Blog

Średnia wysokość zabudowy zdjęcie nr 2
26.02.2021

Grunt przepuszczalny

W artykule znajdziesz:

Grunt przepuszczalny

Średnia wysokość zabudowy zdjęcie nr 3
Grunt przepuszczalny

Należy dokładnie zbadać, czy podłoże podlega przełomom. Jeżeli grunt jest przepuszczalny i nie wykazuje zdolności włoskowatego podciągania wody, to po odpowiednim zagęszczeniu i otrzymaniu właściwego profilu może służyć bezpośrednio za podłoże pod nawierzchnię betonową (program uprawnienia budowlane na komputer). Jeżeli zaś grunt jest nieprzepuszczalny lub wykazuje właściwości włoskowatego podciągania wody w niebezpiecznych granicach, co może wywoływać wysadziny, a następnie przełomy, to należy pod nawierzchnią betonową ułożyć warstwę odsączającą z piasku lub pospółki.

Przepisy niemieckie np. uważają grunt za dobry, nie wymagający stosowania warstwy odsączającej (przeciwwysadzinowej), jeśli krzywa przesiewu znajduje się w granicach krzywych (program uprawnienia budowlane na ANDROID). Poza tym przy gruncie podłoża, w którym zawartość ziarn o średnicy poniżej 0,02 mm wynosi więcej aniżeli 10%, wymagane jest stosowanie warstwy odsączającej. Przepisy polskie dotyczące podłoża ustalają, iż powinno ono być jednorodne, wyrównane do projektowanego profilu i zagęszczone co najmniej do 0,93 największego zagęszczenia określonego wg PN-59/B-04491 na głębokości nie mniejszej niż 0,50 m w nasypach i 0,25 m w gruntach rodzimych. Podłoże powinno być zabezpieczone przed nadmiernym zawilgoceniem i przed ujemnymi skutkami przemarzania (uprawnienia budowlane).

W przypadku występowania gruntu piaszczystego, równouziarnionego zaleca się umocnienie tego gruntu przez doziarnienie lub stabilizację bitumem bądź cementem.
Niewątpliwie wzmacnianie podłoża gruntowego drogą mechanicznej lub fizykochemicznej stabilizacji gruntu, tj. przez doziarnianie gruntu lub wprowadzenie materiałów wiążących, jak cement, wapno lub bitumy, stwarza lepsze warunki dla pracy nawierzchni oraz daje możność zmniejszenia grubości nawierzchni. Decydując się na wzmocnienie gruntu należy przyjęte rozwiązanie przeanalizować z ekonomicznego i eksploatacyjnego punktu widzenia (program egzamin ustny).

Dla przykładu podaje się, iż podwyższanie nośności podłoża gruntowego drogą jego stabilizacji, np. cementem, daje małe efekty ekonomiczne, gdyż przez stabilizację gruntu uzyskuje się zmniejszenie grubości nawierzchni zaledwie o 2-4 cm. Ta oszczędność w grubości nawierzchni daje zmniejszenie zużycia cementu o ok. 12 kg/m2 oraz kruszywa o około 50 kg/m2, podczas gdy stabilizacja gruntu wymaga cementu ok. 25 kg/m2, jak i pewnej ilości materiału doziarniającego (piasku) oraz znacznie większej robocizny i sprzętu, nie mówiąc już o dodatkowych trudnościach organizacyjnych (opinie o programie).

Nawierzchnia tłuczniowa

Niezależnie od tego wzmacnianie podłoża w specjalnych warunkach może być opłacalne, a czasem nawet wręcz konieczne. Niewątpliwie większe efekty ekonomiczne daje stabilizacja gruntu cementem w przypadku budowy betonowych dróg startowych o znacznych grubościach.
W wielu krajach Europy stosowanie wzmacniania podłoża gruntowego uważa się za celowe, ponieważ prowadzi to do zmniejszenia grubości nawierzchni oraz do wyraźnego podwyższenia jakości nawierzchni (segregator aktów prawnych).

Wykorzystanie istniejących nawierzchni drogowych jako podłoża pod nawierzchnie betonowe uważa się powszechnie za bardzo celowe, gdyż prowadzi ono do zmniejszania grubości nawierzchni o około 25%. Obserwacje zachowania się nawierzchni betonowych prowadzone na Węgrzech w okresie międzywojennym doprowadziły do wniosków.

Na podstawie zestawienia wynika, że starą nawierzchnię tłuczniową można użyć jako podbudowę pod nawierzchnię betonową tylko wtedy, gdy jest pewność, że podbudowa ta jest w dobrym stanie. W przeciwnym przypadku lepiej starą nawierzchnię usunąć, a otrzymany materiał po oczyszczeniu użyć ewentualnie dla drugorzędnych celów.
Natężenie ruchu oraz wielkość obciążenia skupionego od osi pojazdu w znacznym stopniu decyduje o grubości nawierzchni (promocja 3 w 1).

Obciążenie nawierzchni drogowej z pojedynczej osi pojazdu w różnych krajach mieści się w granicach 8-MO T, natomiast z osi podwójnej 12H-16 T. Jedynie we Francji i Belgii odnośne obciążenia wynoszą 13 lub 20 T.

Najnowsze wpisy

19.12.2025
Średnia wysokość zabudowy zdjęcie nr 4
Jak sprawdzić, czy zaprojektowany strop spełnia warunki ugięcia – praktyczne i normowe podejście inżynierskie

Sprawdzenie ugięć stropu jest jednym z kluczowych etapów projektowania konstrukcji budowlanych, który ma bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo użytkowania obiektu, jego…

19.12.2025
Średnia wysokość zabudowy zdjęcie nr 5
Dlaczego ściany z bloczków silikatowych są tak wytrzymałe – analiza właściwości i praktyki budowlanej

Ściany z bloczków silikatowych od lat uchodzą za jedne z najbardziej wytrzymałych i trwałych rozwiązań stosowanych w budownictwie mieszkaniowym, przemysłowym…

Średnia wysokość zabudowy zdjęcie nr 8 Średnia wysokość zabudowy zdjęcie nr 9 Średnia wysokość zabudowy zdjęcie nr 10
Średnia wysokość zabudowy zdjęcie nr 11
Średnia wysokość zabudowy zdjęcie nr 12 Średnia wysokość zabudowy zdjęcie nr 13 Średnia wysokość zabudowy zdjęcie nr 14
Średnia wysokość zabudowy zdjęcie nr 15

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
Średnia wysokość zabudowy zdjęcie nr 16

100%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
Średnia wysokość zabudowy zdjęcie nr 17

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
certyfikat na uprawnienia budowlane 2024
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
użytkownik

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
OK

100%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
zegar

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami