Blog

05.05.2022

Drgania poziome

W artykule znajdziesz:

Drgania poziome

Do pomiarów drgań budynku zastosowano sejsmografy WEGIK z odpowiednim oprzyrządowaniem. Drgania poziome budynku mierzono w dwu wzajemnie prostopadłych kierunkach x i y zgodnych z kierunkami osi budynku. Kierunek x jest prostopadły do osi ulicy, a ośy jest równoległa do osi ulicy. Kierunek jest więc zgodny z głównym kierunkiem propagacji drgań w chwili przejazdu pojazdu vis a vis budynku, a więc gdy źródło drgań znajduje się najbliżej budynku. Źródłami drgań budynku były przejazdy różnych pojazdów samochodowych (program uprawnienia budowlane na komputer). Dokonano pomiarów drgań od przejazdów: samochodów ciężarowych (w tym TIRów) pełnych i pustych, z przyczepami i bez przyczep, autobusów pełnych i pustych, miejskich i dalekobieżnych oraz traktorów.

W budynku zainstalowano dwa sejsmografy w poziomie posadzki parteru pokrywającym się z otaczającym terenem. Sejsmografy umieszczono w płaszczyznach ścian nośnych budynku. Dokonano 22 pomiarów. Przez jeden pomiar rozumie się tu zarejestrowanie drgań budynku od przejazdu jednego lub kilku jednocześnie pojazdów (w tym mogą to być pojazdyjadące tylko w jednym kierunku lub w dwu przeciwnych kierunkach) (program uprawnienia budowlane na ANDROID).

Do oceny szkodliwości drgań zgodnie z PN-85/B-02170 stosuje się skalę SWD-I. Do oceny przyjmuje się poziom drgań zarejestrowany w budynku w poziomie otaczającego terenu. Przebiegi drgań omawianego budynku w poziomie terenu wzbudzone przejazdem ciężarowej “scanii". Do oceny przyjęto parametry najniekorzystniejszych drgań (od przejazdu ciężarowej “scanii") (uprawnienia budowlane).

Podane drgania mieszczą się w I strefie skali SWD-I i są traktowane jako nieodczuwalne przez budynek, a więc i nieszkodliwe dla jego wytrzymałości. Drgania budynku w kierunku y są nieco mniej intensywne i nie wymagają oceny (program egzamin ustny).

Ściany zewnętrzne parteru

Budynek podlegający drganiom wzbudzanym przejazdem pociągów. Oddany do użytku w 1962 r. budynek mieszkalny przy ul. K. w miejscowości Ż. znajduje się w sąsiedztwie kilku torów kolejowych, z których najbliższy oddalony jest od budynku o 46,5 m. W związku z widocznymi uszkodzeniami wspomnianego obiektu, jego właściciele wystąpili na drogę sądową przeciwko PKP o naprawienie szkód. Celem wydania opinii w sprawie ewentualnego związku między uszkodzeniami budynku, a przejazdami pociągów dokonano pomiarów drgań budynku (opinie o programie).

Budynek jest jednopiętrowy, całkowicie podpiwniczony. Ściany zewnętrzne parteru i ścianki wewnętrzne są wykonane z cegły. Ściany zewnętrzne piętra są wykonane z cegły od zewnątrz i bloczków gazobetonowych od wewnątrz. Strop nad piwnicą jest wykonany z płyt żelbetowych na dźwigarach stalowych, strop nad parterem jest płytowy żelbetowy wylewany “na mokro", a stropodach płytowy na dźwigarach stalowych z ociepleniem z żużla.

Budynek jest w wielu miejscach uszkodzony np.: widoczne są rysy w narożach koło okien, jak również przy okienku piwnicy; z belki balkonu odpadł beton i widoczne jest odsłonięte zbrojenie; najwięcej poziomych rys i spękań jest w poziomie stropodachu (segregator aktów prawnych).

Do pomiaru drgań budynku zastosowano sejsmografy WEGIK z odpowiednim oprzyrządowaniem. Źródłami drgań były przejazdy pociągów osobowych i pospiesznych, towarowych pełnych i pustych, przejazdy samych lokomotyw. Drgania mierzono w budynku w poziomie terenu w dwu wzajemnie prostopadłych kierunkach x i y . Kierunek x jest prostopadły do osi torów. Czujniki były umieszczone w płaszczyznach ścian nośnych (w okienkach ścian piwnic). Na rys. 9.2 pokazano rozmieszczenie sejsmografów (W9x i W13y) w okienkach ścian piwnic oraz lokalizację torów kolejowych względem budynku. Intensywność drgań wzbudzanych przejazdami pociągów osobowych jest znacznie mniejsza niż przejazdami pociągów towarowych. Do oceny szkodliwości drgań dla budynku zastosowano skalę SWD-I (PN-85/B-02170). Zgodnie z wymogiem w/w normy do oceny wykorzystuje się przebiegi drgań poziomych budynku pomierzonych w poziomie terenu lub poniżej na fundamentach odrębnie dla kierunku x (w kierunku osi poprzecznej budynku) i y (w kierunku osi podłużnej) (promocja 3 w 1).

Najnowsze wpisy

03.05.2024
Kierownik robót budowlanych

Kierownik robót budowlanych to zawód, który często mylony jest z podobnym stanowiskiem, mianowicie z kierownikiem budowy. W związku z tym,…

30.04.2024
Porady przed egzaminem ustnym na uprawnienia budowlane

Przygotowanie się do egzaminu ustnego na uprawnienia budowlane wymaga - poza koniecznością gruntownego przejrzenia wiadomości i ich przyswojenia - nabycia…

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami