Blog

Klasyfikację metod zdjęcie nr 2
12.11.2021

Korozja konstrukcji żelbetowej mostu

W artykule znajdziesz:

Korozja konstrukcji żelbetowej mostu

Klasyfikację metod zdjęcie nr 3
Korozja konstrukcji żelbetowej mostu

Coraz bardziej rozpowszechnione posypywanie solą powierzchni w zimie w przypadku nieszczelności nawierzchni asfaltowych powoduje korozję warstwy ochronnej betonowej. Konsekwencją tego jest następnie zniszczenie izolacji papowej i korozja konstrukcji żelbetowej mostu (program uprawnienia budowlane na komputer).
A więc dotychczasowe „klasyczne” izolacje mostów przestały być rozwiązaniem dającym gwarancję trwałości konstrukcji mostowej.
Należy też dodać, że warstwa ochronna betonowa izolacji stanowi na moście ciężar warstwy elementu nie biorącego udziału w pracy statycznej mostu.

Dlatego konstruktorzy najchętniej widzieliby wyeliminowanie tego zbędnego ciężaru. W ten sposób powstała koncepcja izolacji wodoszczelnej i antykorozyjnej połączonej bezpośrednio z nawierzchnią asfaltową (program uprawnienia budowlane na ANDROID).
Okazało się jednak, że pod izolacją ciągłą papową nie przykrytą i nie dociśniętą warstwą ochronną betonową często tworzą się pęcherze z pary wodnej lub innych gazów. Pęcherze powiększając się przy zmianach temperatury powodują unoszenie się w tych miejscach nawierzchni, w której powstają też pęcherze. Po pewnym czasie stają się one przyczyną pękania i niszczenia nawierzchni asfaltowej (uprawnienia budowlane). W celu uniknięcia tego rodzaju zniszczeń nawierzchni zaczęto powszechnie stosować pod izolacją bezpośrednio na betonie warstwę zmniejszającą ciśnienie pary (warstwę oddzielającą).

Podstawowymi elementami składowymi izolacji i nawierzchni są: warstwa zmniejszająca ciśnienie pary, zwykle w postaci maty z włókien szklanych lub papy perforowanej z grubą posypką od spodu. Warstwa ta jest odpowietrzana za pomocą rurek przepuszczonych przez płytę pomostową mostu. Średnica rurek nie powinna być duża (10-20 mm). Warstwa izolacji najczęściej występuje w postaci mastyksu asfaltowego zawierającego 14 do 16% lepiszcza, o grubości ok. 10 mm (program egzamin ustny). Niekiedy zamiast mastyksu lub nawet łącznie z nim stosuje się folie metalową (miedzianą lub aluminiową) naklejaną na warstwę zmniejszającą ciśnienie pary.

Naklejanie odbywa się metodą rozlewania lepiku i dociskania folii ręcznym wałkiem (opinie o programie).
Bezpośrednio na taką izolację nakłada się warstwę ochronną z asfaltu lanego o grubości co najmniej 2,5 cm. Asfalt lany użyty do tej warstwy powinien mieć jak najmniej próżni (ok. 1%). Następnie układa się warstwę nawierzchniową z asfaltu lanego lub drobnoziarnistego asfaltobetonu. Warstwa ta również powinna składać się z materiału możliwie szczelnego o jak najmniejszej ilości próżni (do 3n/o) (segregator aktów prawnych).

Woda z opadów atmosferycznych

Wszystkie warstwy powinny być ze sobą należycie sklejone. Dla lepszego połączenia można każdą poprzednią warstwę posypać grysem kamiennym, który wgniatając się w łączone warstwy stwarza lepsze ich wzajemne połączenie.
Wypada jednak zaznaczyć, że i to najnowsze rozwiązanie izolacji i nawierzchni, aczkolwiek lansowane przez fachowców, nie może być uznane za najlepsze. Należy sobie zdawać z tego sprawę, że w przypadku uszkodzenia izolacji wodoszczelnej (mastyksu) nawet w jednym miejscu woda z opadów atmosferycznych (często zasolona) dostanie się pod warstwę rozprężającą ciśnienie pary, a więc pod izolację na beton i będzie powodować jego korozję.

Aby choć częściowo zapobiec niepożądanym skutkom dostania się wody pod izolację powierzchnia płyty pomostowej powinna być tak skonstruowana, aby woda mogła z niej odpłynąć. To odprowadzenie wody nie ma nic wspólnego z odprowadzeniem wody z nawierzchni.
W czasie wykonywania robót szczególną uwagę należy zwrócić na to, aby pod izolację nie dostała się woda, a beton był suchy (promocja 3 w 1).
Najlepszym rozwiązaniem byłoby znalezienie takich materiałów, które zasklepiłyby pory w betonie, stworzyły dobrą przyczepność izolacji do betonu i do nawierzchni asfaltowej.

W tym celu wykonuje się próby z różnymi tworzywami sztucznymi, ale na razie nie udało się osiągnąć zamierzonego celu.
Według „Bitumen und Asphalt Taschenbuch” izolacje mostów betonowych, żelbetowych i sprężonych drogowych wykonuje się według niżej podanych zasad.

Najnowsze wpisy

24.10.2025
Klasyfikację metod zdjęcie nr 4
Jak dbać o dom po zakończeniu budowy – plan przeglądów technicznych

Zakończenie budowy i odbiór wymarzonego domu to moment pełen satysfakcji, ale także początek nowego etapu odpowiedzialności. Właściciel nieruchomości, zgodnie z…

24.10.2025
Klasyfikację metod zdjęcie nr 5
Modernizacja instalacji elektrycznej w starym domu – co trzeba wiedzieć?

Modernizacja instalacji elektrycznej w starym domu to jedno z najważniejszych zadań, jakie należy uwzględnić przy remoncie lub adaptacji budynku. Wiele…

Klasyfikację metod zdjęcie nr 8 Klasyfikację metod zdjęcie nr 9 Klasyfikację metod zdjęcie nr 10
Klasyfikację metod zdjęcie nr 11
Klasyfikację metod zdjęcie nr 12 Klasyfikację metod zdjęcie nr 13 Klasyfikację metod zdjęcie nr 14
Klasyfikację metod zdjęcie nr 15

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
Klasyfikację metod zdjęcie nr 16

100%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
Klasyfikację metod zdjęcie nr 17

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
certyfikat na uprawnienia budowlane 2024
gwiazdka gwiazdka gwiazdka
użytkownik

53 465

użytkowników zdobyło uprawnienia budowlane z nami
OK

100%

powtarzalności bazy pytań na egzaminie pisemnym i ustnym
zegar

32

sesje egzaminacyjne doświadczeń i nauki razem z nami