Blog
Guma
W artykule znajdziesz:
Guma
Guma mogła być stosowana do wykonywania przegubów i łożysk mostowych dzięki dwóm osiągnięciom:
- wynalezieniu nowego rodzaju kauczuku syntetycznego (program uprawnienia budowlane na komputer),
- wynalezieniu sposobów zbrojenia warstw kauczuku dla zwiększenia ich wytrzymałości na ściskanie i dla zmniejszenia ich odkształcalności pod działaniem sił ściskających przy jednoczesnym zachowaniu odkształcalności kątowej umożliwiającej wzajemne przesunięcia płyt.
Nowy rodzaj kauczuku syntetycznego był wynaleziony około 1930 r. w Stanach Zjednoczonych i produkowany pod nazwą „neoprene” przez firmę Dupont de Nemours. Ma on prawie takie same własności odkształceniowe jak kauczuk naturalny, lecz różni się od niego niemal zupełną odpornością na starzenie się i korozję (program uprawnienia budowlane na ANDROID).
Dla tych zalet „neopren” znalazł zastosowanie w wielu dziedzinach, przede wszystkim w przemyśle chemicznym i w budowie maszyn, a później w budownictwie. Stosowano go na uszczelki złączy, sprzęgła samochodowe, przewody i naczynia kwasoodporne, powłoki zbiorników.
Pomysł uzbrojenia płyt kauczukowych za pomocą siatek drucianych, układanych przed ich zespoleniem przez sklejanie lub wulkanizowanie między warstwami kauczuku, zawdzięczamy E. Freyssinetowi. Pomysł ten został opatentowany w 1954 roku pod nazwą „Dispositif de liaison elastique a u.n ou pleusieurs degres de liberte”. Później uzbrojenie siatkami zastąpiono uzbrojeniem blachami.
Znaną więc dawniej koncepcję zastosowania łożysk gumowych do przenoszenia sił uzupełniono dwoma nowymi elementami: zastosowaniem kauczuku syntetycznego - neoprenu oraz wprowadzeniem uzbrojenia tego kauczuku (uprawnienia budowlane).
Pierwszy most na łożyskach z płyt kauczukowych wykonano we Francji w 1932 roku. Był to most kolejowy. Łożyska kauczukowe zastosowano dla zmniejszenia wpływu obciążeń dynamicznych na przęsła i podpory.
Pierwsze łożyska umożliwiające przesunięcia poziome i pochylenia przęsła względem podpór zastosowano w roku 1945 w budowie wiaduktu w Le Bourget pod Paryżem. W latach 1945-1958 wybudowano we Francji, Algierii i Tunezji około trzydziestu mostów ustawiając przęsła na łożyskach kauczukowych. W Niemczech Zachodnich pierwsze przęsła na łożyskach kauczukowych ustawiono w 1957 roku budując ich kilkadziesiąt do roku 1960.
Zakład Technologii Kauczuku
W Polsce Zakład Technologii Kauczuku i Gumy Politechniki Gdańskiej przy współudziale Katedry Budowy Mostów Politechniki Warszawskiej wykonał pierwsze próbne łożyska gumowe uzbrojone blachami stalowymi w 1962 roku, zaś pierwszym mostem, którego przęsła ustawiono na takich łożyskach, był most przez rzekę Strugę w Zielonce zbudowany w 1963 roku (program egzamin ustny).
Łożyska gumowe mają następujące zalety:
- łatwość produkcji i taniość,
- łatwość wbudowywania,
- mniejszą wysokość od innych łożysk,
- zdolność przenoszenia przesunięć i obrotów we wszystkich kierunkach, szczególnie cenną w szerokich mostach,
- zdolność częściowej amortyzacji wpływów dynamicznych taboru na konstrukcję przęseł i podpór,
- dużą nośność,
- zbędność konserwacji i niezawodność działania.
- wynalezienie rodzajów gumy nie starzejących się w ciągu dostatecznie długiego czasu, nie ulegających korozji i nie zmniejszających swych własności odkształceniowych przy obniżeniu temperatury do -10°C, a nawet do -20 czy też -30°C zależnie od klimatu miejscowości, w której most jest położony (opinie o programie).
Oprócz pokonania tych trudności zastosowanie przegubów i łożysk gumowych w mostach wymagało dostosowania ich nie tylko do przenoszenia sił, lecz też do umożliwienia wzajemnych przesunięć i obrotów rozdzielonych nimi części konstrukcji.
Guma mogła być stosowana do wykonywania przegubów i łożysk mostowych dzięki dwóm osiągnięciom:
- wynalezieniu nowego rodzaju kauczuku syntetycznego,
- wynalezieniu sposobów zbrojenia warstw kauczuku dla zwiększenia ich wytrzymałości na ściskanie i dla zmniejszenia ich odkształcalności pod działaniem sił ściskających przy jednoczesnym zachowaniu odkształcalności kątowej umożliwiającej wzajemne przesunięcia płyt (segregator aktów prawnych).
Nowy rodzaj kauczuku syntetycznego był wynaleziony około 1930 r. w Stanach Zjednoczonych i produkowany pod nazwą „neoprene” przez firmę Dupont de Nemours. Ma on prawie takie same własności odkształceniowe jak kauczuk naturalny, lecz różni się od niego niemal zupełną odpornością na starzenie się i korozję.
Dla tych zalet „neopren” znalazł zastosowanie w wielu dziedzinach, przede wszystkim w przemyśle chemicznym i w budowie maszyn, a później w budownictwie. Stosowano go na uszczelki złączy, sprzęgła samochodowe, przewody i naczynia kwasoodporne, powłoki zbiorników (promocja 3 w 1).
Najnowsze wpisy
Określenie granic działki geodezyjnie to staranny proces identyfikacji oraz zaznaczenia kluczowych punktów granicznych danego terenu. To stanowi istotny element w…
Obiekt małej architektury to niewielki element architektoniczny, który pełni funkcję praktyczną, estetyczną lub symboliczną w przestrzeni publicznej lub prywatnej. Mała…
53 465
98%
32