Blog

Dynamiczne obciążenia zdjęcie nr 2
23.04.2020

Dostosowanie kształtu nasypu

W artykule znajdziesz:

Dostosowanie kształtu nasypu

Dynamiczne obciążenia zdjęcie nr 3
Dostosowanie kształtu nasypu

Rysunek nasypu zyskuje na wyrazistości przez zakończenie poziomymi ławami wszystkich przecięć powierzchni nasypu z powierzchniami przyczółka.
Dostosowanie kształtu nasypu do kształtu przęseł i podpór polega przede wszystkim na wyborze właściwego pochylenia skarp (program uprawnienia budowlane na komputer).

Skarpy łagodnie pochylone zwiększają stosunek długości do wysokości ścian przyczółka. Skarpy strome zmniejszają ten stosunek. Drugim elementem wpływającym na te proporcje jest szerokość ławy doprowadzającej nasyp do ściany przyczółka. Od tych proporcyj zależy forma architektoniczna. Ich wybór ma więc istotne znaczenie przy rozwiązaniu architektonicznym mostu.
Opracowanie powierzchni nasypu powinno być dostosowane do położenia mostu (program uprawnienia budowlane na ANDROID). Powinno być ono inne w mostach miejskich i inne w mostach stojących poza miastem. Zależy ono od zagospodarowania otoczenia mostu. W miastach nie ma miejsca na rozległe skarpy, pochylenie ich powinno być więc jak największe, a skarpy odpowiednio wzmocnione lub całkowicie zniesione przez wprowadzenie ścian oporowych utrzymujących nasyp. Zależnie od potrzeby wykorzystania otoczenia, skarpy nasypu są w różny sposób umacniane, odarniowane i kołkowane, obrukowane lub wykładane płytami betonowymi lub kamiennymi (uprawnienia budowlane).

Obrukowanie skarp otoczakami jest już dzisiaj przeżytkiem, gdyż przez niewielkie zwiększenie kosztów można uzyskać znacznie lepsze wyniki okładając skarpy płytami betonowymi. Tam, gdzie nie ma potrzeby oszczędzania miejsca zajmowanego przez skarpy, najlepsze rozwiązanie architektoniczne daje pokrycie ich zielenią.
W opracowaniu przyczółków należy zwracać też uwagę na wybór:
- rozmiarów przyczółka, ich stosunków wzajemnych i stosunków do pozostałych części mostu,
- faktury ścian przyczółka (program egzamin ustny).

Zwężenie ściany

Pierwsze zadanie polega na właściwym wyborze stosunku wysokości, szerokości i długości przyczółka. Jeżeli most nie jest zbyt szeroki, zadanie to sprowadza się do wyznaczenia właściwego stosunku długości do wysokości widocznych ścian przyczółka. Jeżeli natomiast szerokość mostu jest znaczna, to należy oprócz tego zwrócić uwagę na stosunek szerokości do wysokości przedniej ściany. Wraz z szerokością mostu zmienia się w sposób zasadniczy oświetlenie przestrzeni pod mostem (opinie o programie). Przestrzeń ta jest tym mniej oświetlona, im wysokość jej iest mniejsza. Jeżeli stosunek wysokości do szerokości przyczółka jest mały, to wnętrze pod mostem łatwo ulega zawilgoceniu i zanieczyszczeniu, jest niemiłe dla przechodzących, w elewacji mostu sprawia wrażenie ciemnej nory. Z tych względów w szerokich mostach miejskich, nisko położonych, wskazane jest dzielenie mostu na odrębne przęsła ustawione równolegle w pewnych odstępach i utrzymujące jezdnie lub tory różnokierunkowe. Światło dzienne oświetla wówczas przestrzeń pod mostem, a nawet umożliwia wprowadzenie do niej zieleni.

Do opracowania architektonicznego należy właściwe uwidocznienie ławy łożyskowej i ściany czołowej nad tą ławą (segregator aktów prawnych). W tym zadaniu podstawową rzeczą jest obranie właściwych stosunków wymiarów: wysokości ściany czołowej do szerokości ławy łożyskowej i do wysokości widocznej części przedniej ściany przyczółka. Nie jest dobrze, jeżeli te wymiary nie są ze sobą skoordynowane. Dobre rozwiązanie daje umieszczenie ławy łożyskowej tuż nad skarpą nasypu przed przyczółkiem, gdyż w takim układzie nie jest widoczne zazębienie wytworzone przez ławę łożyskową. Gdy ława ta dzieli wysokość przyczółka niewłaściwie, lepiej ją zasłonić ścianami bocznymi. Łożyska są niewidoczne z boków.

Innym sposobem rozwiązania jest zwężenie ściany przyczółka pod ławą łożyskową tak, aby krawędzie ściany czołowej przebiegały aż do ziemi przed przyczółkiem. W widocznej części przyczółka zostaje przez to wyodrębniona ściana podłożyskowa i ściana przednia stanowiąca jedną całość ze ścianą czołową i skrzydłami (promocja 3 w 1). Ten podział jest zgodny z dwoma zadaniami konstrukcyjnymi przyczółka: przenoszeniem obciążeń przęsła i przenoszeniem parcia nasypu; jest on przez to czytelny i zrozumiały.

Najnowsze wpisy

23.07.2024
Dynamiczne obciążenia zdjęcie nr 4
Zmiany w projekcie technicznym

Zgodnie z przepisami Ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane, opracowanie projektu budowlanego należy do podstawowych obowiązków…

22.07.2024
Dynamiczne obciążenia zdjęcie nr 5
Historia uprawnień budowlanych w Polsce

Uprawnienia budowlane w Polsce mają długą i złożoną historię, sięgającą czasów przedwojennych (program TESTY UPRAWNIENIA BUDOWLANE - wersja na komputer). W…

Dynamiczne obciążenia zdjęcie nr 8 Dynamiczne obciążenia zdjęcie nr 9 Dynamiczne obciążenia zdjęcie nr 10
Dynamiczne obciążenia zdjęcie nr 11
Dynamiczne obciążenia zdjęcie nr 12 Dynamiczne obciążenia zdjęcie nr 13 Dynamiczne obciążenia zdjęcie nr 14
Dynamiczne obciążenia zdjęcie nr 15

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
Dynamiczne obciążenia zdjęcie nr 16

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
Dynamiczne obciążenia zdjęcie nr 17

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
certyfikat na uprawnienia budowlane 2024
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
użytkownik

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
OK

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
zegar

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami