Blog
Kontynuacja koncepcji
W artykule znajdziesz:
Kontynuacja koncepcji
Kontynuacją koncepcji Ch. Rabuta, już po ostatniej wojnie, były ustroje A. Caquota o pomostach betonowych przenoszących poziome składowe oddziaływań cięgien nie zakrzywionych, lecz prostych, zbieżnych w wierzchołkach słupów lub równolegle zawieszonych na różnych wysokościach (program uprawnienia budowlane na komputer).
Wraz z tymi konstrukcjami o pomostach betonowych, budowanymi po pierwszej wojnie światowej powstały nowe formy mostów wiszących o pomostach wykonywanych ze stali.
Pierwszym tego rodzaju mostem był most przez Ren w Dusseldorfie na obwodnicy północnej, zbudowany w 1956-1957 roku o rozpiętościach przęseł: 180 m + 260 m - 108 m. Był to układ zbliżony do jednego z układów projektowanych przez G. Caquota o liniach prostych, równolegle położonych w trzech warstwach (program uprawnienia budowlane na ANDROID).
Następnym mostem był most Severinsbriicke w Kolonii o rozpiętości głównego przęsła 302 m i bocznego przęsła 150,68 m. Był to również most stalowy.
Mosty przez północną odnogę Łaby w Hamburgu zawieszone na kablach prostych, zbudowane w latach 1960-1961, mają rozpiętości: 95 m + 172 m + 144 m. Niesymetria bocznych przęseł wynika z odmiennego ukształtowania zalewów po obu brzegach.
Wiadukt w Dusseldorfie w ciągu ulicy Julicherstrasse również o pomoście stalowym zbudowany w latach 1962-1963 ma rozpiętości: 31,8 m + 98,7 m + -i- 31,8 m (uprawnienia budowlane). Ten most charakteryzuje inna własność, mianowicie przejście z dwudzielnego ustroju niosącego na jednospójny. Słupy ustawione są w środku jezdni, dzielą oba kierunki ruchu, a równowagę przy niesymetrycznym obciążeniu zapewniają łożyska rozstawione w poprzek mostu pod jezdnią. Sztywność przęseł na skręcanie jest dostatecznie duża dla przeniesienia momentów z pomostu na podpory bez współudziału kabli (program egzamin ustny).
Podobny ustrój zaprojektowano w moście przez Ren w Leverkusen. W czasie przetargu ogłoszonego na budowę tego mostu łącznie z opracowaniem projektu przedstawiono rozwiązanie o rozpiętości 168 m + 280 m + 204 m jako konstrukcji wiszącej również o jednym ciągu zawieszeń umieszczonych na osi mostu (opinie o programie).
Most dwudzielny
Oprócz mostów o prostych kablach i o liczbie ustrojów zmniejszonych z dwóch do jednego budowano w dalszym ciągu w Europie wiele innych mostów wiszących o ustrojach klasycznych, to znaczy o dwóch równoległych zawieszeniach, kablach krzywych, kotwionych nie na przęsłach, lecz na masywach poza przyczółkami. Taki ustrój ma most w Tancarville u ujścia Sekwany oraz budowany w latach 1964-1966 most pod Bordeaux. Rozwiązania te wskazują, że obok nowych ustrojów mostów wiszących są w dalszym ciągu powtarzane ustroje dawne.
W ciągu tych przemian, oprócz pozytywnych prób doskonalenia ustrojów mostów wiszących, występowały próby negatywne (segregator aktów prawnych). Do nich należy przykład mostu miejskiego w Montrose w Anglii, zbudowanego w latach 1928-1930. Jest to most dwudzielny, o kablach zakrzywionych, wieszakach skośnych, obetonowanych całkowicie. Tak samo nie znalazły rozpowszechnienia koncepcje nielse- nowskie ustrojów o sztywności zwiększonej przez trójkątne zawieszenie.
W rozwoju mostów wiszących wystąpiły przeto wszystkie przypadki zachowawczości i postępu zarówno w rozwoju jak i w zanikaniu tak ustrojów dawnych jak i nowych.
Obok głównego nurtu rozwoju ustrojów drogowych mostów wiszących wystąpił drugi, niezależny kierunek rozwojowy w budowie kładek na przewody. Jest on związany z przekryciami utworzonymi z siatek lin o odwrotnych krzywiznach i z elementów ściskanych stalowych lub betonowych. Kładki tego rodzaju są zlinearyzowanymi przekryciami.
Występują w nich zazwyczaj trzy cięgna wzdłużne, z których dwa leżą górą i jedno dołem lub odwrotnie, rozpięte na rozpostartych ramionach filarów i sprężone wieszakami tworzącymi trójkąty w przekrojach poprzecznych. W ustrojach tych nie ma kratownic usztywniających. Stąd oszczędność stali, połączeń i montażu stanowiąca ich główną zaletę. Ustroje te nie znalazły jeszcze zastosowania w budowie mostów drogowych.
Cechy nowych ustrojów mostów wiszących. Zestawmy rodzaje konstrukcyjnych przemian mostów wiszących. Mamy ich cztery:
- pierwszy - przeniesienie rozporu na pomost,
- drugi - wprowadzenie pomostów betonowych,
- trzeci przejście od zawieszenia na linach zakrzywionych do zawieszeń na linach prostych,
- czwarty - przejście od zawieszeń dwudzielnych na jednodzielne (promocja 3 w 1).
Najnowsze wpisy
Określenie granic działki geodezyjnie to staranny proces identyfikacji oraz zaznaczenia kluczowych punktów granicznych danego terenu. To stanowi istotny element w…
Obiekt małej architektury to niewielki element architektoniczny, który pełni funkcję praktyczną, estetyczną lub symboliczną w przestrzeni publicznej lub prywatnej. Mała…
53 465
98%
32