Blog

22.04.2020

Dźwigar

W artykule znajdziesz:

Dźwigar

Dźwigar

Omawiany dźwigar jest elementem jednospadowej konstrukcji dachowej skrajnej nawy o rozpiętości 27 m (program uprawnienia budowlane na komputer).
Dźwigar wykonany jest z tylu odcinków, ile jest prętów w kracie. Odcinki te są łączone na budowie przed montażem w jedną całość przez zabetonowanie węzłów, zalanie zaprawą cementową połączeń pasa dolnego i jego sprężenie.
Krata dźwigara jest przy założeniu przegubów w węzłach statycznie wyznaczalna. Węzły pasa dolnego leżą na paraboli. Pas górny po zmontowaniu przekrycia zostaje wzmocniony przez beton monolityczny układany między czołowymi żebrami przekrycia.

Przekroje pasów górnego i dolnego są skrzynkowe i wzmocnione przeponami czołowymi na końcach prefabrykatów a także środkowymi, rozstawionymi równomiernie na całej długości prętów. Przekroje krzyżulców są dwugałęziowe. Kable układane są w otwartym korycie pasa dolnego i są przewleczone przez otwory wykonane w przeponach czołowych i środkowych. Po sprężeniu zostają one przykryte siatką cięto-ciągnioną przymocowaną do drutów wystających z poziomej ścianki pasa dolnego i otorkretowane (program uprawnienia budowlane na ANDROID).

Scalanie dźwigara

Scalanie dźwigara polegające na zabetonowaniu węzłów pasa górnego i wypełnieniu zaprawą cementową styków pasów dolnych oraz sprężeniu kabli odbywa się w pozycji poziomej. Kolejność prac przy tej czynności jest następująca:
a) Na podłożu betonowym układany jest ruszt z bali drewnianych z wyrównaniem górnej jego powierzchni do poziomu przy pomocy niwelatora. W tych miejscach rusztu, gdzie wypadają węzły kratownicy, zostają do niego przybite pomosty z desek stanowiące oparcie dla końców prefabrykatów i będące jednocześnie dolnym deskowaniem dia betonu monolitycznego węzłów. Na pomostach z desek zostają zarysowane węzły kratownicy (uprawnienia budowlane).
b) Na pomostach układane są za pomocą żurawia odcinki konstrukcji. Przez otwory w przeponach pasa dolnego spełniające w tym przypadku rolę prowadnic przewlekane są kable. W węzłach stykowych pasa dolnego przyspawa się do kątowników wbetonowanych w końce elementów nakładki przekrywające, po czym styki zalewane są zaprawą cementową. Ze względu na małą szerokość spoiny stykowej (około 1,5 cm) zaprawa powinna być doprowadzana kilkoma warstwami i zagęszczana przez zanurzanie drutu (program egzamin ustny).
c) Po 2-3 dniach dokonywane jest sprężenie kabli.
d) Po sprężeniu pasa dolnego następuje zabetonowanie węzłów pasa górnego oraz połączeń krzyżulców z pasem dolnym.
e) Równolegle do betonowania węzłów następuje torkretowanie kabli (opinie o programie).

Powinno ono być rozpoczęte od wtłoczenia zaprawy cementowej pod ciśnieniem do luzów między kablami i otworami w przeponach. Po umocowaniu siatki cięto-ciągnionej torkretuje się przestrzeń między siatką i ściankami koryta pasa dolnego.
Rozwiązanie konstrukcyjne węzła podporowego 1. Wystające z elementów pasa dolnego i górnego wkładki przekry- wają się na długości części monolitycznej węzła. Dodane na tej długości strzemiona wystają ponad pas górny i uzupełniają strzemiona wystające z prefabrykatów i służące do monolitycznego połączenia górnego pasa z nadbetonem. Strzemiona występujące z górnej powierzchni pasa dolnego są pochylone w kierunku linii działania siły rozwarstwiającej działającej w płaszczyźnie stykowej między nadbetonem i prefabrykatem (segregator aktów prawnych).
Górny węzeł środkowy 3 skonstruowany jest według tej samej zasady co i węzeł podporowy.

Czołowe płaszczyzny stykowe elementów pasa dolnego obramowane są z 4 stron kątownikami przyspawanymi do zbrojenia konstrukcyjnego tych elementów. Zbrojenia wystające z krzyżulców i pasów dolnych zostają zespawane ze sobą, miejsca zaś styków zabetonowane. Sposób wypełnienia zaprawą spoin między elementami pasa dolnego omówiony został wyżej (promocja 3 w 1).
Dźwigar wykonany jest z następujących materiałów: prefabrykaty - z betonu marki 400, węzły monolityczne - 
z betonu marki 300, nadbeton układany między żebrami czołowymi przekrycia - z betonu marki 200, kable ze stali I gat. o Rr = 165 kG mm’, zbrojenie pozostałe - ze stali X.

Najnowsze wpisy

30.04.2024
Porady przed egzaminem ustnym na uprawnienia budowlane

Przygotowanie się do egzaminu ustnego na uprawnienia budowlane wymaga - poza koniecznością gruntownego przejrzenia wiadomości i ich przyswojenia - nabycia…

25.03.2024
Egzaminy dla osób ukaranych

Osoby ukarane z tytułu odpowiedzialności zawodowej zgodnie z artykułem 96 Ustawy Prawo Budowlane, które zostały zobowiązane do ponownego zdania egzaminu,…

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami