez autora wynika, że na przykład podczas transportu wewnętrznego mieszanki za pomocą pojemników (żurawie), na wysokość siódmego piętra, średni czas rozładunku mieszarki samochodowej o pojemności mieszalnika 9 m3 wynosi około 110 min.
• Na trasy najdłuższe przeznaczamy pojazdy o największej pojemności (program uprawnienia budowlane na ANDROID).
Wytwórnia betonu towarowego ma dostarczyć w określonym dniu na budowę A o)\ = 115 m3 mieszanki betonowej oraz na budowę B (o2 = 78 mł mieszanki. Odległość realizowanych obiektów od wytwórni wynosi odpowiednio: d\ = 8,2 km i d2 = 12,4 km. Do transportu zewnętrznego betonu towarowego zakład ma dwie mieszarki samochodowe o pojemności v, = 7 m1 oraz cztery o v2 = 4 m3. Ze względu na kategorię drogi prowadzącej na budowę B transport może odbywać się mieszarkami samochodowymi o pojemności nieprzckraczającej v2 = 4 nr3 (uprawnienia budowlane).
Średnie tempo układania mieszanki na budowie A wynosi 0,40 m’/min, a na budowie B odpowiednio 0,30 m3/min. Dopuszczalny czas transportu mieszanki w danych warunkach wynosi r‘lop = 90 min. Należy tak dobrać zestawy maszyn zapewniających dostarczenie żądanej ilości mieszanki na poszczególne budowy i ustalić taką kolejność ich załadunku, aby czasy oczekiwań mieszarek samochodowych w kolejkach były jak najmniejsze. Ponadto muszą być spełnione wymagania technologiczne stawiane procesowi transportu mieszanki betonowej (program egzamin ustny).
Dane wejściowe
Przedstawione zadanie rozwiązano za pomocą programu komputerowego KEMO. W formie graficznej czasy trwania pracy zestawów mieszarek samochodowych dla trzech wariantów kolejności załadunku. Najkrótszy czas pracy zestawów maszyn uzyskano podczas rozpoczęcia załadunku według kolejności przedstawionej w wariancie II. Stan wybranych faz procesu: czas oczekiwania na załadunek poszczególnych mieszarek samochodowych przed węzłem betoniarskim oraz na wyładunek na placu budowy (opinie o programie).
Wariant II: Kolejność rozpoczynania załadunku, czas pracy węzła 414 min, czas realizacji budowy A - TrA = 384 min, czas realizacji budowy B - TrR — 450 min.
Przedstawiony algorytm rozwiązania zadania umożliwia ustalenie optymalnej kolejności załadunku mieszarek samochodowych, tzn. określenia kolejności, w jakiej mają rozpoczynać pracę środki transportowe i które z nich mają transportować mieszankę na budowę k, aby koszty transportu były minimalne. Optymalna kolejność załadunku zapewnia minimalne przestoje środków transportowych w oczekiwaniu na obsługę (na załadunek w węźle produkcji mieszanki betonowej i na rozładunek na budowie), a zatem minimalny koszt realizacji zadania (segregator aktów prawnych).
Algorytm określa ponadto współczynnik wykorzystania czasu betoniarki (pracy i przestoju). Końcowym efektem tej analizy są wskaźniki ekonomiczne przyjętego rozwiązania, wyrażające się w cenach jednostkowych: przygotowania i transportu 1 m3 mieszanki betonowej na daną budowę [zł/m3].
Dobór zestawu maszyn do transportu wewnętrznego. Charakterystyka procesów transportowych występujących na placu budowy (promocja 3 w 1).
Dobór środków do transportu wewnętrznego powinien być rozpatrywany z uwzględnieniem potrzeb transportowych do wszystkich procesów robót monolitycznych odbywających się na placu budowy, tj. procesu deskowania, zbrojenia oraz betonowania.
Najnowsze wpisy
Określenie granic działki geodezyjnie to staranny proces identyfikacji oraz zaznaczenia kluczowych punktów granicznych danego terenu. To stanowi istotny element w…
Obiekt małej architektury to niewielki element architektoniczny, który pełni funkcję praktyczną, estetyczną lub symboliczną w przestrzeni publicznej lub prywatnej. Mała…
53 465
98%
32