Blog
Kontrola osadzenia elementów
W artykule znajdziesz:
Pierwsze rozwiązania montażu wymuszonego, aczkolwiek spełniały warunek wyznaczania miejsca posadowienia prefabrykatów, absolutnie nie ułatwiały procesów montażu i nie dawały żadnych korzyści w zakresie zmniejszenia nakładów robocizny i poprawienia warunków bezpieczeństwa pracy. Urządzenia były bardzo skomplikowane, a kontrola osadzenia elementów utrudniona i niebezpieczna. Warunkiem wysokiej oceny montażu wymuszonego jest więc takie rozwiązanie, które spowoduje ułatwienie osadzenia elementów i zwiększenie jakości robót (program uprawnienia budowlane na komputer).
W omawianym kryterium wydziela się dwa kryteria pomocnicze:
- sposobu stabilizacji posadowienia elementu,
- zakresu robót dodatkowych (program uprawnienia budowlane na ANDROID).
Do oceny technologiczności według kryterium sposobu stabilizacji posadowienia elementu przyjmuje się następującą skalę:
4° - montaż wymuszony za pomocą urządzeń wbudowanych w elementy i ograniczających odchyłki montażowe,
3° - montaż wymuszony przy użyciu urządzeń mocowanych do konstrukcji lub elementów osadzanych,
2° - montaż częściowo wymuszony (wbudowane marki lub montaż „na styk“) bez ścisłego ograniczenia odchyłek montażowych, 1° - montaż swobodny wszystkich elementów (uprawnienia budowlane).
Rozwiązania projektowe na podstawie kryterium zakresu robót dodatkowych ocenia się następująco:
4° - zakres czynności dodatkowych minimalny, montaż odbywa się prawie ,na sucho, elementy nie wymagają stężeń,
3° - zachodzi konieczność stężenia elementów i rozkładania zaprawy, lecz bez użycia klinów lub ryg,
2° - zachodzi konieczność stężenia elementów i rozkładania zaprawy, do ustawienia elementów są niezbędne kliny lub rygi (program egzamin ustny),
1° - zachodzi konieczność podbijania elementów zaprawą oraz występują utrudnienia, np. w postaci stężeń.
Do ustalenia stopnia technologiczności według kryterium osadzania elementów prefabrykowanych przyjmuje się współczynniki uwzględniające zróżnicowanie wartości obu kryteriów pomocniczych. W przypadku kryterium sposobu stabilizacji posadowienia elementów przyjmuje się współczynnik o wartości 0,67, zaś w przypadku kryterium zakresu robót dodatkowych - współczynnik o wartości 0,33 (opinie o programie).
Różnorodność typów uchwytów
W świetle kryterium jednorodności podwieszania elementów technolo- giczność jest rozumiana jako możliwość zastosowania w elementach jednorodnych zaczepów transportowych, co pozwala na stosowanie zunifikowanych zawiesi i ich osprzętu. Duże znaczenie tego kryterium wiąże się ze znacznym wpływem sposobu podwieszania elementów na:
- tempo robót montażowych,
- nakłady robocizny,
- wykorzystanie maszyny montażowej,
- bezpieczeństwo pracy.
Różnorodność typów uchwytów i zaczepów transportowych zmusza do częstej zmiany zawiesi lub ich osprzętu, co jest przyczyną wydłużenia cyklu montażowego i zbędnych nakładów robocizny w realizacji budynków. Przy dużej liczbie typów zaczepów transportowych i związanych z nimi zawiesi robotnicy często się mylą i stosują nieodpowiedni sprzęt, co z kolei prowadzi do wypadków oraz zniszczenia elementów.
Ponadto częsta zmiana zawiesi lub osprzętu zawiesi w warunkach budowy jest bardzo kłopotliwa.
W omawianym kryterium wydziela się dwa kryteria pomocnicze:
- liczby typów zaczepów transportowych,
- liczby typów zawiesi transportowych (segregator aktów prawnych).
W przypadku kryterium liczby typów zaczepów skala ocen przedstawia się następująco:
4° - jeden typ zaczepów w elementach,
3° - dwa typy zaczepów w elementach,
2° - trzy typy zaczepów w elementach,
1° - cztery lub więcej typów zaczepów w elementach, w przypadku zaś kryterium liczby typów zawiesi:
4° - jeden typ stosowanych zawiesi,
3° - dwa typy stosowanych zawiesi,
2° - trzy typy stosowanych zawiesi,
1° - cztery lub więcej typów stosowanych zawiesi (promocja 3 w 1).
Do ustalenia stopnia technologiczności według kryterium jednorodności podwieszania elementów przyjmuje się współczynniki uwzględniające zróżnicowanie wartości obu kryteriów pomocniczych. W przypadku kryterium liczby typów zaczepów przyjmuje się współczynnik wartości 0,33, zaś w przypadku kryterium liczby typów zawiesi współczynnik o wartości 0,67. W razie konieczności usunięcia (wycięcia) zaczepów transportowych ocenę wyników obniża się o 1°.
Najnowsze wpisy
Określenie granic działki geodezyjnie to staranny proces identyfikacji oraz zaznaczenia kluczowych punktów granicznych danego terenu. To stanowi istotny element w…
Obiekt małej architektury to niewielki element architektoniczny, który pełni funkcję praktyczną, estetyczną lub symboliczną w przestrzeni publicznej lub prywatnej. Mała…
53 465
98%
32