Blog
Hamulec cierny
W artykule znajdziesz:
Hamulec cierny
Hamulec cierny - hamulec, w którym sprzężenie członu hamującego i hamowanego następuje na skutek tarcia; moment tarcia jest wytwarzany przez dociśnięcie członu hamującego do członu hamowanego.
Hamulec dynamometryczny - hamulec pomiarowy (program uprawnienia budowlane na komputer).
Hamulec elektryczny - hamulec, w którym sprzężenie członów hamującego i hamowanego jest elektryczne może być elektromagnetyczny - gdy sprzężenie to następuje dzięki oddziaływaniu pola elektromagnetycznego i elektrostatyczny - gdy sprzężenie następuje w wyniku oddziaływania pola elektrostatycznego (pole to powstaje między wałem metalowym i położonym w pobliżu niego elementem półprzewodnikowym, po przyłożeniu do nich napięcia stałego).
Hamulec główny samochodu - hamulec o dużej skuteczności działania, którym kierowca posługuje się w normalnych warunkach podczas jazdy; zwykle jest to hamulec nożny, działający na wszystkie koła pojazdu.
Hamulec hydrauliczny - hamulec, w którym sprzężenie członu hamującego i hamowanego następuje za pośrednictwem cieczy; (2) hamulec sterowany hydraulicznie.
Hamulec klockowy - hamulec cierny, w którym moment hamujący powstaje przez dociskanie klocka hamulcowego do tarczy hamulcowej lub do obręczy koła (np. w pojazdach szynowych)
Hamulec luzowany - hamulec, który jest wyłączany jedynie podczas pracy mechanizmu, za pomocą urządzenia zw. zwalniakiem stosuje się głównie w dźwignicach.
Hamulec łańcucha kotwicznego - stoper łańcucha kotwicznego.
Hamulec mechaniczny - hamulec cierny sterowany mechanicznie (program uprawnienia budowlane na ANDROID).
Hamulec mierniczy . hamulec pomiarowy.
Hamulec najazdowy - mechaniczny układ hamulcowy przyczepy samochodowej uruchamiany pod wpływem bezwładności przyczepy podczas hamowania pojazdu ciągnącego.
Hamulec nożny - hamulec uruchamiany przez nacisk stopy kierowcy na pedał hamulca; używany zwykle jako hamulec główny; w zależności od konstrukcji mechanizmu uruchamiającego hamulce odróżniamy mechaniczne, hydrauliczne i pneumatyczne.
Hamulec obrotowy - hamulec, którego działanie polega na hamowaniu ruchu obrotowego elementu lub elementów maszyny (np. wału, kól jezdnych).
Hamulec pneumatyczny
Hamulec pneumatyczny - hamulec cierny sterowany sprężonym powietrzem; (2) hamulec, w którym sprzężenie członu hamowanego i członu hamującego następuje za pośrednictwem gazu (praktycznie zawsze powietrza) hamulec pomiarowy, hamulec dynamometryczny urządzenie do pomiaru momentu obrotowego działającego na wal maszyny (najczęściej momentu obrotowego silnika); na podstawie wartości momentu obrotowego i zmiennej wartości prędkości kątowej oblicza się moc przenoszoną przez wal: zasada działająca polega na wytworzeniu momentu hamującego równoważącego moment obrotowy i zmierzeniu jego wartości (uprawnienia budowlane).
Hamulec pomocniczy samochodu - hamulec wspomagający działanie hamulca głównego lub zastępującego go w przypadku jego uszkodzenia, zwykle ręczny, działający na koła pojazdu albo na jeden z wałów przeniesienia napędu hamulec postępowy - hamulec, którego działanie polega na hamowaniu ruchu postępowego elementu lub zespołu maszyny (np. hamulec aerodynamiczny, płóz hamulcowy).
Hamulec postojowy - hamulec połączony z mechanizmem ustalającym go w położeniu zaciśniętym, używany podczas postoju pojazdu (program egzamin ustny).
Hamulec Prony’ego - hamulec pomiarowy, w którym moment hamujący wytwarzany jest przez tarcie klocków ciernych, umieszczonych na wychylnej belce, o tarczę cierną połączoną z wałem silnika.
Hamulec próżniowy - hamulec sterowany za pomocą rozrzedzonego powietrza.
Hamulec ręczny - hamulec uruchamiany za pomocą dźwigni ręcznej lub rękojeści, zwykle połączony z mechanizmem zapadkowym ustalającym hamulec w położeniu zaciśniętym (opinie o programie).
Hamulec samoczynny przyczepy - hamulec uruchamiający się w przypadku odłączenia się przyczepy od pojazdu ciągnącego; uruchomienie hamulca następuje albo wskutek zerwania przewodu hamulca pneumatycznego, albo przez opadnięcie dyszla poniżej normalnego położenia.
Hamulec szczękowy - hamulec cierny, w którym tarcie występuje między powierzchnią kola o szerokim cylindrycznym wieńcu obracającego się wraz z wałem maszyny (lub kołem pojazdu) a powierzchnią szczęk hamulcowych dociskanych do koła (segregator aktów prawnych).
Hamulec tarczowy - hamulec cierny, w którym tarcie występuje między tarczą (tarczami) zamocowaną na hamowanym wale oraz tarczą (tarczami) połączoną na stałe z nieruchomym kadłubem.
Hamulec taśmowy - hamulec cierny, w którym moment hamujący powstaje wskutek tarcia między zewnętrzną powierzchnią koła o szerokim cylindrycznym wieńcu i opasującą go wiotką taśmą hamulcową.
Hamulec torowy - samoczynne urządzenie hamujące, hydrauliczne lub pneumatyczne, wbudowane w tor kolejowy; hamowanie pojazdów następuje przez ściskanie obręczy wagonów między szczękami hamulca stosowane są na nowoczesnych stacjach rozrządowych i sterowane są zdalnie z nastawni.
Hamulec wirnikowy - hamulec, którego członem hamującym jest wirnik łopatkowy obracający się w ośrodku płynnym.
Hamulec wylotowy - urządzenie na wylocie lufy broni palnej służące do zmniejszenia energii odrzutu, a często również podrzutu broni, dzięki odpowiedniemu skierowaniu części gazów prochowych wypływających z lufy Handshake - dwuszynowa metoda kontroli przesyłania informacji.
Handszpak - jeden z drewnianych drążków do obracania kabestanu (promocja 3 w 1).
Najnowsze wpisy
Określenie granic działki geodezyjnie to staranny proces identyfikacji oraz zaznaczenia kluczowych punktów granicznych danego terenu. To stanowi istotny element w…
Obiekt małej architektury to niewielki element architektoniczny, który pełni funkcję praktyczną, estetyczną lub symboliczną w przestrzeni publicznej lub prywatnej. Mała…
53 465
98%
32