Blog

21.04.2020

Dodatkowe ocieplenie

W artykule znajdziesz:

Dodatkowe ocieplenie

Dodatkowe ocieplenie

W okresie drugim postęp powinien iść w kierunku zmniejszenia grubości ścianek i wykonania pustaków wielokomorowych (program uprawnienia budowlane na komputer).

Przekrycie dachowe z pustaków tego typu dzięki wielokrotnym (w kierunku grubości płyty) warstwom powietrza nie wymaga dodatkowego ocieplenia, co jest jego wielką zaletą. Tak np. współczynnik przenikania ciepła w przekryciu dachowym z pustaków włoskich typu DMZ wynosi około 1,3, co odpowiada współczynnikowi przenikania ciepła często stosowanego w praktyce przekrycia z płyt pianobetonowych o grubości 14 cm przy ciężarze objętościowym 900 kG/m:t. W przyszłych konstrukcjach staloceramicznych będzie niewątpliwie wyzyskana wysoka wytrzymałość ceramiki cienkościennej na rozciąganie (program uprawnienia budowlane na ANDROID). Wykorzystanie to może być osiągnięte przez zwiększenie długości pustaków do około 50 cm układanie ich w płycie mijankowo w celu przekrycia spoin.

Jak wykazały badania autora przekrycia spoin przy obecnie stosowanych długościach pustaków 25 cm nie zwiększają nośności strefy rozciąganej płyt staloceramicznych. Możliwość wykonania pustaków znacznie dłuższych od obecnie produkowanych została potwierdzona przez produkcję w okresie okupacji na terenach zachodnich „hurdisów” (ażurowych płyt ceramicznych) o długości 1,0 m. Wykorzystanie zdolności ceramiki podejmowania naprężeń rozciągających radykalnie obniży zużycie stali w przyszłych płytach stropowych i innych konstrukcjach staloceramicznych.
W wyniku postępu produkcji ceramiki cienkościennej mogą powstać nowe konstrukcje odznaczające się łatwością i prostotą wykonania prefabrykatów, lekkością, małą nasiąkliwcścią i dużymi walorami pod względem termicznym (uprawnienia budowlane).

Żużlobetony

Żużlobetony stanowią jedną z odmian betonów lekkich. Wykonywane są one z mieszaniny cementu, piasku, wody i żużla granulowanego wielkopiecowego lub paleniskowego (program egzamin ustny).
Żużel granulowany wielkopiecowy jest produktem ubocznym procesu wytopu surówki w wielkich piecach. Powstająca w trakcie tego procesu płynna masa żużlowa przy szybkim studzeniu dużą ilością wody lub przy stosowaniu specjalnych urządzeń granulacyjnych rozpada się na ziarna żużla granulowanego o szklistej najczęściej strukturze i o frakcjach grubego piasku.
Żużel paleniskowy jest produktem odpadowym powstałym przy spalaniu koksu, węgla kamiennego, węgla brunatnego lub antracytu w paleniskach kotłowni, elektrowni, parowozów itp.
Ciężar objętościowy żużlobetonu konstrukcyjnego z kruszywa z żużla wielkopiecowego waha się w elementach zginanych w granicach od 1200-1400 kG/m3 (opinie o programie). Przy użyciu żużla paleniskowego ciężar ten waha się w granicach od 1300-1600 kG/m3.

Wymagana przez normę PN/B-14255 (płyty dachowe zbrojone z żużla paleniskowego) wytrzymałość żużlobetonu w płytach powinna wynosić nie mniej niż 90 kG/cm2. Ciężar objętościowy żużlobetonu według tejże normy nie powinien przekraczać 1300 kQ/m3.
Wymaganą przez normę minimalną wytrzymałość należy uznać za przesadną i powodującą nadmierne zużycie cementu oraz zbędne zwiększenie ciężaru objętościowego wskutek konieczności użycia dużej ilości piasku. Bez jakiegokolwiek obniżenia jakości płyt wytrzymałość ta może być zmniejszona do 50 kG/cm2, a więc do granicznej najmniejszej wielkości objętej normą dla konstrukcji żelbetowych PN/56B-03260 (segregator aktów prawnych). Obniżenie poniżej wielkości 50 kG/cm2, jakkolwiek zupełnie możliwe z punktu widzenia wytrzymałościowego, nie jest wskazane jedynie tylko ze względu na zmniejszenie odporności płyt na transport.
Współczynnik przewodności cieplnej żużlobetonu o ciężarze objętościowym 1300 kG/m3 należy przyjmować zgodnie z normą PN/B-03404 w wysokości 0,55 kcal nrh °C.

Ze względu na małą przyczepność między betonem żużlowym a stalą wskazane jest stosowanie punktowego spawania krzyżujących się prętów zbrojenia podłużnego i poprzecznego. Przy wytrzymałości żużlobetonu wymaganej przez normę (90 kG/cm2), jak również i przy wytrzymałościach niższych, lecz nie mniejszych niż 50 kG/cm2, konstrukcje ze zbrojonego betonu żużlowego podlegają przepisom normy dla konstrukcji żelbetowych PN-56 B-03260 (promocja 3 w 1).

Najnowsze wpisy

25.03.2024
Egzaminy dla osób ukaranych

Osoby ukarane z tytułu odpowiedzialności zawodowej zgodnie z artykułem 96 Ustawy Prawo Budowlane, które zostały zobowiązane do ponownego zdania egzaminu,…

22.03.2024
Wniosek o ponowny egzamin na uprawnienia budowlane

Wniosek o ponowne wyznaczenie terminu egzaminu na uprawnienia budowlane należy złożyć w przypadkach, kiedy nie możesz uczestniczyć w wyznaczonym terminie…

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami