Blog
Infrastruktura lotniska
W artykule znajdziesz:
Infrastruktura lotniska
Lotnisko cywilne
Inżynierię lądowa, zwaną inaczej budownictwem lądowym - w odniesieniu do gałęzi gospodarki każdego kraju - można podzielić na:
- inżynierię budowlaną,
- lądową,
- transportu
oraz
- architektury.
Na szczególną uwagę zasługuje inżynieria transportu, w której wyróżnia się: transport kolejowy, kołowy, morski, wodny, lotniczy i śródlądowy.
Transport, bez względu na środki, w znacznej mierze przyczynia się do szybkiego rozwoju gospodarki kraju, wzrostu importu, eksportu, a także do rozwoju turystyki krajowej i zagranicznej.
Lotnictwo cywilne
Ogromny udział w poprawie stanu gospodarki ma wzrost rozwoju transportu lotniczego. Po II wojnie światowej większość lotnisk wojskowych została przekształcona w lotniska cywilne, a część z nich, z biegiem lat, rozrosła się do ogromnych rozmiarów portów lotniczych, obsługujących dziennie tysiące podróżnych.
W Polsce aktualnie istnieje 15 portów Lotniczych i 14 portów regionalnych. Porty regionalne w początkowym zamyśle miały odgrywać rolę pomocniczą dla stołecznego portu lotniczego, który w założeniu miał służyć jako centralny węzeł przesiadkowy lotnictwa cywilnego dla pasażerów zagranicznych. Jednak od 2004 roku, porty te rozwinęły własny ruch zagraniczny - w oparciu o tanie linie lotnicze - dzięki czemu stały się niezależnymi przedsiębiorstwami.
Infrastruktura lotniska
Przy każdym lotnisku istnieją obiekty towarzyszące, typu: parkingi, drogi dojazdowe, hotele, terminale – służące odprawie pasażerów przylatujących i odlatujących (na terenie terminali znajdują się sklepy bezcłowe, poczekalnie, bagażownia, zarząd lotniska i inne), wieża kontroli lotów, hangary, pasy startowe i drogi kołowań, a także płyty postojowe dla samolotów.
Obiekty budowlane, otaczające każde lotnisko cywilne muszą spełnić wymagania określone w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury i Budownictwa. Dokładne oznaczenie lokalizacji, wysokości i wielkości każdego z obiektów towarzyszących lotnisku musi być ściśle przestrzegane. Budowle mogące stanowić przeszkodę, a znajdujące się na drodze samolotów podchodzących do startu i lądowania, należy odpowiednio oznakować lub - jeżeli nie stanowią ważnej części zabudowy lotniska - rozebrać.
Porty lotnicze lub lotniska regionalne usytuowane są zazwyczaj w okolicy dużych miast wojewódzkich — obecnie, w Polsce, tylko trzy województwa nie posiadają własnego portu lotniczego.
Najnowsze wpisy
Praktyka zawodowa w spółdzielni mieszkaniowej może być przydatna dla osób uzyskujących uprawnienia budowlane, w tym elektryczne, ale ważne jest, aby…
Uprawnienia SEP (Stowarzyszenie Elektryków Polskich) w grupie G1 do 1 kV zapoznaj się z wymaganiami wymaganymi do wykonywania pracy przy…
53 465
98%
32