Blog

Zwiększenie wpływu kwarcu zdjęcie nr 2
07.02.2023

Dyskurs agresji

W artykule znajdziesz:

Zwiększenie wpływu kwarcu zdjęcie nr 3
Dyskurs agresji

Czy ten dyskurs agresji jest nieunikniony? Czy wspólna dyskusja na temat przyszłości polskiej kultury musi się toczyć w atmosferze wrogości i podejrzeń? Polaryzacja sceny politycznej III Rzeczypospolitej wydaje się - co normalne w państwie demokratycznym nieuchronna i definitywna. Ale czy rzeczywiście musi ona automatycznie „odbijać się” w kulturze? w sztuce? - podlegają one przecież innym prawom, innym ciśnieniom i lojalnościom (program uprawnienia budowlane na komputer). Swobodny obieg myśli, doświadczeń, wrażliwości, swobodny wreszcie wybór - dla twórcy i dla odbiorcy - jest podstawą kultury prawdziwie autentycznej i żywej. Dzieje sztuki dowodzą, że najcenniejsze okazują się postawy „w poprzek”, ignorujące utrwalone podziały, szukające własnej, „trzeciej” drogi, mądrzejsze od „uniwersalności” własną prywatność, próbujące połączyć lokalną specyfikę z odwołaniem do powszechnych kategorii sztuki.

Gdy latem 1981 roku niemiecki artysta Joseph Beuys przywiózł furgonetką kolekcję własnych dzieł dla Muzeum Sztuki w Łodzi (Polentransport 81) nie krył nadziei, że właśnie w Polsce widzi perspektywy realizacji swojej idei „alternatywy”, „trzeciej drogi”, społeczeństwa „integralnego”, wolnego od wad i wyzwolonego od zniewoleń obu „totalizmów” - kapitalistycznego i komunistycznego (program uprawnienia budowlane na ANDROID). Beuys - wierny spadkobierca awangardy - wierzył, że sztuka zmienia świat, a artysta oddziałuje na społeczną rzeczywistość może aktywnie przyczynić się do budowy nowego społeczeństwa. Jeśli nadzieje pokładane przez niego - nie jednego - w „Solidarności", jako ruchu zdolnym do bycia „awangardą trzeciej drogi”, rozwiały się - nadzieje na alternatywę kulturową pozostały (uprawnienia budowlane).

Absurdalny spór opcji „okcydentalnej” z „narodową” przypomina wielokrotnie powracający w tym kraju spór sztuki „zaangażowanej” z „pięknoduchowską”, „służebnej” z „eskapistyczną”. Spór, który przez wielkie dzieło tak naprawdę jest unieważniony i dotyczy to w równym stopniu malarstwa, instalacji, jak i poezji, co przypomniał ostatnio, przyjmując godność doktora honoris causa Uniwersytetu Śląskiego, Stanisław Barańczak: w wierszu naprawdę wartościowym staje się raczej dialektyką przeciwstawnych, ale współistniejących, a nawet uzupełniających się wzajem tendencji (program egzamin ustny)."

Plenerowa instalacja Termofory

Może więc postępujący, coraz bardziej ideologizujący się podział kultury jest z gruntu fałszywy, nieuzasadniony? Pytanie to dotyczy również, a może nawet przede wszystkim, chrześcijan poczuwających się do troski o kulturową tożsamość, powołanych do dialogu także ze współczesnością. Sprowadzanie konfliktu do stosunku do „wartości chrześcijańskich” byłoby rzecz jasna nieporozumieniem. Trudno jednak oprzeć się wrażeniu, że obecność tych wartości w tym kraju i w tym czasie - jest problemem w’ jakiś sposób kluczowym (opinie o programie). „Podstawowym zagadnieniem jest erozja wyobraźni religijnej w XX wieku. Wszystko inne postrzegam jako pochodną tej erozji” - to diagnoza Czesława Miłosza. Dużo wnikliwsza i bardziej subtelna niż teza o „bezpardonowej bitwie o duszę narodu" w’ wojnie haseł, która przetacza się gdzieś nad naszymi głowami.

Kultura nie wierzy w dekrety ani w wygłaszane drewnianym językiem połajanki. Jedyną skuteczną strategią kultury - także chrześcijańskiej - jest dialog. Dialog ten nie jest łatwy, tak jak niełatwy bywa język nowoczesnej sztuki. Bywa, że konfrontacja kończy się dramatycznie - czego przykładem kolejna przygoda Roberta Rumasa, tym razem w Gdańsku, w czasie Warsztatów Multimedialnych. Projekt - Wyspa (czerwiec 94) (segregator aktów prawnych).

Plenerowa instalacja Termofory polegająca na przykryciu ośmiu gipsowych figur Chrystusa i Maryi gigantycznymi plastikowymi termoforami z wodą (symbolika: petryfikacja znaków wiary, izolacja świadomości religijnej, fetyszyzacja dewocjonaliów, ale też: zagłuszenie głosu sumienia) spotkała się z agresją oburzonego tłumu. Mimo zatwierdzenia projektu przez Urząd Miasta i mimo prób mediacji komentującego instalację artysty - obiekty zostały zniszczone, nie obyło się bez wrzasku, szturchańców i obelg (w’ tym także - rzecz jasna - posądzeń o „żydostwo”) (promocja 3 w 1).

Najnowsze wpisy

19.12.2025
Zwiększenie wpływu kwarcu zdjęcie nr 4
Jak sprawdzić, czy zaprojektowany strop spełnia warunki ugięcia – praktyczne i normowe podejście inżynierskie

Sprawdzenie ugięć stropu jest jednym z kluczowych etapów projektowania konstrukcji budowlanych, który ma bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo użytkowania obiektu, jego…

19.12.2025
Zwiększenie wpływu kwarcu zdjęcie nr 5
Dlaczego ściany z bloczków silikatowych są tak wytrzymałe – analiza właściwości i praktyki budowlanej

Ściany z bloczków silikatowych od lat uchodzą za jedne z najbardziej wytrzymałych i trwałych rozwiązań stosowanych w budownictwie mieszkaniowym, przemysłowym…

Zwiększenie wpływu kwarcu zdjęcie nr 8 Zwiększenie wpływu kwarcu zdjęcie nr 9 Zwiększenie wpływu kwarcu zdjęcie nr 10
Zwiększenie wpływu kwarcu zdjęcie nr 11
Zwiększenie wpływu kwarcu zdjęcie nr 12 Zwiększenie wpływu kwarcu zdjęcie nr 13 Zwiększenie wpływu kwarcu zdjęcie nr 14
Zwiększenie wpływu kwarcu zdjęcie nr 15

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
Zwiększenie wpływu kwarcu zdjęcie nr 16

100%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
Zwiększenie wpływu kwarcu zdjęcie nr 17

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
certyfikat na uprawnienia budowlane 2024
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
użytkownik

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
OK

100%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
zegar

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami