Blog
Dyskurs agresji
W artykule znajdziesz:
Czy ten dyskurs agresji jest nieunikniony? Czy wspólna dyskusja na temat przyszłości polskiej kultury musi się toczyć w atmosferze wrogości i podejrzeń? Polaryzacja sceny politycznej III Rzeczypospolitej wydaje się - co normalne w państwie demokratycznym nieuchronna i definitywna. Ale czy rzeczywiście musi ona automatycznie „odbijać się” w kulturze? w sztuce? - podlegają one przecież innym prawom, innym ciśnieniom i lojalnościom (program uprawnienia budowlane na komputer). Swobodny obieg myśli, doświadczeń, wrażliwości, swobodny wreszcie wybór - dla twórcy i dla odbiorcy - jest podstawą kultury prawdziwie autentycznej i żywej. Dzieje sztuki dowodzą, że najcenniejsze okazują się postawy „w poprzek”, ignorujące utrwalone podziały, szukające własnej, „trzeciej” drogi, mądrzejsze od „uniwersalności” własną prywatność, próbujące połączyć lokalną specyfikę z odwołaniem do powszechnych kategorii sztuki.
Gdy latem 1981 roku niemiecki artysta Joseph Beuys przywiózł furgonetką kolekcję własnych dzieł dla Muzeum Sztuki w Łodzi (Polentransport 81) nie krył nadziei, że właśnie w Polsce widzi perspektywy realizacji swojej idei „alternatywy”, „trzeciej drogi”, społeczeństwa „integralnego”, wolnego od wad i wyzwolonego od zniewoleń obu „totalizmów” - kapitalistycznego i komunistycznego (program uprawnienia budowlane na ANDROID). Beuys - wierny spadkobierca awangardy - wierzył, że sztuka zmienia świat, a artysta oddziałuje na społeczną rzeczywistość może aktywnie przyczynić się do budowy nowego społeczeństwa. Jeśli nadzieje pokładane przez niego - nie jednego - w „Solidarności", jako ruchu zdolnym do bycia „awangardą trzeciej drogi”, rozwiały się - nadzieje na alternatywę kulturową pozostały (uprawnienia budowlane).
Absurdalny spór opcji „okcydentalnej” z „narodową” przypomina wielokrotnie powracający w tym kraju spór sztuki „zaangażowanej” z „pięknoduchowską”, „służebnej” z „eskapistyczną”. Spór, który przez wielkie dzieło tak naprawdę jest unieważniony i dotyczy to w równym stopniu malarstwa, instalacji, jak i poezji, co przypomniał ostatnio, przyjmując godność doktora honoris causa Uniwersytetu Śląskiego, Stanisław Barańczak: w wierszu naprawdę wartościowym staje się raczej dialektyką przeciwstawnych, ale współistniejących, a nawet uzupełniających się wzajem tendencji (program egzamin ustny)."
Plenerowa instalacja Termofory
Może więc postępujący, coraz bardziej ideologizujący się podział kultury jest z gruntu fałszywy, nieuzasadniony? Pytanie to dotyczy również, a może nawet przede wszystkim, chrześcijan poczuwających się do troski o kulturową tożsamość, powołanych do dialogu także ze współczesnością. Sprowadzanie konfliktu do stosunku do „wartości chrześcijańskich” byłoby rzecz jasna nieporozumieniem. Trudno jednak oprzeć się wrażeniu, że obecność tych wartości w tym kraju i w tym czasie - jest problemem w’ jakiś sposób kluczowym (opinie o programie). „Podstawowym zagadnieniem jest erozja wyobraźni religijnej w XX wieku. Wszystko inne postrzegam jako pochodną tej erozji” - to diagnoza Czesława Miłosza. Dużo wnikliwsza i bardziej subtelna niż teza o „bezpardonowej bitwie o duszę narodu" w’ wojnie haseł, która przetacza się gdzieś nad naszymi głowami.
Kultura nie wierzy w dekrety ani w wygłaszane drewnianym językiem połajanki. Jedyną skuteczną strategią kultury - także chrześcijańskiej - jest dialog. Dialog ten nie jest łatwy, tak jak niełatwy bywa język nowoczesnej sztuki. Bywa, że konfrontacja kończy się dramatycznie - czego przykładem kolejna przygoda Roberta Rumasa, tym razem w Gdańsku, w czasie Warsztatów Multimedialnych. Projekt - Wyspa (czerwiec 94) (segregator aktów prawnych).
Plenerowa instalacja Termofory polegająca na przykryciu ośmiu gipsowych figur Chrystusa i Maryi gigantycznymi plastikowymi termoforami z wodą (symbolika: petryfikacja znaków wiary, izolacja świadomości religijnej, fetyszyzacja dewocjonaliów, ale też: zagłuszenie głosu sumienia) spotkała się z agresją oburzonego tłumu. Mimo zatwierdzenia projektu przez Urząd Miasta i mimo prób mediacji komentującego instalację artysty - obiekty zostały zniszczone, nie obyło się bez wrzasku, szturchańców i obelg (w’ tym także - rzecz jasna - posądzeń o „żydostwo”) (promocja 3 w 1).
Najnowsze wpisy
Określenie granic działki geodezyjnie to staranny proces identyfikacji oraz zaznaczenia kluczowych punktów granicznych danego terenu. To stanowi istotny element w…
Obiekt małej architektury to niewielki element architektoniczny, który pełni funkcję praktyczną, estetyczną lub symboliczną w przestrzeni publicznej lub prywatnej. Mała…
53 465
98%
32