Blog

23.04.2020

Dostosowanie kształtu nasypu

W artykule znajdziesz:

Dostosowanie kształtu nasypu

Dostosowanie kształtu nasypu

Rysunek nasypu zyskuje na wyrazistości przez zakończenie poziomymi ławami wszystkich przecięć powierzchni nasypu z powierzchniami przyczółka.
Dostosowanie kształtu nasypu do kształtu przęseł i podpór polega przede wszystkim na wyborze właściwego pochylenia skarp (program uprawnienia budowlane na komputer).

Skarpy łagodnie pochylone zwiększają stosunek długości do wysokości ścian przyczółka. Skarpy strome zmniejszają ten stosunek. Drugim elementem wpływającym na te proporcje jest szerokość ławy doprowadzającej nasyp do ściany przyczółka. Od tych proporcyj zależy forma architektoniczna. Ich wybór ma więc istotne znaczenie przy rozwiązaniu architektonicznym mostu.
Opracowanie powierzchni nasypu powinno być dostosowane do położenia mostu (program uprawnienia budowlane na ANDROID). Powinno być ono inne w mostach miejskich i inne w mostach stojących poza miastem. Zależy ono od zagospodarowania otoczenia mostu. W miastach nie ma miejsca na rozległe skarpy, pochylenie ich powinno być więc jak największe, a skarpy odpowiednio wzmocnione lub całkowicie zniesione przez wprowadzenie ścian oporowych utrzymujących nasyp. Zależnie od potrzeby wykorzystania otoczenia, skarpy nasypu są w różny sposób umacniane, odarniowane i kołkowane, obrukowane lub wykładane płytami betonowymi lub kamiennymi (uprawnienia budowlane).

Obrukowanie skarp otoczakami jest już dzisiaj przeżytkiem, gdyż przez niewielkie zwiększenie kosztów można uzyskać znacznie lepsze wyniki okładając skarpy płytami betonowymi. Tam, gdzie nie ma potrzeby oszczędzania miejsca zajmowanego przez skarpy, najlepsze rozwiązanie architektoniczne daje pokrycie ich zielenią.
W opracowaniu przyczółków należy zwracać też uwagę na wybór:
- rozmiarów przyczółka, ich stosunków wzajemnych i stosunków do pozostałych części mostu,
- faktury ścian przyczółka (program egzamin ustny).

Zwężenie ściany

Pierwsze zadanie polega na właściwym wyborze stosunku wysokości, szerokości i długości przyczółka. Jeżeli most nie jest zbyt szeroki, zadanie to sprowadza się do wyznaczenia właściwego stosunku długości do wysokości widocznych ścian przyczółka. Jeżeli natomiast szerokość mostu jest znaczna, to należy oprócz tego zwrócić uwagę na stosunek szerokości do wysokości przedniej ściany. Wraz z szerokością mostu zmienia się w sposób zasadniczy oświetlenie przestrzeni pod mostem (opinie o programie). Przestrzeń ta jest tym mniej oświetlona, im wysokość jej iest mniejsza. Jeżeli stosunek wysokości do szerokości przyczółka jest mały, to wnętrze pod mostem łatwo ulega zawilgoceniu i zanieczyszczeniu, jest niemiłe dla przechodzących, w elewacji mostu sprawia wrażenie ciemnej nory. Z tych względów w szerokich mostach miejskich, nisko położonych, wskazane jest dzielenie mostu na odrębne przęsła ustawione równolegle w pewnych odstępach i utrzymujące jezdnie lub tory różnokierunkowe. Światło dzienne oświetla wówczas przestrzeń pod mostem, a nawet umożliwia wprowadzenie do niej zieleni.

Do opracowania architektonicznego należy właściwe uwidocznienie ławy łożyskowej i ściany czołowej nad tą ławą (segregator aktów prawnych). W tym zadaniu podstawową rzeczą jest obranie właściwych stosunków wymiarów: wysokości ściany czołowej do szerokości ławy łożyskowej i do wysokości widocznej części przedniej ściany przyczółka. Nie jest dobrze, jeżeli te wymiary nie są ze sobą skoordynowane. Dobre rozwiązanie daje umieszczenie ławy łożyskowej tuż nad skarpą nasypu przed przyczółkiem, gdyż w takim układzie nie jest widoczne zazębienie wytworzone przez ławę łożyskową. Gdy ława ta dzieli wysokość przyczółka niewłaściwie, lepiej ją zasłonić ścianami bocznymi. Łożyska są niewidoczne z boków.

Innym sposobem rozwiązania jest zwężenie ściany przyczółka pod ławą łożyskową tak, aby krawędzie ściany czołowej przebiegały aż do ziemi przed przyczółkiem. W widocznej części przyczółka zostaje przez to wyodrębniona ściana podłożyskowa i ściana przednia stanowiąca jedną całość ze ścianą czołową i skrzydłami (promocja 3 w 1). Ten podział jest zgodny z dwoma zadaniami konstrukcyjnymi przyczółka: przenoszeniem obciążeń przęsła i przenoszeniem parcia nasypu; jest on przez to czytelny i zrozumiały.

Najnowsze wpisy

25.03.2024
Egzaminy dla osób ukaranych

Osoby ukarane z tytułu odpowiedzialności zawodowej zgodnie z artykułem 96 Ustawy Prawo Budowlane, które zostały zobowiązane do ponownego zdania egzaminu,…

22.03.2024
Wniosek o ponowny egzamin na uprawnienia budowlane

Wniosek o ponowne wyznaczenie terminu egzaminu na uprawnienia budowlane należy złożyć w przypadkach, kiedy nie możesz uczestniczyć w wyznaczonym terminie…

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami