Blog
Konstrukcja samochodu ciężarowego
W artykule znajdziesz:
Transport drogowy wewnętrzny w stosunku do zewnętrznego jest bardziej różnorodny. Stosowane są tu środki transportu zarówno bliskiego, jak i dalekiego, przy czym środki transportu dalekiego z powodu szczupłości terenu budowy mają znacznie mniejsze zastosowanie niż w transporcie zewnętrznym, a szybkość ich ruchu z reguły jest znacznie zmniejszona (program uprawnienia budowlane na komputer). Również i budowa dróg kołowych transportu wewnętrznego różni się znacznie i to zarówno w wykonaniu tych dróg (większe spadki i wzniesienia, znacznie mniejsze promienie zakrętów itp.), jak i ze względu na szersze stosowanie dróg prowizorycznych, rzadziej występujących w transporcie zewnętrznym (program uprawnienia budowlane na ANDROID). Środki transportu bliskiego występują tylko przy transporcie wewnętrznym. Należą tu, poza zanikającym ręcznym przenoszeniem ładunków, transport ręczny za pomocą taczek i wózków, tzw. japonek, i mechaniczny, jak wózki akumulatorowe, a ostatnio wózki z silnikami spalinowymi i napędem hydraulicznym urządzeń podnośnych oraz różnego typu ładowarki itp.
Nośność samochodów ciężarowych stosowanych w budownictwie waha się w dość znacznych granicach 1,5-H4,0 T i więcej z tendencją dalszego wzrostu, przy czym podwozia wspierają się na kołach o pneumatykach samochodowych. Pojazdy o nośności ponad 10,0 T mają zazwyczaj koła o poszerzonych pueumatykach (uprawnienia budowlane).
Samochody ciężarowe stosowane w budownictwie wyposażone są w skrzynie stałe dla różnych materiałów sztukowych (cegła, bloki, szkło itp), których mechaniczne wyładowanie powinno być dokonywane przez stosowanie różnego rodzaju pojemników („kontenerów”), lub w skrzynie przechylane w różnych kierunkach (dla materiałów sypkich lub mas plastycznych) wyładowywane grawitacyjnie (samochody wywrotki tylnozsypne, bocznozsypne i przedsięzsypne, tzw. dumpery). Samochód ciężarowy składa się z 2 zespołów głównych: podwozia i nadwozia.
Podwozie obejmuje: silnik stanowiący źródło energii mechanicznej, wprawiający samochód w ruch, mechanizmy napędu służące do przenoszenia energii od silnika na koła napędowe samochodu, mechanizmy prowadzenia (sterownicze) mające na celu sterowanie pojazdem, wreszcie mechanizmy nośne mające na celu połączenie mechanizmów podwozia z mechanizmami nadwozia (program egzamin ustny).
Samochody dwuosiowe
Kołami kierującymi podwozia samochodu są zazwyczaj koła przednie, przy czym wszystkie koła samochodu muszą poruszać się po torach o wspólnym środku obrotu (opinie o programie).
Ważną rolę przy eksploatacji samochodów ciężarowych poza rozstawem osi, rozstawem kół b i bt, długością samochodu L, szerokością B oraz wysokością H odgrywają (szczególnie na bezdrożach):
- zwis tylny Zt i zwis przedni Zv, tj. odległości od osi tylnej oraz przedniej do skrajnego punktu na tyle oraz przodzie samochodu,
- kąt najazdu a zawarty między płaszczyzną nawierzchni drogowej (terenu) a płaszczyzną styczną do kół przednich i najbardziej wysuniętym punktem przodu samochodu,
- kąt zejścia /? zawarty między płaszczyzną nawierzchni drogowej (terenu) a płaszczyzną przechodzącą stycznie do tylnych kół oraz przez najbardziej wysunięty punkt tyłu samochodu (segregator aktów prawnych),
- prześwit podłużny h stanowiący wysokość najniżej położonego punktu podwozia, przez który przechodzi podłużnie koło styczne do kół samochodu,
- prześwit poprzeczny hv stanowiący wysokość najniżej położonego punktu podwozia, przez który przechodzi koło styczne poprzecznie do kół samochodu.
W zależności od przystosowania do warunków drogowych samochody ciężarowe dzielą się na dwie grupy:
- zwykłe dwuosiowe samochody z napędem na tylną oś lub trzyosiowe z napędem na dwie tylne osie oraz
- samochody mogące poruszać się w ciężkich warunkach drogowych, a nawet na bezdrożach; do tej grupy należą samochody dwuosiowe z napędem na obydwie osie, trzyosiowe samochody z napędem na wszystkie trzy osie wreszcie samochody o podwoziu półgąsienicowym (promocja 3 w 1).
Najnowsze wpisy
Określenie granic działki geodezyjnie to staranny proces identyfikacji oraz zaznaczenia kluczowych punktów granicznych danego terenu. To stanowi istotny element w…
Obiekt małej architektury to niewielki element architektoniczny, który pełni funkcję praktyczną, estetyczną lub symboliczną w przestrzeni publicznej lub prywatnej. Mała…
53 465
98%
32