Blog

04.01.2022

Dowolna rzędna wykresu mas

W artykule znajdziesz:

Dowolna rzędna wykresu mas
Dowolna rzędna wykresu mas

Dlatego znalezienie właściwych linii rozdzielczych powinno być poprzedzone próbami różnych rozwiązań, opartymi na analizie techniczno-ekonomicznej oraz na pomocniczych wykresach pokazujących kontury robót ziemnych, wynikające z przyjęcia konkretnej linii rozdzielczej, z podaniem ilości robót, kierunków przewozów itp. Wszystkie te badania mogą niejednokrotnie doprowadzić do zmiany zaprojektowanego profilu, którego przebieg w wyniku tych badań stwarza szczególnie trudne warunki dla zaprojektowynia ekonomicznego rozdziału mas ziemnych (program uprawnienia budowlane na komputer).

Linie rozdzielcze stanowią o właściwym rozdziale mas, dają nieocenione usługi przy projektowaniu profilu. Korzyści i cechy linii rozdzielczych są następujące :

  • Dowolna rzędna wykresu mas jest sumą algebraiczną nasypów i wykopów w granicach od początku linii wykresu mas aż do owej rzędnej (program uprawnienia budowlane na ANDROID).
  • Różnica dwóch dowolnych rzędnych wykresu mas równa jest objętości robót ziemnych (AV) pomiędzy tymi przekrojami (AL); różnica rzędnych punktu początkowego wykresu mas i punktu końcowego tego wykresu oznacza różnicę objętości wykopów i nasypów na całej długości trasy.
  • Odcinki linii łamanej ograniczającej wykres mas posiadające wzniesienia (wznoszące się) oznaczają wykopy, a odcinki linii łamanej posiadające spadki (spadające) oznaczają nasypy. Jeżeli wzniesienia lub opadania sa strome, oznacza to koncentrację robót (duże ilości wykopów lub nasypów), jeśli są one łagodne, wówczas oznacza to nieznaczne ilości robót. Najwyższe i najniższe położenia linii łamanej, ograniczającej wykres mas, odpowiadają punktom przejścia z wykopu w nasyp.
  • Każda linia rozdzielcza pozioma przecinająca wykres mas wyznacza odcinek zaprojektowanej trasy, na którym objętości wykopów równe są wielkości nasypów.
  • Linia rozdzielcza wykresu mas umożliwia określenie średniej odległości przewozowej urobku ziemnego z wykopu na nasyp.

Odległością przewozową urobku ziemnego z wykopu na nasyp nazywamy odległość między środkiem ciężkości wykopu a środkiem ciężkości nasypu wykonywanego z tego wykopu (uprawnienia budowlane).

Bilans robót ziemnych

Odległość tę tak istotnie ważną dla wykonania robót ziemnych określa się jako iloraz powierzchni wykresu mas odciętej linią rozdzielczą i największej rzędnej odciętego wykresu mas. Wszystkie obliczenia wynikłe z dokonanego rozdziału mas zestawia się w postaci bilansu robót ziemnych, przy czym objętość wykopów uzyskiwaną w wykopach i ukopach przyjmuje się z uwzględnieniem spulchnienia końcowego (program egzamin ustny). Bilansem robót ziemnych (mas ziemnych) dla określonej budowli lub jej części nazywa się różnicę między ogólną objętością wykopów a ogólną ilością nasypów, jakie mają być wykonane na danej budowli lub jej części.

Bilans robót ziemnych wykazuje ilość gruntu, jaka ma być dowieziona na określony odcinek budowli liniowej czy powierzchni wyrównywanej (co określa się znakiem ) lub jaka ma być wywieziona z terenu robót (co określa się znakiem -f-) (opinie o programie). Wersja I graficznego rozdziału mas ziemnych oparta na wykresie mas i linii rozdzielczej (liniach rozdzielczych) w swojej konsekwencji prowadzi do podziału mas ziemnych na trasie drogowej czy kolejowej na części pionowymi płaszczyznami rozdziału. Po jednej i drugiej stronie płaszczyzny kierunki przewozów są przeciwne.

W warunkach rozwoju mechanizacji zarówno odspajania gruntu, jak i transportu, takie płaszczyzny dzielące jedne i te same wykopy czy nasypy na części, na których panują różne kierunki transportu, nie mogą być stosowane (segregator aktów prawnych).

Dlatego też przy zmechanizowanych środkach odspajania i transportu gruntu wykop kolejowy lub drogowy wykonuje się przechodząc koparką czy zgarniarką wzdłuż całego odcinka wykopu „przelotowo”, a z kolei nasypy wykonuje się warstwami również na całym odcinku nasypu. Przytoczony przykład stanowi dowód, iż pionowe płaszczyzny rozdziału mas, charakterystyczne dla wersji I, stanowiłyby zasadniczą przeszkodę dla wykorzystania nowoczesnych maszyn zarówno dla odspajania gruntu w wykopach, jak i przewożenia urobku w nasypy (promocja 3 w 1).

Najnowsze wpisy

25.03.2024
Egzaminy dla osób ukaranych

Osoby ukarane z tytułu odpowiedzialności zawodowej zgodnie z artykułem 96 Ustawy Prawo Budowlane, które zostały zobowiązane do ponownego zdania egzaminu,…

22.03.2024
Wniosek o ponowny egzamin na uprawnienia budowlane

Wniosek o ponowne wyznaczenie terminu egzaminu na uprawnienia budowlane należy złożyć w przypadkach, kiedy nie możesz uczestniczyć w wyznaczonym terminie…

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami