Blog
Elementy konstrukcji
W artykule znajdziesz:
Tacy architekci w najlepszym wypadku widzą w materiale tylko kolor i fakturę, w konstrukcji martwą geometrię kształtu, w technologii i organizacji produkcji budowlanej potrzebne tylko jednemu kierownikowi robót wykresy sieciowe i mechanizmy. Cały arsenał współczesnej techniki budowlanej i technologii jest przez nich pojmowany jedynie jako zestaw biernych środków do zrealizowania zupełnie niezależnie od tego wszystkiego rodzącego się pomysłu. W znacznym stopniu winien jest temu trwający od dziesięcioleci system kształcenia architektów w zakresie nauk technicznych (program uprawnienia budowlane na komputer).
Architektowi należy przede wszystkim wyjaśnić powiązanie materiałów z konstrukcjami budynków i budowli oraz ich rolę w rozwoju formy architektonicznej. Książki i podręczniki z zakresu materiałów budowlanych podają nie- dokładną klasyfikację materiałów i wyrobów na podstawie ich cech surowcowych i technologicznych (ceramiczne, wiążące, drzewne, beton i żelbet i tu również materiały termoizolacyjne, noszące cechę najwyraźniej innej klasyfikacji) (program uprawnienia budowlane na ANDROID).
Przyjęta wszędzie klasyfikacja materiałów budowlanych na podstawie ich cech surowcowych ze względu na przeznaczenie materiału w konstrukcjach i wykończenie budynków) zakłóca logiczne powiązanie z badaniem części budynków i stosowanych w nich materiałów, wyrobów i elementów konstrukcji (uprawnienia budowlane). W literaturze nie ma specjalnej informacji przeznaczonej dla architekta; właściwości materiału nie są powiązane bynajmniej z jego pracą w konstrukcji, a zakresy stosowania są wzmiankowane jedynie w wykazie wyrobów, które produkuje przemysł ze szkła, ceramiki, betonu itd.
Potrzebne grube tomy
Zaledwie 20-30 lat temu wykaz głównych materiałów budowlanych ograniczył się do dziesiątków nazw, z których większość była znana od stuleci (program egzamin ustny). Dziś jest ich już setki, a jutro dzięki osiągnięciom chemii i technologii ich liczba będzie prawdopodobnie czterocyfrowa. I wtedy tylko dla prostego opisu zasad produkcji wszystkich tych materiałów, ich właściwości i metod badań (tak właśnie są pisane wszystkie współczesne książki o materiałach i podręczniki) okażą się potrzebne grube tomy i liczne dodatkowe godziny wykładów i zajęć praktycznych. Tymczasem całkiem niedawno uczelnie architektoniczne w celu szybkiego podniesienia poziomu twórczych umiejętności swoich abiturientów były zmuszone zrewidować i zmniejszyć godziny zajęć z zakresu dyscyplin technicznych, w tej liczbie również z zakresu materiałów budowlanych (opinie o programie).
Jak można przekazać przyszłemu architektowi potrzebną wiedzę nie tylko nie obniżając, ale podwyższając wymagania co do poziomu jego przygotowania w zakresie opanowania współczesnej techniki budowlanej? Rozwiązanie tego zadania powinno iść równoległe dwiema drogami: z jednej strony tworzenia i włączania do programu uczelni architektonicznych kompleksowego kursu materiałoznawstwa architektoniczno-budowlanego, który powinien syntetyzować niezbędną dla architekta informację naukową o właściwościach i zakresach stosowania materiałów i wyrobów budowlanych, o głównych zasadach pracy materiału w konstrukcjach budynków i budowli, o roli materiału w rozwoju konstrukcji i techniki budowlanej oraz o powstawaniu nowych form architektonicznych; z drugiej aktywnego konsultatywnego udziału znawców materiałów w procesie projektowania (segregator aktów prawnych).
Wdrożenie kursu materiałoznawstwa do uczelni architektonicznej niewątpliwie pomogłoby podnieść poziom technicznych wiadomości architektów, a w ostatecznym wyniku również wpłynąć na ich twórczość. Oczywiście wymaga to niejednego roku wytrwałej, mozolnej pracy ludzi różnych specjalności i poglądów. Najtrudniej będzie przygotować dobre podstawowe podręczniki i pomoce dla nowego kompleksowego kursu. Nie trzeba będzie jednak zaczynać od zera. Do dyspozycji są już dziś prace radzieckich i zagranicznych architektów i inżynierów, zawierające dobrą podstawę dla kursu materiałoznawstwa (promocja 3 w 1). Właściwie nie jest konieczne studiowanie przedmiotu według jednego podręcznika; ta wadliwa tradycja nie przyzwyczaja bowiem architekta do późniejszego samodzielnego korzystania z właściwej literatury.
Najnowsze wpisy
Określenie granic działki geodezyjnie to staranny proces identyfikacji oraz zaznaczenia kluczowych punktów granicznych danego terenu. To stanowi istotny element w…
Obiekt małej architektury to niewielki element architektoniczny, który pełni funkcję praktyczną, estetyczną lub symboliczną w przestrzeni publicznej lub prywatnej. Mała…
53 465
98%
32