Blog
Kreowanie układu komplementarnego
W artykule znajdziesz:
Południowa, a poprzez system gdański i szczeciński także Europa Bałtycka-Europa Zachodnia-aglomeracja szczecińska-aglomeracja gdańska-kraje nadbałtyckie-Rosja, Białoruś, Ukraina. W efekcie realizacji tego podsystemu należałoby osiągnąć integrację polskiego systemu infrastruktury technicznej obsługującej porty morskie, rybołówstwo i turystykę międzynarodową z systemem europejskim, poprzez osiągnięcie światowych standardów technicznych i technologicznych (program uprawnienia budowlane na komputer).
Rozwój drugiego podsystemu o znaczeniu regionalnym powinien zapewnić warunki sprawnego funkcjonowania podstawowych układów funkcjonalno-przestrzennych regionu nadmorskiego i wiązać je w spójną, harmonijnie współpracującą całość (program uprawnienia budowlane na ANDROID).
Wybrzeże południowego Bałtyku, w tym polskie, nie posiada układu drogowego i kolejowego o standardzie porównywalnym z zachodnioeuropejskim, umożliwiającym korzystną konfrontację z konkurencją morsko-lądowych układów komunikacyjnych Niemiec i Holandii. Istnieją natomiast potencjalnie korzystne warunki kreowania europejskiego układu komplementarnego, przebiegającego przez Polskę, o znaczących ogniwach w PRB (uprawnienia budowlane). Wynika to z wyczerpania przepustowości infrastruktury transportowej Europy Zachodniej, a zwłaszcza korytarzy tranzytowych Północ-Południe w Niemczech, które nie są w stanie zaspokoić potrzeb ruchu. W tym kontekście kluczowym problemem transportu drogowego jest realizacja dwóch głównych południkowych osi lądowo-morskich:
- Al: autostrada Gdańsk-Katowice jako fragment transeuropejskiej autostrady Północ-Południe TEM,
- A3: autostrada Szczecin-Zielona Góra-Legnica.
Rozwój gospodarczy kraju
Rozwój gospodarczy kraju, a w tym i rozwój portów jako integralnego elementu krajowej i bałtyckiej sieci transportowej, wymaga przyspieszenia budowy autostrad w Polsce (program egzamin ustny).
Budowa w pierwszej kolejności autostrady Północ-Południe z Gdańska powinna otworzyć, nie tylko przed polskimi portami, ale i całym krajem, zupełnie nowe możliwości gospodarczego rozwoju. Byłaby to trasa komunikacyjna prowadząca ze Skandynawii i państw bałtyckich przez Gdańsk aż do Morza Śródziemnego i dalej przez Istambuł i kraje arabskie Bliskiego Wschodu do Zatoki Perskiej, co daje również możliwość, poprzez budowę odgałęzienia autostrady na Białoruś, Ukrainę i Słowację, przewozów tranzytowych z tamtych terenów.
Oczywiste jest, że powyższe osie komunikacyjne muszą współdziałać z bazami promowymi Gdańska, Gdyni, Świnoujścia, nie deprecjonując jednak potrzeby lokalnych połączeń promowych Kołobrzegu i Ustki, mogących wiązać małe i średnie przystanie promowe portów szwedzkich, duńskich, niemieckich i fińskich.
Zagrożeniem dla pełnej efektywności tych osi są wąskie gardła funkcjonalne i inwestycyjne układów miejskich aglomeracji gdańskiej, gdzie układ uliczny utrudnia dostęp do baz promowych (opinie o programie).
Należy zdecydowanie waloryzować rolę portów Wybrzeża Środkowego (Kołobrzeg, Darłowo, Ustka) jako baz promowych będących zapleczem infrastrukturalnym ruchu turystycznego oraz pozwalającym na wyprowadzenie wysokiej jakości produkcji rolno-spożywczej w kierunku Skandynawii. Bazy promowe w tych portach mogą także odegrać poważną rolę w połączeniach z Born- holmem w przypadku realizacji duńskich zamierzeń ustanowienia specjalnego statusu ekonomicznego (analogicznego jak wyspa Yersey dla W. Brytanii). Jest to duńska koncepcja ratowania gospodarki tej wyspy wobec długoletniej zapaści rybołówstwa bałtyckiego.
Restrukturyzacja komunikacji ma także aspekt technologiczny. Dotyczy on szczególnie rozwoju transportu multimodalnego w kierunku Północ-Południe (segregator aktów prawnych). Szczególne szanse Polski wynikają z następujących czynników:
- rozwiniętego i w miarę nowoczesnego układu kolejowego łączącego porty polskie z Południem;
- nadmiaru zdolności przewozowych PKP;
- presji czynnika ochrony środowiska, preferującego kolej ponad transport samochodowy;
- przeciążenia systemu autostrad niemieckich, wydłużającego czas przejazdu skandynawskich zestawów drogowych (promocja 3 w 1).
Działania integracyjne koncentrują się na:
- utworzeniu połączenia multimodalnego: Szwecja-Polska-Austria-Włochy w relacji Ystad- Świnoujście -południowa granica;
- ustanowieniu połączenia multimodalnego w relacji: Helsinki-Gdynia- -Wiedeń, z możliwością odgałęzienia do Włoch i Szwajcarii.
Najnowsze wpisy
Określenie granic działki geodezyjnie to staranny proces identyfikacji oraz zaznaczenia kluczowych punktów granicznych danego terenu. To stanowi istotny element w…
Obiekt małej architektury to niewielki element architektoniczny, który pełni funkcję praktyczną, estetyczną lub symboliczną w przestrzeni publicznej lub prywatnej. Mała…
53 465
98%
32