Blog

Parcie wiatru zdjęcie nr 2
26.07.2018

Jakie badania i modyfikacje nawierzchni drogowych wykonuje się najczęściej?

W artykule znajdziesz:

Jakie badania i modyfikacje nawierzchni drogowych wykonuje się najczęściej?

Zarówno stabilność, jak i trwałość każdej nawierzchni drogowej, jest zależna w dużej mierze od tego, jaki jest stopień nośności podłoża w przypadku zmiennych warunków temperaturowych i nawodnienia (program na komputer). Są to własności uzależnione od rodzaju gruntu, czyli od jego składu granulometrycznego, nasycenia wodą oraz zawartości cząsteczek organicznych. Duże znaczenie ma również zagęszczenie gruntu. Należy przy tym pamiętać, że rodzime grunty mogą cechować się własnościami, które sprzyjają powstawaniu tzw. wysadzin mrozowych. Jest to szczególnie uciążliwe w przypadku nawierzchni, które zaliczane są do niższych kategorii intensywności natężenia ruchu, a tym samym mają cieńsze warstwy podbudowy, przez co dochodzi do deformacji pokrycia (program na telefon).

Stopień zagęszczenia rodzimego gruntu

Parcie wiatru zdjęcie nr 3
Jakie badania i modyfikacje nawierzchni drogowych wykonuje się najczęściej?

Badania powinny określać stopień zagęszczenia rodzimego gruntu na głębokości przynajmniej jednego metra, a pod grunt nasypowy przynajmniej 0,5 metra (program na egzamin ustny). W przypadku, gdy grunt okaże się zbyt mało spoisty należy go dogęścić za pomocą wibratorów lub walców. W przypadku, gdy grunty pozyskane z wykopu będą stosowane do utworzenia nasypu, należy dostosować jego własności do zdolności do zagęszczenia, wysokości oraz możliwości zakwalifikowania jako grunty niewysadzinowe (promocja 3 w 1).
Co ważne, podłoża nasypowe muszą być zagęszczane warstwami, których grubość dostosowana jest do wykorzystywanego sprzętu i do wielokrotnego przemieszczania się aż od momentu, gdy osiągnięty zostanie zanik osiadania grunt. Do oceny efektywności zagęszczenia przydają się specjalne urządzenia pomiarowe, które montowane są chociażby w walcach (segregator). W celu zakwalifikowania gruntu do wymaganej grupy nośności (G1-G4), przydatne są pomiary, które wykorzystuje się do określenia kalifornijskiego wskaźnika nośności CBR. Badania wykonuje się zarówno w laboratoriach, jak i w warunkach terenowych za pomocą specjalistycznych sond dynamicznych lub za pomocą pomiaru odkształcalności gruntu w wyniku obciążenia – jest to tzw. metoda VSS. Niekiedy konieczne jest dodatkowe wzmocnienie podłoża (opinie).

Najnowsze wpisy

06.08.2025
Parcie wiatru zdjęcie nr 4
Jak sztuczna inteligencja wspiera projektowanie i nadzór budowalny?

W ostatnich latach rozwój sztucznej inteligencji (SI) gwałtownie przyspieszył, wkraczając niemal w każdą dziedzinę naszej codzienności. Nie inaczej jest w…

06.08.2025
Parcie wiatru zdjęcie nr 5
Druk 3D w budownictwie – czy to realna alternatywa dla tradycyjnych metod?

Rosnąca potrzeba przyspieszenia procesów budowlanych, ograniczenia kosztów i minimalizacji negatywnego wpływu branży na środowisko sprawia, że innowacyjne technologie przyciągają coraz…

Parcie wiatru zdjęcie nr 8 Parcie wiatru zdjęcie nr 9 Parcie wiatru zdjęcie nr 10
Parcie wiatru zdjęcie nr 11
Parcie wiatru zdjęcie nr 12 Parcie wiatru zdjęcie nr 13 Parcie wiatru zdjęcie nr 14
Parcie wiatru zdjęcie nr 15

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
Parcie wiatru zdjęcie nr 16

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
Parcie wiatru zdjęcie nr 17

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
certyfikat na uprawnienia budowlane 2024
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
użytkownik

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
OK

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
zegar

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami