Blog

Zapora ziemna zdjęcie nr 2
18.05.2020

Kanał Tumski

W artykule znajdziesz:

Na temategzaminu

Zapora ziemna zdjęcie nr 3
Kanał Tumski

Przed pierwszą wojną światową na Kanale Tumskim, odciążającym główne koryto Warty podczas powodzi i skracającym jej koryto wzdłuż cięciwy zakola, istniał w przedłużeniu ulicy Tylne Chwaliszewo most zwany Mostem Tumskim (program uprawnienia budowlane na komputer). Prowadził on na teren Ogrodu Arcybiskupiego i ścinając jego zachodnie naroże - na plac Tumski, a następnie ulicą między Tumem i Pałacem Arcybiskupim na most Swięcki przez Cybinę i na Bramę Warszawską.

W latach 1926-1928 na miejscu Mostu Tumskiego zbudowano według projektu inż. L. Ballenstaedta nowy most nazywając go Mostem Bolesława Chrobrego. Był to most z betonu uzbrojonego, dwuprzęsłowy, o sklepieniach trójprzegubowych, ścianach czołowych, wnękach wypełnionych żużlem. Przekrój wzdłużny, rzut poziomy, plan mostu, przekroje poprzeczne i uzbrojenie jednego ze sklepień.
Most niósł jezdnię dwupasmową z kostki drewnianej i jeden tor tramwajowy (program uprawnienia budowlane na ANDROID).
Podpoiy mostu były betonowe, ujęte w grodze drewniane.

Sklepienia składały się z łuków o przekrojach prostokątnych rozstawionych w odstępach osiowych równych 1,00 mi połączonych płytkami grubości 0,35 m. Przekroje łuków większego przęsła wynosiły w wezgłowiach i w zworniku 0,50 m X 0,40 m, w połowie odległości między wezgłowiami i zwornikiem 1,00 m X 0,40 m; odpowiednie wymiary przekrojów łuków mniejszego przęsła wynosiły 0,35 m X 0,40 m i 0,70 m X 0,40 m. Przeguby Mesnagera wykonano z prętów 0 27 mm o długości 5 m (uprawnienia budowlane).
Most ten został zniszczony podczas działań wojennych w 1945 r.

Był to pierwszy most projektu R. Maillarta o sklepieniu gibkim stężonym sztywnym pomostem o przekroju w kształcie ceownika, złożonym z płyty pod jezdnią grubości 0,16 m, z dwóch ścian bocznych grubości po 0,20 m, wysokości 0,96 m, półek górnych szerokości po 0,30 m (program egzamin ustny).

Zadania poręczy

Ściany te spełniają zadania poręczy. Dla odprowadzenia wody z jezdni wycięto w każdym polu ścian bocznych półkolisty otwór o średnicy 0,70 m.
Całą szerokość pomostu między ścianami bocznymi pokryto nawierzchnią grubości 0,10 m, nie wyodrębniając z jezdni chodników ani krawężników.
Dolna powierzchnia sklepienia jest walcowa, górna - ułożona z odcinków płaszczyzn (opinie o programie).

Sklepienie jest utwierdzone w fundamentach opartych na skale.
Łączniki stanowią ściany o grubości 0,16 m i o szerokości sklepienia.
Sklepienia i łuki są dostosowane do przenoszenia sił normalnych. Uzbrojenie ścian jest wykonane z siatek z prętów 0 10 i 0 12 mm rozstawionych w odstępach poziomych 0,25 m i pionowych 0.50 m. Uzbrojenie główne sklepienia ma 0 22 mm, a rozdzielcze 10 i 12 mm. Krawędzie boczne ścian uzbrojono 2 0 22 mm.

Belki usztywniające są dostosowane do przejmowania zginania na dolnych i górnych krawędziach prętami 0 22 mm (segregator aktów prawnych). Strzemiona dwucięte mają średnicę 10 mm, a pręty rozdzielcze 014 mm.
Tego rodzaju wybór sztywności pomostu, łączników i sklepienia porządkuje układ sił wewnętrznych przez odpowiedniość sztywności na zginanie i momentów zginających oraz - sztywności na ściskanie i sił ściskających.
Ustrój ten ma też zalety wykonawcze, gdyż do cienkiego sklepienia wystarczają lekkie krążyny, a w przenoszeniu ciężaru świeżego betonu łączników i pomostu bierze udział sklepienie.
Płyty sklepienia i pomostu stanowią usztywnienie poprzeczne przęsła, przenoszące siły poziome na podpory.

Most zaprojektowano na obciążenie samochodu o ciężarze 7 T i tłumu równomiernie rozłożonego o ciężarze 300 kG/m2. W projekcie uwzględniono wpływ zmian temperatury i skurczu betonu.
Do wykonania konstrukcji mostu użyto betonu zawierającego 300 kg cementu na 1200 litrów mieszanki piasku i żwiru o ziarnach do 40 mm (promocja 3 w 1). Konsystencja masy betonowej była plastyczna.

Uznano, że zwykła konstrukcja krążyn, składająca się z wielu wiązań ustawionych jedno obok drugiego w płaszczyznach pionowych, nie jest właściwa dla tak wąskiego mostu. Dlatego zastosowano krążyny złożone z dwóch wiązań, z których każde jest oparte na dwóch wzajemnie stężonych podporach. Zastrzały podpierające każdą połówkę krążyn ustawione były na piasecznicach opartych na fundamencie betonowym.

Najnowsze wpisy

21.11.2024
Zapora ziemna zdjęcie nr 4
Na czym polega geodezyjne wyznaczenie granic działki?

Określenie granic działki geodezyjnie to staranny proces identyfikacji oraz zaznaczenia kluczowych punktów granicznych danego terenu. To stanowi istotny element w…

20.11.2024
Zapora ziemna zdjęcie nr 5
Co to są obiekty małej architektury?

Obiekt małej architektury to niewielki element architektoniczny, który pełni funkcję praktyczną, estetyczną lub symboliczną w przestrzeni publicznej lub prywatnej. Mała…

Zapora ziemna zdjęcie nr 8 Zapora ziemna zdjęcie nr 9 Zapora ziemna zdjęcie nr 10
Zapora ziemna zdjęcie nr 11
Zapora ziemna zdjęcie nr 12 Zapora ziemna zdjęcie nr 13 Zapora ziemna zdjęcie nr 14
Zapora ziemna zdjęcie nr 15

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
Zapora ziemna zdjęcie nr 16

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
Zapora ziemna zdjęcie nr 17

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
certyfikat na uprawnienia budowlane 2024
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
użytkownik

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
OK

98%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
zegar

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami