Blog

15.04.2020

Hamulec cierny

W artykule znajdziesz:

Hamulec cierny

Hamulec cierny

Hamulec cierny - hamulec, w którym sprzężenie członu hamującego i hamowanego następuje na skutek tarcia; moment tarcia jest wytwarzany przez dociśnięcie członu hamującego do członu hamowanego.
Hamulec dynamometryczny - hamulec pomiarowy (program uprawnienia budowlane na komputer).

Hamulec elektryczny - hamulec, w którym sprzężenie członów hamującego i hamowanego jest elektryczne może być elektromagnetyczny - gdy sprzężenie to następuje dzięki oddziaływaniu pola elektromagnetycznego i elektrostatyczny - gdy sprzężenie następuje w wyniku oddziaływania pola elektrostatycznego (pole to powstaje między wałem metalowym i położonym w pobliżu niego elementem półprzewodnikowym, po przyłożeniu do nich napięcia stałego).
Hamulec główny samochodu - hamulec o dużej skuteczności działania, którym kierowca posługuje się w normalnych warunkach podczas jazdy; zwykle jest to hamulec nożny, działający na wszystkie koła pojazdu.
Hamulec hydrauliczny - hamulec, w którym sprzężenie członu hamującego i hamowanego następuje za pośrednictwem cieczy; (2) hamulec sterowany hydraulicznie.
Hamulec klockowy - hamulec cierny, w którym moment hamujący powstaje przez dociskanie klocka hamulcowego do tarczy hamulcowej lub do obręczy koła (np. w pojazdach szynowych)
Hamulec luzowany - hamulec, który jest wyłączany jedynie podczas pracy mechanizmu, za pomocą urządzenia zw. zwalniakiem stosuje się głównie w dźwignicach.
Hamulec łańcucha kotwicznego - stoper łańcucha kotwicznego.
Hamulec mechaniczny - hamulec cierny sterowany mechanicznie (program uprawnienia budowlane na ANDROID).
Hamulec mierniczy . hamulec pomiarowy.

Hamulec najazdowy - mechaniczny układ hamulcowy przyczepy samochodowej uruchamiany pod wpływem bezwładności przyczepy podczas hamowania pojazdu ciągnącego.
Hamulec nożny - hamulec uruchamiany przez nacisk stopy kierowcy na pedał hamulca; używany zwykle jako hamulec główny; w zależności od konstrukcji mechanizmu uruchamiającego hamulce odróżniamy mechaniczne, hydrauliczne i pneumatyczne.
Hamulec obrotowy - hamulec, którego działanie polega na hamowaniu ruchu obrotowego elementu lub elementów maszyny (np. wału, kól jezdnych).

Hamulec pneumatyczny

Hamulec pneumatyczny - hamulec cierny sterowany sprężonym powietrzem; (2) hamulec, w którym sprzężenie członu hamowanego i członu hamującego następuje za pośrednictwem gazu (praktycznie zawsze powietrza) hamulec pomiarowy, hamulec dynamometryczny urządzenie do pomiaru momentu obrotowego działającego na wal maszyny (najczęściej momentu obrotowego silnika); na podstawie wartości momentu obrotowego i zmiennej wartości prędkości kątowej oblicza się moc przenoszoną przez wal: zasada działająca polega na wytworzeniu momentu hamującego równoważącego moment obrotowy i zmierzeniu jego wartości (uprawnienia budowlane).

Hamulec pomocniczy samochodu - hamulec wspomagający działanie hamulca głównego lub zastępującego go w przypadku jego uszkodzenia, zwykle ręczny, działający na koła pojazdu albo na jeden z wałów przeniesienia napędu hamulec postępowy - hamulec, którego działanie polega na hamowaniu ruchu postępowego elementu lub zespołu maszyny (np. hamulec aerodynamiczny, płóz hamulcowy).
Hamulec postojowy - hamulec połączony z mechanizmem ustalającym go w położeniu zaciśniętym, używany podczas postoju pojazdu (program egzamin ustny).
Hamulec Prony’ego - hamulec pomiarowy, w którym moment hamujący wytwarzany jest przez tarcie klocków ciernych, umieszczonych na wychylnej belce, o tarczę cierną połączoną z wałem silnika.
Hamulec próżniowy - hamulec sterowany za pomocą rozrzedzonego powietrza.
Hamulec ręczny - hamulec uruchamiany za pomocą dźwigni ręcznej lub rękojeści, zwykle połączony z mechanizmem zapadkowym ustalającym hamulec w położeniu zaciśniętym (opinie o programie).
Hamulec samoczynny przyczepy - hamulec uruchamiający się w przypadku odłączenia się przyczepy od pojazdu ciągnącego; uruchomienie hamulca następuje albo wskutek zerwania przewodu hamulca pneumatycznego, albo przez opadnięcie dyszla poniżej normalnego położenia.
Hamulec szczękowy - hamulec cierny, w którym tarcie występuje między powierzchnią kola o szerokim cylindrycznym wieńcu obracającego się wraz z wałem maszyny (lub kołem pojazdu) a powierzchnią szczęk hamulcowych dociskanych do koła (segregator aktów prawnych).

Hamulec tarczowy - hamulec cierny, w którym tarcie występuje między tarczą (tarczami) zamocowaną na hamowanym wale oraz tarczą (tarczami) połączoną na stałe z nieruchomym kadłubem.
Hamulec taśmowy - hamulec cierny, w którym moment hamujący powstaje wskutek tarcia między zewnętrzną powierzchnią koła o szerokim cylindrycznym wieńcu i opasującą go wiotką taśmą hamulcową.
Hamulec torowy - samoczynne urządzenie hamujące, hydrauliczne lub pneumatyczne, wbudowane w tor kolejowy; hamowanie pojazdów następuje przez ściskanie obręczy wagonów między szczękami hamulca stosowane są na nowoczesnych stacjach rozrządowych i sterowane są zdalnie z nastawni.

Hamulec wirnikowy - hamulec, którego członem hamującym jest wirnik łopatkowy obracający się w ośrodku płynnym.
Hamulec wylotowy - urządzenie na wylocie lufy broni palnej służące do zmniejszenia energii odrzutu, a często również podrzutu broni, dzięki odpowiedniemu skierowaniu części gazów prochowych wypływających z lufy Handshake - dwuszynowa metoda kontroli przesyłania informacji.
Handszpak - jeden z drewnianych drążków do obracania kabestanu (promocja 3 w 1).

Najnowsze wpisy

25.03.2024
Egzaminy dla osób ukaranych

Osoby ukarane z tytułu odpowiedzialności zawodowej zgodnie z artykułem 96 Ustawy Prawo Budowlane, które zostały zobowiązane do ponownego zdania egzaminu,…

22.03.2024
Wniosek o ponowny egzamin na uprawnienia budowlane

Wniosek o ponowne wyznaczenie terminu egzaminu na uprawnienia budowlane należy złożyć w przypadkach, kiedy nie możesz uczestniczyć w wyznaczonym terminie…

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami