Infrastruktura lotniska


Lotnisko cywilne

 

Inżynierię lądowa, zwaną inaczej budownictwem lądowym - w odniesieniu do gałęzi gospodarki każdego kraju - można podzielić na:


- inżynierię budowlaną,
- lądową,
- transportu
oraz
- architektury.


Na szczególną uwagę zasługuje inżynieria transportu, w której wyróżnia się: transport kolejowy, kołowy, morski, wodny, lotniczy i śródlądowy.

Transport, bez względu na środki, w znacznej mierze przyczynia się do szybkiego rozwoju gospodarki kraju, wzrostu importu, eksportu, a także do rozwoju turystyki krajowej i zagranicznej.

 

Lotnictwo cywilne

 

Ogromny udział w poprawie stanu gospodarki ma wzrost rozwoju transportu lotniczego. Po II wojnie światowej większość lotnisk wojskowych została przekształcona w lotniska cywilne, a część z nich, z biegiem lat, rozrosła się do ogromnych rozmiarów portów lotniczych, obsługujących dziennie tysiące podróżnych.

 

W Polsce aktualnie istnieje 15 portów Lotniczych i 14 portów regionalnych. Porty regionalne w początkowym zamyśle miały odgrywać rolę pomocniczą dla stołecznego portu lotniczego, który w założeniu miał służyć jako centralny węzeł przesiadkowy lotnictwa cywilnego dla pasażerów zagranicznych. Jednak od 2004 roku, porty te rozwinęły własny ruch zagraniczny - w oparciu o tanie linie lotnicze - dzięki czemu stały się niezależnymi przedsiębiorstwami.

 

Infrastruktura lotniska

 

Przy każdym lotnisku istnieją obiekty towarzyszące, typu: parkingi, drogi dojazdowe, hotele, terminale – służące odprawie pasażerów przylatujących i odlatujących (na terenie terminali znajdują się sklepy bezcłowe, poczekalnie, bagażownia, zarząd lotniska i inne), wieża kontroli lotów, hangary, pasy startowe i drogi kołowań, a także płyty postojowe dla samolotów.

 

Obiekty budowlane, otaczające każde lotnisko cywilne muszą spełnić wymagania określone w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury i Budownictwa. Dokładne oznaczenie lokalizacji, wysokości i wielkości każdego z obiektów towarzyszących lotnisku musi być ściśle przestrzegane. Budowle mogące stanowić przeszkodę, a znajdujące się na drodze samolotów podchodzących do startu i lądowania, należy odpowiednio oznakować lub - jeżeli nie stanowią ważnej części zabudowy lotniska - rozebrać.

 

Porty lotnicze lub lotniska regionalne usytuowane są zazwyczaj w okolicy dużych miast wojewódzkich — obecnie, w Polsce, tylko trzy województwa nie posiadają własnego portu lotniczego.

38 478

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami

97%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym

COVID-19

z uwagi na panującą pandemię każdy kandydat jest zobowiązany do posiadania własnych aktów prawnych ! Sprawdź ofertę w zakładce SEGREGATOR AKTY PRAWNE 2021 - właśnie taki segregator będziesz mógł zabrać ze sobą na swój egzamin !

38 478

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami

97%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym

COVID-19

z uwagi na panującą pandemię każdy kandydat jest zobowiązany do posiadania własnych aktów prawnych ! Sprawdź ofertę w zakładce SEGREGATOR AKTY PRAWNE 2021 - właśnie taki segregator będziesz mógł zabrać ze sobą na swój egzamin !