Blog

17.10.2022

Drewniany szkielet

W artykule znajdziesz:

Drewniany szkielet

Czyż więc należałoby wyciągnąć wniosek, że skala ludzka nie wywiera żadnego wpływu na wielkości modułów osiowych? Że każda ich wielkość, byleby nie była zbyt duża, jest zawsze dogodna do kształtowania funkcjonalnych elementów budynku? Wniosek byłby zbyt pochopny; wpływ taki istnieje, jednakże szukać go należy gdzie indziej (program uprawnienia budowlane na komputer).

Szukać go należy przede wszystkim w tych przypadkach, w których próba lepszego dopasowania wymiaru modularnego do wymagań funkcji, poprzez dodanie lub odjęcie jednego MO wprowadza stosunkowo bardzo duże zmiany w tym wymiarze np. 30-, 50- czy 100-procentowe. Ma to miejsce w wymiarach wyrażających się bardzo niską wielokrotnością modułów osiowych np. 1MO, 2MO, 3MO, 4MO, kiedy grozi okoliczność, że różnica między wymiarem postulowanym przez funkcję a wymiarem osiągalnym jako wielokrotność MO przedstawia dużą wielkość względną w stosunku do samego wymiaru (program uprawnienia budowlane na ANDROID).

Jednakże to stwierdzenie zamiast podważyć potwierdza nasze rozumowanie, ponieważ o ile moglibyśmy w Polsce przyjąć jako charakterystyczną konstrukcję opartą na stosowaniu lekkich i ciężkich betonów, o tyle w Wielkiej Brytanii, w której masowe budownictwo prefabrykowane opiera się w znacznej części na stali, aluminium i tworzywach sztucznych, analogiczna konstrukcja będzie miała węzeł między- płytowy o szerokości ok. 8 cm. Dlatego należy uznać wielkość MOs równą ok. 100 cm za wyprowadzoną właściwie, przy wykorzystaniu tych samych zasad, na których oparliśmy nasze rozumowanie (uprawnienia budowlane).

Wznosimy budynek prefabrykowany z płyt o szkielecie drewnianym, obitym deskami, płytami pilśniowymi lub tym podobnymi. Całkowita grubość takiej płyty wynosi ok. 10 cm; szerokość płyty stosuje się jedną, o wielkości równej MOs to jest 100-150 cm (np. barak prefabrykowany prowizorycznego biura). Skala ludzka narzuca wówczas dość określone wymagania dla rozmiarów najmniejszych przejść i pomieszczeń. Przy zastosowaniu MOs a więc i szerokości płyt równego 100 cm otrzymujemy zbyt małe rozmiary tych pomieszczeń (korytarz 90 cm, WC 90 X 90 cm), przy zastosowaniu zaś siatki rzutu opartej na MOs =150 cm (rys. 40b) rozmiary tych pomieszczeń wypadają nazbyt rozrzutne (minimalny korytarz 140 cm; WC 140 X 140 cm). Przy zastosowaniu natomiast MOs = 120-125 cm wymiary te wypadają najwłaściwsze, najlepiej zgrane z wymaganiami skali ludzkiej a mianowicie ok. 110 cm szerokość minimalnego korytarza i 110 X 110 cm rozmiary kwadratowego WC (program egzamin ustny).

Skala kolejowa

Obydwa te przykłady wykazały, że wpływ skali ludzkiej na wybór wielkości modułów osiowych istnieje i wyraża się stwierdzeniem, że wybranie MOs jako równego 120-125 cm spośród wielu wielkości zawartych między 100 a 150 cm przyniosłoby pewne korzyści użytkowe. Warto również wspomnieć, że podobna sytuacja istnieje w strefie wymiarowej budownictwa przemysłowego, opartej na stosowaniu MOp leżącego między postulowanymi granicami 200 i 350 cm (opinie o programie). Spośród wielu najróżnorodniejszych budynków i funkcji przemysłowych, których rzuty mogą być rozwiązywane przy użyciu różnych wielkości MOp i które żadnego określonego wpływu na wybór tych wielkości nie wywierają, można wyodrębnić parowozownie, wagonownie itp., które mają określony, właściwy rozstaw osi torów kolejowych i związany z nimi rozstaw słupów konstrukcyjnych, rozdzielających poszczególne tory (segregator aktów prawnych).

Ponieważ rozstaw ten jest stosunkowo niewielki i zbliża się do podwójnej zaledwie krotności MOp, zachodzi postulat ściślejszego związania wielkości MOp z wymaganym rozstawem słupów; próby dopasowania tych wielkości do siebie w drodze dodawania lub odejmowania jednego modułu nie dadzą rezultatu, wobec zbyt wielkich zmian względnych (podobnie jak to uprzednio miało miejsce przy uwzględnianiu skali ludzkiej). W rezultacie rozstawy torów 480-500 cm postulują wybranie MOp równego 240-H250 cm, spośród wielu możliwych zawartych w granicach między 200 a 350 cm. Można więc tu mówić o pewnym wpływie „skali kolejowej” na wybór modułu osiowego budownictwa przemysłowego (promocja 3 w 1).

Najnowsze wpisy

25.03.2024
Egzaminy dla osób ukaranych

Osoby ukarane z tytułu odpowiedzialności zawodowej zgodnie z artykułem 96 Ustawy Prawo Budowlane, które zostały zobowiązane do ponownego zdania egzaminu,…

22.03.2024
Wniosek o ponowny egzamin na uprawnienia budowlane

Wniosek o ponowne wyznaczenie terminu egzaminu na uprawnienia budowlane należy złożyć w przypadkach, kiedy nie możesz uczestniczyć w wyznaczonym terminie…

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami