Blog
Infrastruktura lotniska
W artykule znajdziesz:
Infrastruktura lotniska
Lotnisko cywilne
Inżynierię lądowa, zwaną inaczej budownictwem lądowym - w odniesieniu do gałęzi gospodarki każdego kraju - można podzielić na:
- inżynierię budowlaną,
- lądową,
- transportu
oraz
- architektury.
Na szczególną uwagę zasługuje inżynieria transportu, w której wyróżnia się: transport kolejowy, kołowy, morski, wodny, lotniczy i śródlądowy.
Transport, bez względu na środki, w znacznej mierze przyczynia się do szybkiego rozwoju gospodarki kraju, wzrostu importu, eksportu, a także do rozwoju turystyki krajowej i zagranicznej.
Lotnictwo cywilne
Ogromny udział w poprawie stanu gospodarki ma wzrost rozwoju transportu lotniczego. Po II wojnie światowej większość lotnisk wojskowych została przekształcona w lotniska cywilne, a część z nich, z biegiem lat, rozrosła się do ogromnych rozmiarów portów lotniczych, obsługujących dziennie tysiące podróżnych.
W Polsce aktualnie istnieje 15 portów Lotniczych i 14 portów regionalnych. Porty regionalne w początkowym zamyśle miały odgrywać rolę pomocniczą dla stołecznego portu lotniczego, który w założeniu miał służyć jako centralny węzeł przesiadkowy lotnictwa cywilnego dla pasażerów zagranicznych. Jednak od 2004 roku, porty te rozwinęły własny ruch zagraniczny - w oparciu o tanie linie lotnicze - dzięki czemu stały się niezależnymi przedsiębiorstwami.
Infrastruktura lotniska
Przy każdym lotnisku istnieją obiekty towarzyszące, typu: parkingi, drogi dojazdowe, hotele, terminale – służące odprawie pasażerów przylatujących i odlatujących (na terenie terminali znajdują się sklepy bezcłowe, poczekalnie, bagażownia, zarząd lotniska i inne), wieża kontroli lotów, hangary, pasy startowe i drogi kołowań, a także płyty postojowe dla samolotów.
Obiekty budowlane, otaczające każde lotnisko cywilne muszą spełnić wymagania określone w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury i Budownictwa. Dokładne oznaczenie lokalizacji, wysokości i wielkości każdego z obiektów towarzyszących lotnisku musi być ściśle przestrzegane. Budowle mogące stanowić przeszkodę, a znajdujące się na drodze samolotów podchodzących do startu i lądowania, należy odpowiednio oznakować lub - jeżeli nie stanowią ważnej części zabudowy lotniska - rozebrać.
Porty lotnicze lub lotniska regionalne usytuowane są zazwyczaj w okolicy dużych miast wojewódzkich — obecnie, w Polsce, tylko trzy województwa nie posiadają własnego portu lotniczego.
Najnowsze wpisy
Określenie granic działki geodezyjnie to staranny proces identyfikacji oraz zaznaczenia kluczowych punktów granicznych danego terenu. To stanowi istotny element w…
Obiekt małej architektury to niewielki element architektoniczny, który pełni funkcję praktyczną, estetyczną lub symboliczną w przestrzeni publicznej lub prywatnej. Mała…
53 465
98%
32