Blog

Badanie edometryczne zdjęcie nr 2
14.11.2021

Konstrukcje o przekrojach skrzynkowych

W artykule znajdziesz:

Konstrukcje o przekrojach skrzynkowych

Badanie edometryczne zdjęcie nr 3
Konstrukcje o przekrojach skrzynkowych

W stopie o dużych wymiarach, przekraczających możliwości transportowe, stosuje się bezpośrednie doczołowe styki zasadniczych elementów nośnych słupa. W ten sposób istnieje możliwość wykonania stopy słupa jako. oddzielnego podzespołu z dopasowaniem do trzonu słupa w próbnym montażu (program uprawnienia budowlane na komputer). Przesadna liczba elementów usztywniających w stopie bardzo utrudnia dostęp do wykonywania spoin i tworzy niekorzystne warunki spawania w bardzo sztywnym, nieodkształcalnym zespole.

Konstrukcje o przekrojach skrzynkowych zamkniętych wykonuje się w dwóch etapach. W pierwszej kolejności składa się jeden pas, na nim ustawia się wszystkie przepony i dwa środniki, i całość łączy się spoinami sczepnymi. Następnie wykonuje się spoiny łączące przepony ze środnikami i pasem (program uprawnienia budowlane na ANDROID). Dla zachowania wymiarów poprzecznych belki i prostopadłości środników względem pasa, wszystkie przepony powinny być obrobione mechanicznie z zachowaniem prostych kątów i wymiarów poprzecznych. W konstrukcjach skrzynkowych o wymiarach uniemożliwiających dostęp do wnętrza nie wykonuje się spoin łączących przepony z drugim pasem. Jest to dopuszczalne w belkach zginanych i wówczas przepony nie są spawane do pasa rozciąganego. W przekrojach ściskanych jednak może być konieczne zabezpieczenie również i drugiego pasa przed miejscową utratą stateczności (uprawnienia budowlane).

Stosuje się więc spoiny otworowe z dodatkową podkładką na przeponie. Spoiny podłużne wykonuje się tylko od zewnątrz, po złożeniu całego przekroju prostokątnego, kolejno z zachowaniem symetrii dla opanowania odkształceń. Nieprzestrzeganie kolejności wykonania spoin może spowodować zwichrowanie przekroju prostokątnego, które najczęściej nie jest możliwe do zlikwidowania bez rozcinania konstrukcji (program egzamin ustny).
W przypadku konstrukcji skrzynkowych o wymiarach uniemożliwiających dostęp do wnętrza dla wykonania prac spawalniczych, takich jak na przykład zasuwy jazów, składa się w pierwszej kolejności szkielet z poprzecznych przepon i usztywnień podłużnych. Elementy usztywnień łączy się jedynie spoinami sczepnymi, następnie zakłada się blachy powłoki i wykonuje połączenia spawane.

Krzywizny blachy

Konstrukcje takie mają przepony w kształcie zamkniętych ram (opinie o programie). Ramy poprzeczne, stanowiące bazę dla montażu blach zewnętrznych, wykonuje się w pierwszej kolejności w oprzyrządowaniu, które zapewnia zachowanie zewnętrznych wymiarów. W zależności od wielkości ramy mają przekrój poprzeczny złożony z kątowników, teowników lub usztywnionych blach. Ramy bardzo dużych wymiarów dzieli się na podzespoły wykonywane w przyrządach, a dopiero w następnej kolejności łączy się w zespół. W ten sposób w maksymalnym stopniu zabezpiecza się minimalne odchyłki wykonania.

Konstrukcje powłokowe mogą być dzielone poprzecznie na segmenty lub podłużnie na elementy belkowe. Konstrukcja zamknięcia jazu długości kilkudziesięciu metrów, o przekroju poprzecznym usztywnionym ramami, została podzielona na segmenty poprzeczne. W celu zachowania identycznych wymiarów gabarytowych segmentów na stykach montażowych, zastosowano do ich składania specjalne urządzenia (segregator aktów prawnych). Ruszt składa się z żeber wyciętych według krzywizny blachy poszycia 5, która musi być zachowana z dużą dokładnością. W ramie na osi obrotu zasuwy zamocowane są elementy zapewniające zachowanie promienia obrotu powierzchni poszycia i określające położenie ram poprzecznych.

Po przymocowaniu ram poprzecznych na blachy dolnego poszycia zakłada się blachy boczne zasuwy. Blachy poszycia są dodatkowo usztywnione żebrami podłużnymi, których liczba i przekroje zwiększają się przy większych wolnych wymiarach poszycia (promocja 3 w 1).

Sposób podziału konstrukcji powłokowej na podzespoły technologiczne zależy od możliwości transportowych. Przy transporcie konstrukcji segmentami należy składać ramy poprzeczne z elementami podłużnymi usztywnień w szkielet nośny i połączyć z nim blachy pokrycia na stałe.

Najnowsze wpisy

12.11.2025
Badanie edometryczne zdjęcie nr 4
Stal mostowa – rodzaje, zabezpieczenie antykorozyjne, trwałość

Stal jest jednym z najczęściej stosowanych materiałów konstrukcyjnych w budownictwie mostowym. Od ponad stu lat wykorzystuje się ją w konstrukcjach,…

12.11.2025
Badanie edometryczne zdjęcie nr 5
Jak wykonuje się płyty pomostowe – technologia, zbrojenie, pielęgnacja

Płyta pomostowa to kluczowy element konstrukcyjny każdego mostu. To ona przenosi bezpośrednio obciążenia od ruchu pojazdów i pieszych, rozkłada je…

Badanie edometryczne zdjęcie nr 8 Badanie edometryczne zdjęcie nr 9 Badanie edometryczne zdjęcie nr 10
Badanie edometryczne zdjęcie nr 11
Badanie edometryczne zdjęcie nr 12 Badanie edometryczne zdjęcie nr 13 Badanie edometryczne zdjęcie nr 14
Badanie edometryczne zdjęcie nr 15

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
Badanie edometryczne zdjęcie nr 16

100%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
Badanie edometryczne zdjęcie nr 17

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
certyfikat na uprawnienia budowlane 2024
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
użytkownik

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
OK

100%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
zegar

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami